Gummiged

En gummiged er det kendte ord for en større maskine der er beregnet til at flytte materialer over korte afstande eller læsse det op på et køretøj. Den tekniske betegnelse er gummihjulslæsser. Når en gummiged bliver "lille nok" kaldes den en minilæsser. Normalt er en gummiged knækstyret, men de ses også med hjulstyring.

Leverandører af og viden om gummiged:


Nordjysk Lift A/S

Frederikshavnsvej 315
9800 Hjørring
Tlf.: +45 99 245 245
E-mail: info@nordjysklift.dk

Kompetencer: Mobilt materiel

Læs mere om Nordjysk Lift A/S


Mere viden om gummiged:

Oftest består forenden på en gummiged af en løftearm med en skovl og et stykke chassis, der holder denne sammen med forakslen og knækstyringen. Bagenden består så af bagaksel, motor, kontravægt og et førerhus, der typisk sidder lodret over knækket for at give bedst udsyn til alle fire hjul og skovlen. En maskine der løfter 6-8 tons i skovlen vejer i dag typisk 20-25 tons. Større gummigeder ses dog også. På nyere maskiner kan skovlen afmonteres med et tryk på en knap i førerkabinen, og andet udstyr kan monteres lige så nemt. Det kan f.eks. være en fejemaskine, skrabeblad, sneplov eller en betonhammer - kun brugerens fantasi sætter grænser.


Pon Equipment – Cat vejesystem viser sit værd




At drive en grusgrav i dag kræver produktive maskiner, hightech teknologi og dygtige maskinførere

Bedsted Lø Grusværker benytter sig således af Cats integrerede vejesystem på deres Cat gummihjulslæssere. Et system, der hjælper maskinføreren til en mere præcis og korrekt læsning af materialer. Resultatet er højere produktivitet og lavere brændstofforbrug.
- Cats Payload vejesystem gør, at vi kan arbejde meget mere effektivt og produktivt. Vi kan ud fra vejesedlerne fakturere kunden for præcis det, han har købt. Vi er også bedre til at servicere vores kunder, fordi vognmanden kan køre afsted med den helt præcise mængde. Vognmanden udgår risikoen for at køre med overlæs, og betonværket, som skal modtage leveringen, kan blande direkte efter det, der er på lastbilen, fordi det er så nøjagtigt, siger driftsleder Erik Graversen fra Bedsted Lø Grusværker.

Flere muligheder er på vej
Hver gang en kunde har fået læsset lastbilen, kan maskinføreren straks printe en seddel ud med den nøjagtige materialemængde. Både til sig selv og til kunden, men det stopper ikke her...
- Jeg kan forstå, at næste skridt bliver, at systemet kommer til at sende oplysninger om vægt og kunde direkte hjem til mig på kontoret. Det bliver godt, for så kan jeg med det samme se, hvem kunden er, og hvad han har købt, og så kan jeg fakturere kunden kort tid efter, han har modtaget materialerne, siger Erik Graversen.

Brugervenligt
Maskinfører Bjørn Hemme, som har kørt maskiner i over 30 år, var hurtig til at sætte sig ind i systemet og har stor glæde af det i hverdagen.
- Hvis en kunde skal have 10 tons, og jeg har læsset 12 tons på skovlen, ja, så kan jeg hurtigt lige køre hen til bunken og læsse af, mens vægten angiver, hvor meget jeg læsser af. Og jeg kan hele tiden følge med i det hele her på touch-displayet. Jeg sænker bare skovlen ned under vejeposition, hæver den igen – derefter foretager systemet en ny præcis beregning. Når kunden så har fået den rette mængde, så trykker jeg på knappen og printer en eller to vejesedler ud til ham, siger Bjørn Hemme.

Stor nøjagtighed
Vejesystemet betyder, at vognmanden får det optimale udbytte ud af lastbilens kapacitet.
- Systemet er ikke afhængigt af, at maskinen kører fuldstændig lige ud. Det er et robust og præcist system. Helt ned til omkring 100-150 kg så nøjagtigt kan jeg læsse en lastbil, som skal have 30 tons på. Og det er meget vigtigt, at chaufføren har lige nøjagtig det med, som han må køre med. Det er jo de sidste kg op til den maksimale vægt, der gør det rentabelt for kunden, siger Bjørn Hemme.