Nyt fra Lubrication Engineers DK/L.E. Smøremidler

Diesel er et brændstof som har været anvendt i mange år og er blevet forbedret/ændret igennem tiden.

Af hensyn til miljøet er der sket udvikling på motorerne og sat forskellige filtreringer på udstødningen for at mindske røgudviklingen.

Man har håbet på at man ad denne vej også mindskede  partikeludledningen som er skadelige for luftvejene. Noget har det hjulpet men problemet er ikke løst endnu. Det har medført at man har indført miljøzoner for dieselbiler i mange storbyer bl.a København.

En af disse filtreringer er partikelfilteret. Det tilbageholder/opsamler de større partikler som brændes af ved regenerering med til følge at brændstofforbruget øges medens regenereringen foregår. Det slider også på filteret som forventeligt kan have en levetid på 3-5 år. Vi taler her om personbiler/mindre varebiler.

Et nyt filter udleder mindre forurening, ofte mindre end der er i den omgivende luft i byerne eller i nærheden af de store veje.

Over tid nedsættes virkningen i filteret og skader kan opstå i filteret så filtreringen er uden virkning.

Måling af køretøjer uden partikelfilter har med partikelmåler vist udledning på 500.000 partikler fra udstødningen.

Lubrication Engineers har brændstofadditiv til benzin og diesel.

En 8 år gammel dieselbil med partikelfilter og brug af brændstofadditiv fra L.E. fra ny, er målt til 80.000 partikler i udstødningen. Det indikerer en defekt i filteret, men beviser samtidig en effekt af additivet da 2 ting er opnået, ingen røggasudstødning da man ved syn alle 3 gange konstaterede 0,0 røggas og en sænkning i udledningen af skadelige partikler til omkring 1/5 af forventet udledning. Denne måling af skadelige partikler foretager man ikke til syn så det er først konstateret da vi på eget initiativ henvendte os til DTU for af få foretaget denne måling.

L.E. Smøremidler / Lubrication Engineers Danmark's Firmaprofil
Cookie-indstillinger