Konstruktionsstål

Konstruktionsstål

Konstruktionsstål er fællesbetegnelsen for stål i form af profiler, stænger og plader, der benyttes til bærende konstruktioner. Stålets svejsbarhed og bukbarhed har stor betydning. For stål med samme brudstyrke findes flere kvaliteter m.h.t. svejsbarhed og bukbarhed – Resistenstabel – Resistenstabellen er en vejledning til valg af materialer – Formler, formelsamlinger og teknisk viden

Leverandører af Konstruktionsstål:

Accord Industries AS

Strandveien 39
N-3050 Mjøndalen - Norway
Mob: +45 4247 0468
E-mail: lars@accordindustries.no

www.accordindustries.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Ahlsell

Håndværkervej 14
9000 Aalborg
Tlf.: 96 30 60 00
E-mail: ahlsell@ahlsell.dk

www.ahlsell.dk/da

Se hele vores produktprogram og profil her

EBI A/S

Sylvestervej 7
2610 Rødovre
Tlf.: +45 4497 8111
E-mail: salg@ebi.dk

www.ebi.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Lemvigh-Müller A/S

Stationsalleen 40
2730 Herlev
Tlf.: +45 3695 1230
E-mail: lemu@lemu.dk

www.lemu.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Simik ApS

Værkstedsvej 7
4230 Skælskør
Tlf.: 21 91 96 34
E-mail: kn@simik.dk

www.simik.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

En væsentlig faktor i valg af konstruktionsstål er dets evne til at opfylde strenge bygningsregulativer og sikkerhedsstandarder. Det skal være i stand til at modstå dynamiske belastninger, jordskælv, brand og andre nødsituationer uden at svigte. Korrekt valg af konstruktionsstålet afhænger af specifikationer som styrke, sejhed, modstandsdygtighed over for korrosion og bearbejdelighed i produktionsprocessen.

Moderne teknologier som computerberegninger og avancerede materialeanalyser spiller en vigtig rolle i udviklingen af ​​nye typer konstruktionsstål. Disse fremskridt sigter mod at forbedre stålets ydeevne, holdbarhed og bæreevne under ekstreme forhold. Konstruktionsstålet fortsætter med at udvikle sig for at imødekomme de voksende krav til bæredygtighed, energieffektivitet og lang levetid i moderne bygnings- og transportinfrastrukturer.

På trods af konkurrence fra andre materialer som beton og kompositmaterialer forbliver konstruktionsstålet en førsteklasses løsning til strukturel ingeniørarbejde på grund af dets pålidelighed, tilgængelighed og overlegne mekaniske egenskaber. Dets evne til at tilpasses forskellige designkrav gør det til et alsidigt valg i en række industrielle og kommercielle applikationer, hvor styrke og holdbarhed er afgørende faktorer.

Konstruktionsstål er stål til bærende og kraftoverførende konstruktioner i blandt andet broer, skibe, bygninger, master, kedler og køretøjer. Konstruktionsstål fremstilles med en optimal kombination af høj flydespænding, fin svejsbarhed og god slagstyrke, og stålet indeholder i reglen under 0,2% kulstof. Udmattelsesstyrken er ikke et primærkrav, men kan blive det i broer og vogne. De varmvalsede, ulegerede konstruktionsstål kan inddeles i fire klasser efter den garanterede mindste flydespænding: 185, 235, 275 og 355 MPa.


Give Steel sætter bundrekord i CO2-aftryk




Råvaren til stålkonstruktionen med det lave CO2-aftryk går under navnet XCarb® og har fundet vej til det danske projekt gennem et tæt samarbejde mellem Give Steel og stålgrossisten Lemvigh-Müller, der sourcer stålet fra ArcelorMittal, verdens førende stål- og mineselskab

Give Steel sender første XCarb® stål til ambitiøs bygherre

Give Steel leverer konstruktionsstål med markedets laveste CO2-aftryk til ambitiøs bygherre, der udvider sine produktionsfaciliteter.

Råvaren til stålkonstruktionen med det lave CO2-aftryk går under navnet XCarb® og har fundet vej til det danske projekt gennem et tæt samarbejde mellem Give Steel og stålgrossisten Lemvigh-Müller, der sourcer stålet fra ArcelorMittal, verdens førende stål- og mineselskab.

Skrappe dokumentationskrav har stillet store krav til tæt dialog og samarbejde mellem bygherre, leverandør og stålværket omkring råvarens dokumentation og leveringstider.

Projektets store XCarb®-stålbjælker har med sine bare 333 kg CO2 pr. tons en af markedets laveste CO2-aftryk indenfor sin kategori og i de ønskede dimensioner. Det er cirka en tredjedel af CO2-aftrykket på den gennemsnitlige råvare, der i dag ligger til grund for Give Steels EPD, der lyder på 1.050 kg CO2 pr. tons for generelt konstruktionsstål.

Til projektet leverer Give Steel ca. 5000tons konstruktionsstål, hvoraf 80-90% af råvaren forventes at blive det nye XCarb® stål.

Tidlig involvering afgørende
I Give Steels indkøbsafdeling understreger man vigtigheden af tæt samarbejde og tidlig involvering, når man som entreprenør og bygherre vil reducere CO2-aftrykket på sin stålkonstruktion.

"Vi er blevet involveret tidligt i processen, og således fået mulighed for at indarbejde CO2-besparelser i stålkonstruktionen fra start, ved at lægge en plan for valg af stålværker med de laveste CO2-tal.
I Give Steel arbejder vi sammen med alle vores leverandører om at identificere råvarer, services og indhente CO2-dokumentation. XCarb® opnår sin lave CO2-værdi ved at det næsten udelukkende består af genanvendt stålskrot og produceres primært ved 100% vedvarende energi", 
fortæller Lars Dalgas, indkøbschef ved Give Steel.

Stigende efterspørgsel efter grønt stål
Give Steel oplever generelt øget efterspørgsel på low carbon stål fra klimabevidste bygherrer.

Det er helt efter planen for virksomheden, der for nyligt committede sig til Scienced-Based Target (SBTi). Dermed sikrer Give Steel at virksomhedens klimamålsætninger er vidensbaserede og i overensstemmelse med Parisaftalen. Den stigende efterspørgsel på low carb stål spiller således en væsentlig rolle for Give Steels klimastrategi, idet både kort- og langsigtede mål skal sikre at den globale temperaturstigning ikke overstiger 1,5 grader. Ydermere skal Give Steels operationer være CO2-neutrale i 2050.

Stålbranchen er generelt ansvarlig for cirka 5% af Europas samlede CO2-udledninger, og der er derfor stærkt brug for at stålbranchen rykker sig på grøn omstilling. Hos stålgrossisten Lemvig-Müller oplever man heldigvis, at de fleste stålværker er meget opsatte på at være med til at nedbringe CO2-udledningen og foretager massive investeringer for fortsat at kunne nedbringe stålets CO2-udledning



Cookie-indstillinger