Aksler

Aksler er maskindele, oftest en stang, som roterer om sin egen akse og derved overfører kraften til andre maskindele. Akslens rotation skabes typisk af en motor eller tilføres fra et tandhjul eller en remskive. Tandhjul eller remskiver er normalt også de enheder der viderefører energien fra akslen.

Leverandører af og viden om aksler:


Dana SAC Norway A/S

Elveveien 38
3262 Larvik
Tlf: +47 33 11 71 00
E-mail: breviniNO.Brevini@dana.com

www.dana-industrial.com/no

Kompetencer: Wincher, Gear, Snekkegear, Tandhjulsgear, ATEX gear, Fladgear, Hulakselgear, Hydraulikgear, Industrigear, Keglehjulsgear, Krøjegear, Marinegear, Planetgear, Vindmøllegear, Vinkelgear, Hydraulik manifold, Hydraulikanlæg, Hydraulikblokke, Hydraulikmotorer, Hydraulikpumper, Hydrauliske anlæg, Hydrauliske ventilblokke, Mobilhydraulik , Drivaksler, Kardanaksler, Spil

Læs mere om Dana SAC Norway A/S


ZF Danmark ApS

Tåstrupgårdsvej 8-10
2630 Taastrup
Tlf.: +45 70226243
E-mail: zfdk@zf.com

www.zf.dk

Kompetencer: Aksler, Akselgear, Akselkoblinger, Centrifugalkoblinger, Friktionskoblinger, Gear, Gearkasse renoveringGear reparationGearmotorerHulaksel gear, Hydraulikkoblinger, Koblinger, Kraftudtag, Krøjegear, Lamelkoblinger, Planetgear, Pto, Reparation gear, Servo, Sikkerhedskoblinger, Snekkegear, Spindelgear, Tandhjul, Tandstænger, To-trins gearVedligehold gearVindmøllegear, Vinkelgear, Donkrafte

Læs mere om ZF Danmark ApS


Vinderbil fra Dakar Rally ruller ind på Elmia 2022


17.aug 2022


Den store svenske transportmesse Elmia Truck er i næste uge på banen igen i Jönköping efter en længere Corona-pause. En af de udstillere, der har glædet sig til endelig at få lov at møde branchen igen, er Allison Transmission, der på sin stand blandt andet vil fremvise sine nye elektriske aksler, og ikke mindst give de besøgende chancen for at opleve og se vinderbilen fra det prestigefyldte Dakar Rally med egne øjne.

I fire dage samles en hel industri i de tunge køretøjers tegn på Elmia Lastbil, Sveriges største messe for transport, distribution og logistik. Messen finder normalt sted på i Jönköping hvert andet år, men på grund af Corona-pandemien er der nu gået lang tid siden sidst. Allison Transmission er derfor en af ​​de udstillere, der er mere klar til at udstille end nogensinde. Mats Hallgren, Area Sales Manager Nordics hos Allison Transmission, siger:

- Det er utrolig dejligt, at det endelig er blevet tid til messen igen. Det er altid hyggeligt at møde kunder og bekendte i branchen, og i år har vi ovenikøbet mulighed for ikke blot at vise fordelene ved vores gearkasser, men også for at have vinderbilen fra Dakar Rallyet med på vores stand B05:30. Det bliver et højdepunkt, tror jeg.

Pålidelighed og udholdenhed er nøglefaktorerne

Bilen fra Dakar Rally er naturligvis udstyret med en fuldautomatisk gearkasse fra Allison. Pålidelighed og udholdenhed er to væsentlige faktorer bag valget af gearkasse – faktorer, der er uundværlige på rallyets hårde og udfordrende distancer. Mats Hallgren fortsætter:

- Dakar Rally handler ikke så meget om fart som de fleste andre konkurrencer, men mere om udholdenhed og kraft. Derfor er den bil, vi har med os til Elmia Truck, et perfekt eksempel på, hvordan man sikrer holdbarhed, udholdenhed og pålidelighed med vores gearkasser.

