Mekaniske akseltætninger
Mekaniske akseltætninger – Sådan opnår du optimal forsegling
Mekaniske akseltætninger består i sin basisenhed af 2 elementer – et roterende og et stationært.
Den roterende del indeholder glidering (primærtætning), medbringer, sekundærtætning (stationær) samt fjeder og holder. Den stationære består af sæde (primærtætning) og statisk tætning (sekundær tætning). Mekaniske akseltætninger eller såkaldte dynamiske tætninger antager forsegling roterende aksler i forhold til en væg, for eksempel i maskinhuset.
Hovedbestanddelene er to på hinanden glidende komponenter, frynsede slæberinge og en kontra-ring. En af de to ringe er anbragt stift på det stationære hus (stator) er den anden bundet ved hjælp sikkerhedsstift på den roterende aksel (rotor). Mellemrummet mellem disse to dele er – afhængigt af glideringstætningen – hovedsagelig flad og er typisk fremstillet af carbon-grafit materialer, metal, keramik, plast eller harpiksbundne carbon.
Leverandører af Mekaniske akseltætninger:
A/S Gunnar Haagensen
Hejrevang 6
3450 Allerød
Tlf.: +45 4817 6500
E-mail: sales@haagensenseals.com
Betech A/S
Vesterlundvej 4
2730 Herlev
Industrivej 29, 6740 Bramming
Tlf.: +45 4485 8100
Email: info@betech.dk
LØWENER Industri ApS
Smedeland 2
2600 Glostrup
Tlf.: 43 200 300
E-mail: vl@loewener.dk
Trelleborg Sealing Solutions Danmark A/S
Forbindelsesvej 4, 2. sal
2100 København Ø
Tel: +45 48228080
E-mail: tssdenmark@trelleborg.com
Mere viden om Mekaniske akseltætninger:
Af mekaniske akseltætninger, kan der skelnes mellem to grupper af dynamiske tætninger: aksial og radial. Da aksial tætning er tætningen, med specielle former repræsenterer damp tætningsringe (damp toppakninger) og kugleventil tætninger. De radiale tætninger er opdelt i gap sæler (modeller med multi-stykke ringe, pletterede carbon ringe, labyrinttætning) og kontakt tætninger (olietætninger).
Det modstående aksiale eller radiale tætningsoverflader i forhold til hinanden til at rotere og danne en primær tætning hul. Mellem tætningsfladerne af det omgivende medium afhængig af den fysiske tilstand frembragte en flydende eller gasformigt smørefilm. Mekanisk tætning tætning den modsatte aksel eller huset er normalt i form af sekundære pakninger med yderligere O-ringe eller tætninger. Så tætninger generelt består af fem komponenter: glideringen, den sammenpassende ring, fjederen system samt en ekstra tætning. Afhængigt af udformningen af tætningerne kan reducere antallet af komponenter også forøge eller væsentligt.
Tætningsring og tællerring kendt som parring par. Det optimale valg af materialet til dette par afhænger primært af den type medie, der skal forsegles, rotationshastigheden og driftstemperaturen. På tætningerne kaldes såkaldt hårde hårde eller hård blød kombinationer. Saml med hård-blød parring en kombination af objektglas er angivet i en af de forskydelige betydeligt blødere end den anden, således nem at bære, men også har bedre tør-kører i lav smøring betingelser. En typisk blanding er en carbonring med en ring fremstillet af siliciumcarbid.
I hårde hårde bindinger er begge tætningsringe lavet af hårdt og slidstærkt materiale. Denne parring bruges primært til slibeprodukter, men har dårligere Run Flat. For tæthed og slid ved siden af parret af materialer er hovedsageligt helt fladt design af glidefladerne og overflade ruhed er afgørende. De er derfor normalt lapsamlet, poleret og tørres af med en super finish.
Hvilken materialetype?
Udvælgelsen af egnede materialekombinationer, til mekaniske akseltætninger, bør være i direkte samarbejde og omhyggelig konsultation med producenten af mekaniske tætninger og komponenter producent. De vigtigste anvendelsesområder for mekaniske akseltætninger omfatter pumper til vand, foder vand, bil radiatorer eller klimaanlæg, omrørere til våd og tør drift, centrifuger eller vandturbiner. Dag, mekaniske tætninger til akseldiametre 5-630 mm, tryk af omkring 0,01 til 450 bar, temperaturer på ca. -200 til +450 °C og glidende hastigheder på op til 150 m / s til rådighed.
Reparer pumpen – det er godt for både miljø og pengepung
Reparer pumpen – det er godt for både miljø og pengepung
Betech - Mere end nogensinde kan det betale sig at renovere de veltjente industripumper frem for at anskaffe nye. Her er historien om, hvordan en utæt mælkepumpe med et erfarent håndelag og en frisk akseltætning får fornyet liv og igen kører upåklageligt.
Vi har alle hørt mantraet: Det kan ikke svare sig at få udstyret repareret, det er billigere at købe nyt!
Det var såmænd også det tankesæt en el-installatør på Fyn i første omgang mødte, efter centrifugalpumpen i et mælkebehandlingsanlæg var begyndt at lække, og utætheden nu ikke længere kunne ignoreres.
Årtiers mantra står for fald
El-installatøren havde fået til opgave at reparere anlægget. På vegne af ejeren rådførte han sig med systemleverandøren og fik tilbudt en helt ny pumpe. Alligevel syntes han, at det kunne være værd at høre på en reparation frem for kassation af den i øvrigt udmærkede pumpe.
Her kom Hoppe & Møldam Elektro - en syddansk, elektromekanisk servicevirksomhed med tre afdelinger - ind i billedet. Elektrikeren henvendte sig til Claus Madsen på værkstedet i Ringe, som også mente, at pumpen var værd at reparere. Og det skulle vise sig at være rigtig fornuftigt for alle parter.
