Ajour – Ny deltagerrekord ved maskinmestrenes erhvervskonference Ajour

Maskinmesterprofessionen oplever i disse år en rekordhøj søgning
til uddannelsen med mere end 3.000 studerende. Maskinmestrenes
Forening har netop rundet 12.000 medlemmer, og ledigheden svarer
til 135 fuldtidsledige, hvilket i realiteten er fuld beskæftigelse.
Sådan lød det ved åbningen af Ajour 2015, maskinmestrenes årlige
erhvervskonference i Odense Congress Center.

»Tidens måske største globale udfordring er fremtidens energi,
og det gør ledelse, teknologi og innovation mere aktuel end
nogensinde. Den udfordring befinder vi os som maskinmestre midt i.
Og det er den udfordring, som er med til at skabe rammerne for
maskinmestrenes erhvervskonference: Hvordan får vi mere gang i
væksten? Hvor skal energien til væksten komme frem i fremtiden? Og
hvordan udnytter vi energien mere effektivt,« sagde Per Jørgensen,
formand for Maskinmestrenes Forening, ved åbningen af den 15. og
hidtil største udgave af Ajour.

Ajour 2015 har samlet ca. 1.800 deltagere, hvilket er rekord. På
erhvervskonferencen er der desuden 170 virksomhedsudstillere og 44
faglige oplæg inden for Management and Technology.

De mange virksomhedsudstillere kommer på Ajour for at møde
maskinmestre, som er tekniske ledere med budget- og
beslutningsansvar inden for offshore, søfart og den maritime
industri, forsyning med el, vand og varmebyggeri- og anlæg samt
service og rådgivning.

Væksten kommer
Åbningstaler på Ajour 2015 var Thomas S. Knudsen, CEO, MAN Diesel
& Turbo, Danmark, og desuden formand for den maritime industris
brancheorganisation, Danske Maritime. Han talte om betingelserne
for vækst i Danmark.
»Væksten kommer. Udfordringen er, hvordan vi i Danmark får vores
del af kagen,« sagde Thomas S. Knudsen blandt andet i sit oplæg til
de mange forsamlede maskinmestre.

Væksten kommer i kraft af et globalt stigende befolkningstal og
et stort ønske i de mindre udviklede egne af verden om at opnå
større velstand og velfærd. Det kræver verdenshandel og transport
af varer. Halvdelen af verdens varetransport foretages til søs med
skibsmotorer, som er designet og udviklet i Danmark hos MAN Diesel
& Turbo. I det hele taget bidrager den danske maritime sektor
markant til den globale søfart, hvilket ikke mindst skyldes et
fremragende samarbejde mellem de forskellige danske maritime
udstyrsproducenter.

Hos MAN Diesel & Turbo er ansat over 300
maskinmestre

»Der skal uddannes flere maskinmestre. Det er en fremragende
uddannelse. Men det er vigtigt, at uddannelsen opdateres og kan
leve op til fremtidens teknologiske udfordringer. Blandt andet når
det gælder udviklingen af skibsmotorer og de nye brændstoffer som
skal anvendes. Vi ser også krav til nye miljøteknologier, som gør
fremtidens skibsfart mere teknologisk kompleks. De skærpede krav
skal maskinmestre kunne håndtere ved at uddannelsen er i stadig
udvikling. Så kan vi bruge endnu flere maskinmestre i fremtiden,«
sagde Thomas S. Knudsen.

Cookie-indstillinger