Fujitsu placerer nyt Robotic Process Automation Center of Excellence i København

Centret, der kommer til at ligge i København, skal udvikle teknologier og processer til Fujitsu-kunder i EMEIA (Europa, Mellemøsten, Indien og Afrika) – De kommende løsninger vil blive udviklet i samspil med kunderne for at skabe RPA-løsninger, der nemt kan integreres i eksisterende systemer.

Fujitsu etablerer et nyt europæisk Center of Excellence (CoE) for Robotic Process Automation (RPA). Det nye center bliver placeret i Fujitsus danske hovedkontor i København og med lokalt forankrede ressourcer i EMEIA.

Centeret skal være spydspidsen for udviklingen af nye produkter, som fejlfrit kan løse ensformige opgaver, identificere og løse skjulte proces-flaskehalse og optimere processer. Ved at udnytte RPA til at udføre dagligdags administrative opgaver inden for områder som kundeservice, HR og regnskab kan Fujitsus kunder derigennem accelerere deres digitale transformation.

Samtidigt tilbyder Fujitsu en RPA-platform, hvor alle driftsaspekter håndteres, og Fujitsu tager ansvaret for kundens RPA rejse. Således sikres det, at teknologiens fulde potentiale udnyttes.

RPA bruger softwarerobotter med eller uden kunstig intelligens (AI) samt med avancerede evner inden for ’machine learning’ til at styre high-volume, ensformige og dagligdags opgaver. Det frigiver menneskelige ressourcer til mere kreativt arbejde. RPA anvendes primært i administration, rapportering, kundeservice-funktioner, opdatering af databaser og digitalisering i almindelighed.

For eksempel kan en robot ikke blot opdatere massive datamængder uden fejl på en brøkdel af den tid, det ville tage et menneske at udføre arbejdet, men arbejdet kan også udføres uden afbrydelse 24 timer i døgnet og uden risiko for menneskelige fejl. Det øger produktiviteten og tilfredsheden blandt medarbejderne, da de får mulighed for at bruge tiden på mere interessante opgaver, hvor de i højere grad kan tilføre værdi.

Bjarne Rasmussen, der er Manager i Application Management i Fujitsu EMEIA, siger: ”Vi har allerede set de fordele, softwarerobotter og virtuelle assistenter giver os, men vi begynder først nu at se det fulde potentiale i robot-procesautomatisering.

Der kommer hele tiden nye eksempler på brugen af teknologien, og det nye Fujitsu RPA Center of Excellence giver os mulighed for at udforske disse eksempler og for at udvikle og dele best practices med vores kunder. En succesfuld implementering af RPA handler ikke om selvstændige teknologiske projekter – vi arbejder sammen med vores kunder om at skabe RPA-løsninger, som kan integreres i eksisterende processer, og som derfor kan bidrage til digitale transformeringsprojekter.”

I dag er kunstig intelligens og robotics nøgleelementer i den fjerde digitaliseringsbølge. I tråd med visionen om et ’Human Centric Intelligent Society’ hjælper Fujitsu sine kunder med at udnytte nye digitale teknologier, der forbedrer kvaliteten af de arbejdsopgaver, som folk udfører.

Fujitsus nye center vil gøre det muligt for kunderne at accelerere pilotprojekter og gøre dem til fulde implementeringer, der udnytter RPA’s evne til at strømline processer og forbedre effektiviteten. Fujitsu vil skabe de nye RPA-services i samspil med kunderne, og derigennem vil CoE-teamet sikre, at initiativerne støtter specifikke forretningsmål og passer ind i større digitaliseringsprojekter.

Potentialet for at anvende RPA er stort på tværs af alle brancher og funktioner. Det kan implementeres uden at revidere hele it-systemer og kan sættes til at løse specifikke opgaver som automatisk behandling af transaktioner, håndtering af data eller kommunikation med andre systemer. For at gøre det let at anvende RPA, udvikler Fujitsus Center of Excellence for Robotic Process Automation en komplet portefølje af software og tjenester, der snart vil kunne kombineres med eventuelt eksisterende kapacitet inden for kunstig intelligens, leveret via Fujitsus Cloud Service K5.

Pilotprojekt på øjenklinik i Finland For nylig lancerede det nye europæiske RPA-center et pilotprojekt i et hospitalsdistrikt i Österbotten i Finland. Ved at automatisere indsamlingen af information, når patienterne ankommer, har medarbejderne fået mere tid til at fokusere på patienterne. En formular indsamler basal information fra patienten og giver på den baggrund en foreløbig årsag til besøget.

Teemu Haukilehto, IT Architect i distriktet, siger: “Vi har foreløbig nået imponerende resultater med pilotprojektet”.

Fujitsus RPA-løsninger kan leveres både on-premise og via en Software as a Service-model, hvor man får al nødvendig hjælp til hurtigt at udnytte RPA. Fujitsu bruger Xpressway framework, der forhindrer tekniske udfordringer og strukturerer hele forløbet.

Planlægningen af implementeringen sker i samspil med kunderne, og Fujitsu tager sig af alle aspekter af implementeringen fra start til slut, herunder monitorering og opdatering og fastsættelse af de automatiserede processer. Ved idriftsættelsen kan Fujitsu efterfølgende levere alle tilhørende drifts- og management-ydelser af platformen, således at kunden kan opnå den fulde effekt af digitaliseringen.

Pris og tilgængelighed Fujitsus RPA-løsninger er tilgængelige fra maj 2017. Priserne afhænger af behov

Se leverandører af robotter her
Cookie-indstillinger