Claus Madsen og Ove Andersen påtog sig sagen med den lille centrifugalpumpe. De er begge elektromekanikere, og sammen med de øvrige otte kolleger repræsenterer værkstedet i Ringe mange årtiers praktisk erfaring med reparation og renovering af motorer, gear og pumper.
Da de fik mælkepumpen ind, tog Claus kontakt til Bjarne Feddersen, produktchef hos Betech. Bjarne kunne hurtigt hjælpe Hoppe & Møldam med korrekt dimensionsopmåling og valg af ny mekanisk akseltætning. I dette tilfælde anbefaledes en bælgtætning type 528 fra den franske producent Groupe Latty.
Mange parametre i spil
Claus fortæller, at det er afgørende for kunderne, at værkstedet hurtigt kan tune sig ind på den rigtige løsning til en fornuftig pris. Vigtigst af alt er det dog at udføre et solidt og ordentligt stykke arbejde.
Akseltætningen er hjertet i en pumpe og den komponent, som er mest udsat for slitage. Mekaniske akseltætninger er særligt udviklet til roterende udstyr og applikationer med medier under tryk. Mekaniske akseltætninger består af en roterende tætningsdel, en medbringer, fjeder og holder samt en stationær tætningsdel. Korrekt type vælges ud fra parametrene medie, tryk, temperatur, omdrejningshastighed og dimensioner.
Til pumper, der indgår i fødevareanlæg, anbefales ofte bælgtætninger. Det er en type mekanisk tætning, der også er velegnet til pumper i farmaceutisk produktion, vandforsyning, kraft/varmeforsyning og spildevandsbehandling. I pumpen, som blev bragt ind til Hoppe & Møldam Elektro, passerede konsummælk forbi tætningens glideflader, der derfor også skulle være udført i materialer godkendt til fødevarekontakt.
Mange parametre var derfor i spil, og trods teamets store erfaring gav det god tryghed at have en specialist fra leverandøren med på sidelinjen, så den rette tætning kunne findes med det samme.
Stor gevinst for kunden
Tilbage stod spørgsmålet om prisen: Kunne det overhovedet svare sig at reparere mælkepumpen? Ja, det må man sige: Med en mekanisk kvalitetstætning fra Betech blev det muligt for Hoppe & Møldam Elektro at adskille, rense og renovere pumpen til en fjerdedel af prisen for en ny pumpe.
- Det er jo blevet vigtigt at begrænse mængden af industriaffald og skrot, og i nogen tid har det været både dyrt og vanskeligt at skaffe nyt udstyr, så vi ser ofte at reparation er langt mere attraktivt for kunderne frem for nyanskaffelse. Reparation er et godt valg for både pengepung og miljøet, siger Claus Madsen.
- Samarbejdet med Betech om den nye akseltætning er en win-win sag for alle parter. Vi har hjulpet installatøren med en yderst konkurrencedygtig løsning, og anlæggets ejer har igen fået en god pumpe, der kan køre problemfrit lang tid fremover. Når alle er tilfredse, spredes historien om den gode løsning fra Hoppe & Møldam, konkluderer Ove.
Få hjælp til at vælge den rette akseltætning
På Betechs hjemmeside kan du læse mere om mekaniske akseltætninger og de forskellige typer til blandt andet pumper, omrørere (røreværk) og andre roterende applikationer. Her finder du også nyttige kataloger og et omfattende opslagsværk fra den franske producent Groupe Latty, ligesom du kan kontakte produktchef Bjarne Feddersen for teknisk support og vejledning til tætning af aksler m.m.
Chesterton 491 DINS-DINL (EMEA) komponenttætning
Økonomisk tætning som ikke går på kompromis med kvaliteten
Økonomisk tætning som ikke går på kompromis med kvaliteten
Tætningen opfylder EN12756 L1K og passer derfor i ekstra korte pakbokse. Tætning har et balanceret design med monolitiske glideflader, og kan anbefales til et meget stort antal opgaver, hvor en høj grad af sikkerhed forventes. Kan også erstatte tætninger med en stor fjeder!!
Se flere komponenttætninger fra Danseal her
Størrelser | Fra Ø16 til Ø110 mm |
---|---|
Materialer | Tætningsflader: Carbon eller sintret silicium carbid Metal dele: Roterende holder i 316SS, fjedre i Hastelloy C O-ringe: FKM (Viton), EP eller efter opgave |
Driftområde | Tryk: op til 10 bar Temperatur: 300 °C Hastighed: op til 20 m/sec |
LØWENER fører alt i mekaniske akseltætninger
LØWENER Industri ApS er en handels- og distributionsvirksomhed, der forhandler og servicerer tekniske produkter og løsninger til industrien i Danmark og på nærmarkederne.
Skal forhindre udsivning eller indtrængning af væsker, gasser og fremmedlegemer ved roterende aksler i f.eks. pumper, rørværker og turbiner mm
Vi kan levere standardtætninger i mange forskellige indbygningsmål og materialer til applikationer fra vandpumper til fødevaretætninger, herunder sterile tætninger, tætninger til højtryk og dobbelttætninger til for eksempel aggressive væsker.
Er udviklet med henblik på at dække et meget bredt produktionsprogram inden for pumper, kompressorer, rørværker etc., hvor der skal tætnes for væsker, gasser og fremmedlegemer omkring roterende aksler.
Læs mere HER hvor du også finder vores katalog.
Hvis du har brug for hjælp til at vælge den helt rigtige tætning, så kontakt Lars Nissen-Petersen på mobil nr. 40643005 eller lnp@loewener.dk
Nyheder og Indlæg om Mekaniske akseltætninger
Seneste om Mekaniske akseltætninger