Et kig ind i fremtiden

Det er dog ikke kun rallybilen, der bliver et omdrejningspunkt på Allisons stand. Repræsentanterne fra Allison Transmission vil også tilbyde de besøgende et kig ind i fremtiden, ved blandt andet at vise deres emissionsfrie elektriske aksler til mellemtung og tung transport:

- Vi ser, at elektrificering er højt værdsat i markedet, og vi vil selvfølgelig gerne være på forkant. Med vores seneste produktserie eGen Power™ kan vi tage førersædet med hensyn til at føre elektrificering ind i fremtiden for kommercielle køretøjer. Vi kigger altid fremad og lytter til markedet – og det her er kun et første skridt i den retning, slutter Mats Hallgren.

Allison Transmission kan findes på stand B05: 30 på Elmia Truck den 24.–27. august.


Intelligente aksler fra Klee




Elbe EST er intelligente aksler af højeste kvalitet fra Elbe Elso med den nyudviklede måleteknik “EST Core Sensing”.

Akslerne overfører trådløst en lang række måldata til den tilhørende app, som styres via en mobiltelefon.

Dette gør vedligeholdelse mere forudsigelig og optimerer procesovervågning.


Allison Transmission lancerer eGen Power – de nye emissionsfrie elektriske aksler til mellemstore og tunge lastbiler




eGen Power™ er den seneste produktlinje, der bliver præsenteret under det nye mærke Allison eGen™, der tilbyder fuldt elektriske og hybridløsninger. Dette sætter Allison Transmission i førersædet, når det kommer til at drive fremtidens elektriske fremdriftsløsninger til kommercielle køretøjer.

Allison Transmission er den største globale producent og leverandør af fuldautomatiske gearkasser og fremdriftsløsninger til mellemstore og tunge lastbiler. Dette omfatter også hybrid og fuldt elektriske systemer. Nu har Allison lanceret eGen Power, den nye serie af emissonsfrie fuldt integrerede elektriske aksler.

Allison har lanceret eGen Power 100D, som har et akseltryk på næsten 10,5 tons, som den første elektriske akselvariant i eGen Power-serien. eGen Power produkterne vil blive produceret i Allisons 110.000 kvadratmeter store elektriske akseludviklings- og produktionsanlæg, der for nylig stod færdig i Michigan, USA.

eGen Power 100D er et af de mest kraftfulde fuldt integrerede e-akselsystemer i verden til mellemstore og tunge lastbiler. Den har to elektriske motorer, der hver kan generere 200 kW kontinuerlig effekt, eller i alt 400 kW, med en maksimal kombineret effekt på 550 kW. eGen Power 100D integrerer også en to-trins gearkasse i hovedenheden. To-trins gearkassen giver en forbedret startevne, en høj tophastighed og en øget effektivitet og tilbyder differentialespærre som en option. Denne effektivitetsfordel kan føre til øget rækkevidde eller en reduktion i batteripakkens størrelse, og dermed optimerer eGen Power elektriske aksler køretøjets produktivitet og indtjening.

Allerede integreret i lastbiler

Disse fordele ligger til grund for, at Hino Trucks og Hexagon Purus har valgt at integrere Allison eGen Power 100D i Hino XL7-lastbilen, som blev fremvist i oktober sidste år under offentliggørelsen af ​​"Project Z", Hino Trucks’ program for udvikling af nulemissionskøretøjer.

"Hino Trucks og Allison Transmission har et mangeårigt partnerskab, som understreges af vores brancheførende fem års drivlinegaranti og brugen af Allison som standard i alle konventionelle Hino-lastbiler," sagde Glenn Ellis, Senior Vice President for Customer Experience hos Hino Trucks. "Når vi begynder vores ZEV-udviklingsprogram, Project Z, håber vi på at kunne indarbejde Allisons eGen Power e-aksel i vores fremtidige produkttilbud."

