Festo – Digitalisering: Evolution eller revolution?

De globaliserede markeder stiller to centrale krav til fremstillingsvirksomheder: højere hastighed i alle forretningsmæssige processer på den ene side og et større udvalg af individuelle muligheder for slutkunden på den anden side. Digitaliseringen har de nødvendige nøgleteknologier, så disse krav kan imødekommes. Informations- og kommunikationsteknologier smelter sammen med klassisk industriel mekanik til cyber-fysiske systemer. Her skal produktudvikling og produktionsprocesser ændres væsentligt.

Kunders behov for individuelt design af deres varer skaber helt nye produktverdener lige nu. Digitaliseringen åbner for interaktive muligheder, så kunder og producenter kan mødes. Softwareudviklingens høje hastighed driver hardwareudviklingen inden for maskin- og anlægsbygning. Parallelt med dette kræves fortsat masseproducerede varer, som fremstilles billigt og hurtigt til den hurtigt voksende verdensbefolkning. Automationsbranchens virksomheder skal indstille sig på, at de skal kunne håndtere begge krav. Håndtering af denne kompleksitet og øgede udviklingshastighed er en stor udfordring.

Dr. Ansgar Kriwet, medlem af koncernledelsen for salg hos Festo AG & Co KG, sagde ved et preview til Hannover-messen: “Vi har meget omhyggeligt analyseret og testet, hvordan vi står som førende leverandør af automationsløsninger til fabriks- og procesautomation. På den ene side skal vi videreudvikle vores eksisterende strukturer, produkter og processer, men på den anden side har vi også brug for helt nye teknologier, produkter og løsninger”.

Digitalisering er en mammutopgave
Forsyning af den konstant voksende verdensbefolkning med de nødvendige varer kan kun garanteres ved hjælp af en meget automatiseret produktionsverden. Kundernes behov på de globale markeder varierer kraftigt afhængigt af deres udviklingsstatus. Markederne kræver en konstant højere hastighed. Dr. Kriwet: “Digitalisering vil accelerere processer hos Festo, så vi hurtigere kan hjælpe vores kunder. Digitalt udvidede produkter fra Festo gør vores kunders processer hurtigere, fra maskinens konstruktionsproces til service”.

Foruden masseproduktion af varer har der været en tendens henimod produkter med stadig mere individuelle tilpasningsmuligheder, som stiller meget høje krav til produktionsomgivelsernes fleksibilitet. Slutkunder vil selv designe og konfigurere egne produkter. Startende med bilen over wearables som armbåndsure eller briller til personaliseret dosering af medikamenter eller selvdesignet pasta. Det bliver alt sammen muligt med digitalisering.

Familievirksomheden Festo med over 18.000 medarbejdere og omkring 300.000 kunder globalt og et produktkatalog med mere end 33.000 produkter fremmer sin egen transformationsproces i to retninger:

Standardprodukternes evolution
Kerneprogrammet til serieproduktion med høje styktal forbliver vigtigt. Succes kan kun opnås sammen med kunden. Dr. Kriwet siger om dette: “Reducerede fremstillingsomkostninger og ressourcebevaring er innovationer, som skaber vedvarende merværdi”. Derfor fokuserer Festo for det første sin innovationskraft på udvikling af nye produkter til en hurtigere og enklere fremstilling af massevarer. For det andet fremmer Festo den digitale indtrængning i virksomheden, så fordelene ved Industri 4.0 udnyttes.

Revolutionære produkter for fremtiden
Men springet ind i fremtiden opnås dog ikke med evolution alene. Overlevelse kræver, at nye koncepter introduceres i produktprogrammet. Derfor har Festo også spurgt sig selv, hvordan revolutionære produkter skal se ud. Hvordan kan stort set mekaniske produkter overføres til intelligente cyber-fysiske systemer? Hvordan øger vi vores produktivitet og forsyningskæden? Hvilke ekstra fordele og hvilke merværdimodeller tilbyder disse nye produkter vores kunder i fremtiden? Hvordan kan maskiner tildeles nye opgaver under den løbende drift? Hvordan kan operatøren kommunikere bedre med dem og gøre dem mere alsidige? I laboratorier udvikles produkter, som passer til applikationer, som vi slet ikke tænker på mere i dag. Her satser Festo også på agile og interdisciplinære teams med både hardware- og softwareudviklere, som eksempelvis revolutionerer gennemprøvede teknologier som pneumatik med helt nye evner.

Digitalisering af kundegrænsefladen
Samarbejdet med kunderne ændres også hastigt. Sammen med de klassiske salgskanaler bruger kunder i stigende grad virksomhedens online-produktkatalog i den virtuelle verden. Festo taler her om den “digitale kunderejse”. Dette katalog viser i digital form alle kontaktpunkter fra konstruktionsprocessen med CAD-værktøjer via produktudvælgelse, konfiguration, virtuel ibrugtagning til overvågning i løbet af hele produktets livscyklus.

“Digitalisering gør det muligt for vores kunder at designe, simulere og bruge deres produktionssystemer som en virtuel tvilling. På den måde ved de allerede på forhånd, om systemets moduler arbejder sammen som ønsket. En fleksibel og adaptiv produktions kompleksitet kan beherskes med den integrerede intelligens”, sagde Dr. Kriwet i Hannover. Dataene fra anlægsdriften muliggør helt nye indblik i forløb og maskintilstande.

Hannover er den ideelle scene
Hannover-messen er det ideelle sted for Festo at præsentere sine nyeste innovationer. Her møder gennemprøvede løsninger forbløffende nye applikationer. Festo ser sig selv som traditionel familievirksomhed på den ene side og pioner inden for digitalisering på den anden side. I sidste ende er markedet den afgørende faktor. “I år har vi et særligt højdepunkt for vores gæster på messen. Vi er overbeviste om, at vi ikke kun tager os selv, men også vores kunder med på en rejse til en ny æra inden for digitaliseret pneumatik”, lover Dr. Kriwet

LÆS også: Festo – Velkendte magnetventiler under nyt navn
Festo A/S's Firmaprofil
Cookie-indstillinger