Remskiver

En remskive er et hjul på en aksel, der er designet til at understøtte bevægelsen af et kabel eller en rem langs sin omkreds. Remskiver anvendes i en række forskellige måder at løfte belastninger, anvende kræfter, og til sendeeffekt.

Leverandører af og viden om Remskiver:

AHT A/S

Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk

www.aht-as.com

Se hele vores produktprogram og profil her

Acton A/S

ACTON

Torbenfeldvej 3
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 43 73 70 43

Gunnar Clausens Vej 66
8260 Viby J
Tlf.: 86 75 26 00

E-mail: Acton@Acton.DK

www.acton.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Dunlop Hiflex A/S

Kokbjerg 1A
6000 Kolding
Tlf.: 4325 4000
E-mail: info@dunlophiflex.dk

Web

Se hele vores produktprogram og profil her

Nord-Lock ApS

Gydevang 39-41
3450 Allerød
Tlf.: 21 78 66 99
Email: info@nord-lock.dk

www.nord-lock.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om remskiver:

En remskive er et hjul på en aksel, der er designet til at understøtte bevægelsen af et kabel eller en rem langs sin omkreds. Remskiver anvendes i en række forskellige måder at løfte belastninger, anvende kræfter, og til sendeeffekt.

En remskive kaldes også en skive eller tromle og kan have en rille mellem to flanger omkring sin omkreds. Drivelementet af en skive system kan være et reb, kabel, bælte eller kæde, der løber over remskiven inde i rillen.

Et sæt remskiver samlet således at de roterer uafhængigt på samme aksel danner en blok. To blokke med et reb fastgjort til en af blokkene og ført gennem de to sæt trisser danner en blok og talje.

Remskiver er kendetegnet ved to eller flere remskiver til fælles med en kilerem eller anden type rem. Dette giver mulighed for mekanisk kraft, drejningsmoment og hastighed som skal sendes på tværs af  akslen. Hvis remskiverne er af forskellige diametre, er en mekanisk fordel realiseret.

En remtræk er analog med en kæde-drev, men et bælte skive kan være glat (uden diskrete sikringsanlæg medlemmer ville blive fundet på et kædehjul, tandhjulsudveksling eller tandremmen), således at den mekaniske fordel omtrent er givet ved forholdet delediameteren af skiverne kun ikke fastsættes nøjagtigt ved forholdet mellem tænderne med gear og tandhjul.

I tilfælde af en tromle-stil remskive, uden en rille eller flanger, ofte remskiven er let konveks at holde den flade bælte centreret. Det er undertiden omtales som en kronet remskive. Selvom en gang udbredt i fabrikken linje skakter, er denne type remskive stadig findes kørsel roterende børste i opretstående støvsugere. Landbrugstraktorer bygget op til starten af 1950'erne generelt haft en remskive. Det havde begrænset anvendelse som traktoren og udstyr, der drives behov for at være stille. Det er således blevet erstattet af andre mekanismer, såsom kraftudtag og hydraulik.

En blok og tackle samles så en blok er fastgjort til fast montering, og den anden er fastgjort til den bevægelige belastning. Den mekaniske fordel af blokken og tackle er lig med antallet af dele af rebet, der understøtter den bevægelige blok.

Et reb og en remskive der er en blok og grej, er kendetegnet ved anvendelsen af et enkelt kontinuerligt reb til at sende en trækkraft omkring en eller flere remskiver til at løfte eller flytte et trækreb kan være en lys linje eller en stærk kabel. Dette system er medtaget på listen over simple maskiner identificeret af renæssancens videnskabsmænd.

Hvis rebet og trisse system ikke sprede eller lagre energi, så dens mekaniske fordel er antallet af dele af rebet, der virker på belastningen. Dette kan vises som følger.

Betragt mængden af trisser, der danner den bevægelige blok og de dele af rebet, der støtter denne blok. Hvis der er p af disse dele af rebet støtter belastningen W, så en kraft balance på den bevægelige blok viser, at spændingen i hver af de dele af rebet skal være W / p. Dette betyder input kraft på rebet er T = W / p. Således blok og tackle reducerer input kraft med faktoren p.

Cookie-indstillinger