"Allison fortsætter med at opbygge vores produktportefølje til elektrificering under Allison eGen-mærket, og vi fortsætter med at videreudvikle disse produkter gennem samarbejder med førende producenter af lastbiludstyr over hele verden," sagde Branden Harbin, administrerende direktør for global markedsføring hos Allison Transmission. ”Vores løfte til vores kunder er at tilbyde de mest pålidelige og værdsatte fremdriftsløsninger i verden, så de kan arbejde mere effektivt. Vi planlægger fortsat at være den foretrukne leverandør af fremdriftsløsninger, uanset strømkilde eller fremdriftstype. ”


Allison Transmission og Emergency One formaliserer samarbejde om elektrisk akselintegration




Allison Transmission, førende designer og producent af konventionelle, hybrid- og elektriske fremdriftsløsninger og Emergency One (UK) Ltd, markedsleder i Storbritannien inden for produktion, service og support af brand- og redningskøretøjer, præsenterer sammen et strategisk aftalememorandum (MoU). Som en del af denne aftale vil de to virksomheder integrere Allison eGen Power™ 100D elektriske aksel i Emergency One's brandrednings- og redningskøretøjsplatform. Dette sker på baggrund af deres hidtidige succesrige samarbejde, hvor 90% af de enheder, som Emergency One sælger, er udstyret med en fuldautomatisk gearkasse fra Allison.

”Vi er glade for at formalisere vores samarbejde med Allison Transmission om integrationen af ​​deres eGen Power elektriske aksler i vores E1 EV-platform (vores “EV0” applikationer). Dette er endnu et kritisk skridt i vores bestræbelse på at levere reducerede emissioner og mindre CO2-fodaftryk, samtidig med at vi forbedrer køretøjets ydeevne og sikkerheden for brandmænd og offentligheden. Vi fokuserer på at producere elektriske brand- og redningskøretøjer, der ikke kun opfylder, men overgår de nuværende specifikationer og den operationelle performance”, udtalte Mike Madsen, administrerende direktør hos Emergency One. ”Uanset om der er tale om vores konventionelle dieseldrevne køretøjer eller vores næste generations elektriske platform, forventer vores fælles kunder pålidelige og holdbare løsninger, som Emergency One og Allison i partnerskab leverer dagligt. Jeg er overbevist om, at vi fortsat vil kunne indfri dette løfte."

Den elektriske eGen Power 100D aksel integrerer to elektriske højhastighedsmotorer og en gearkasse med flere hastigheder, hvilket eliminerer behovet for yderligere drivaksler og støttestrukturer. Dette gør det muligt let at passe den ind mellem hjulene og dermed give kritisk plads til batterier. Med en kontinuerlig effekt på 536 hk (400 kw) og en maksimal effekt på 738 hk (550 kw) er eGen Power 100D blandt de mest kraftfulde fremdriftsløsninger i sin klasse med et design, der er indstillet til høje stigninger og høj tophastighed uden at gå på kompromis med effektiviteten. Dette sikrer, at Emergency One's brand- og redningsbiler fortsat vil levere enestående ydelse og pålidelighed, hurtig acceleration og manøvredygtighed i en branche, hvor fejl ikke er en mulighed, og hvert sekund tæller.

"Dette er en spændende udvikling for vores eGen Power produktlinje, i takt med at vi fortsat udvider vores elektrificerede produktportefølje for at støtte op om vores løfte om at levere de mest pålidelige og værdsatte fremdriftsløsninger i verden," sagde Heidi Schutte, Vice President for salg i EMEA, APAC og Sydamerika hos Allison Transmission. ”Vi er glade for at fortsætte vores mangeårige partnerskab med Emergency One om at levere innovative løsninger til vores fælles kunder, herunder mange brandvæsener og redningstjenester i hele Europa. Allison 3000 Series ™ er standardgearkassen i Emergency One's konventionelle dieseldrevne brand- og redningskøretøjer, så det er naturligt for Emergency One og Allison at fortsætte samarbejdet og tilbyde den samme dokumenterede ydeevne, pålidelighed og holdbarhed til Emergency One's elektriske brand- og redningskøretøjer.”

Allisons eGen Power 100D er den første af en række elektriske aksler, der vil blive klassificeret i henhold til drejningsmoment, totalvægt og varierende chassisrammebredder.


BONDY – Kosteffektiv og nem løsning til at undgå ujævnheder i produktionen




Med understøttede akselføringer og selvjusterende kuglebøsninger kommer du nemt, hurtigt og effektivt i gang - uden at skulle tænke for meget på ujævnheder i underlaget.

Udover at vores komponenter gør det nemt og hurtigt, så kan du faktisk spare en betragtelig del penge og leveringstid ved, at benytte vores præfabrikerede bearbejdede aksler, som kan leveres fra vores eget danske lager, i alle kommercielle længder og med færdige radialgevind – klappet og klart – lige til at montere.

Alle aksler er hårdforkromede og derfor korrosionsbestandige og har en overfladehårdhed på 70 HRC.

Nedenstående er blot et udpluk fra vores danske lager med understøttede akselføringer:

Ø16 mm h7 HC aksel M6x10x100 6000mm – Aksel på 6 meter der ligger med et M6 gevind der er 10mm dybt hver 100mm.

Ø20 mm h7 HC aksel M6x12x100 6000mm – Aksel på 6 meter der ligger med et M6 gevind der er 12mm dybt hver 100mm.

Ø25 mm h7 HC aksel M6x15x100 6000mm – Aksel på 6 meter der ligger med et M6 gevind der er 15mm dybt hver 100mm.

Ø30 mm h7 HC aksel M6x18x100 6000mm – Aksel på 6 meter der ligger med et M6 gevind der er 18mm dybt hver 100mm.

Ø40 mm h7 HC aksel M10x20x200 6000mm – Aksel på 6 meter der ligger med et M10 gevind der er 20mm dybt hver 200mm.

… og mange flere.


Acton A/S – er for nylig blevet udvalgt af Taiwan-baserede Sturdi Sealing Tech




Acton er for nylig blevet udvalgt af Taiwan-baserede Sturdi Sealing Tech. som enedistributør til det danske og svenske marked af Sturdi akselreparationsbøsninger (Sturdi-Sleeve), som er et kit til reparation af slidte aksler. Hvert sæt indeholder en tynd, rustfrit stål bøsning og et installations værktøj.
Sturdi-Sleeve akselreparationsbøsninger giver en beskyttende og tæt løbeflade og reducerer behovet for komplekse og dyre akselbearbejdninger, reparation eller udskiftning. Bøsningerne er udviklet til auto- og industrielle applikationer, derfor er bøsningerne designet med øje for at kunne tilpasse sig den omgivende temperatur, og de fås i forskellige størrelser og overflader/behandlinger/finish. Der er fire fordele ved at bruge Sturdi-Sleeve akselreparationsbøsninger som alternativ til reparation eller udskiftning af en beskadiget aksel. Sturdi-Sleeve reducerer nede tid, da de er nemt og hurtigt installeret, og for det meste uden at skulle fjerne akslen. Bøsningerne (Sturdi-Sleeve) er tyndvægget, så der er ingen behov for at ændre størrelse på dine tætninger. Bøsningernes overflade er bearbejdet uden retningsvirkning, hvilket gør dem mere slidstærke, og ofte resulterer i en bedre finish/overflade end den oprindelige aksel. Sturdi-Sleeve har en holdbar, korrosionsfri overflade. Det skaber en tætningsflade der forlænger levetiden af dine tætninger. "Snøreliv", riller, ridser, slid m.v. på en aksel kræver normalt bearbejdning, såsom metallisering, polering, afdrejning, eller i yderste konsekvens en udskiftning af akslen. Sturdi-Sleeve akselreparationsbøsninger monteres over det beskadigede/slidte område af din aksel. Sturdi-Sleeve akselreparationsbøsninger er velegnet til applikationer inden for brancher såsom rumfart, landbrugsudstyr, biler, entreprenørmaskiner, mad og drikkevarer, marine, materialehåndtering, minedrift, olie og gas, farmaceutisk behandling og elproduktion. Anvendelser inden for autobranchen indbefatter, men er ikke begrænset til, motorens krumtapaksel, gearkasse, differentialer, hjul, styrtøj m.v. kort sagt er der en aksel og en pakkeflade, så kan der monteres en Sturdi-Sleeve akselreparationsbøsning. Industrielle anvendelser indbefatter, men er ikke begrænset til, industrielle gear og motorer, industrielle pumper, knusere, transportører, motorer, reduktionsgear, ventilatorer, ventiler og pumper m.v. "Acton A/S var det oplagte valg til at være enedistributør af Sturdi-Sleeve i Danmark og Sverige" udtaler Winston Lai, President for Sturdi Sealing Tech i Taiwan