Mekoprint – Den intelligente ble er en verdenssensation – og vores spydspids ind i ”wearables”

Men den baner også vejen for nye muligheder inden for tryk på strækbare materialer og udvikling af smarte produkter i mange andre sektorer.

På plejehjem i Tyskland, Holland, Sverige, Norge og Danmark har personale og beboere de sidste to år testet en sensationel nyudvikling af et produkt, der bruges flere millioner af om året – inkontinens-bleen. Den danske blegigant Abena har i samarbejde med Mekoprint og en amerikansk tech-virksomhed udviklet en ble, der via sensorteknologi sender besked til plejepersonalet og fortæller, hvornår den trænger til at blive skiftet. Og ikke nok med at det giver en markant øgning i livskvaliteten for brugerne – det sparer også dyrebar tid for personalet, der slipper for at skifte tørre bleer – eller sengetøj, hvis uheldet er ude. Miljøet vinder også, da der ikke længere smides unødvendigt mange bleer ud. ”Det er en win win win situation”, siger Abenas direktør og ejer, Arne Terp-Nielsen, der glæder sig over at være klar til lancering af det nye produkt efter flere års udvikling.

Udfordring: Hvordan trykker man elektronik på fleksible og strækbare materialer? 
Før produktlanceringen var en realitet og succesen var i hus, er der brugt mange timer i maskinrummet. Visionen om en intelligent ble, som kan kommunikere til plejepersonalet, begyndte hos virksomheden MediSens i Silicon Valley. Her blev dataflow og cloudløsning udviklet og da amerikanerne skulle finde en bleproducent med den nødvendige erfaring og et produktions-setup, der matchede de globale ambitioner, faldt valget naturligt på danske Abena, der siden 1970’erne har produceret bleer til børn og inkontinente. Abena skulle så til gengæld finde en samarbejdspartner i Europa, som formåede at trykke den elektroniske sensorteknologi på det ekstremt tynde, bløde og strækbare materiale, som en ble er lavet af. Her faldt valget på Mekoprint.

Tobias Holmgaard Stær er Business Manager hos Mekoprint, og han fortæller: ”Bleen er lavet af et non-woven materiale, som er meget tyndere end papir – det ligner et stykke tyndt tekstil. Det krævede en del udviklingstimer for os at sikre den rette styring igennem maskinerne, uden at det krøllede, sprak eller strakte sig, og samtidig trykke den elektrisk ledende blæk uden at materialet krympede, når blækken hærdede. Men heldigvis lever vi højt på udfordringer i Mekoprint, og nu har vi en optimal løsning til tryk af elektronik på ultratynde strækbare folier – en løsning der både er kosteffektiv og kan skaleres til højvolumen produktion”.

Perspektiverne: Internet of Things-parate løsninger til alle kunder
”Mekoprint er mestre i at trykke elektronik på almindelige fleksible materialer, men strækbare materialer var nyt for os inden dette projekt. Det er en uvurderlig erfaring, vi har fået på dette strategiske forretningsområde”, siger Morten Kjær, som er Sales Director i Graphic Electronics hos Mekoprint. ”Vi ser et kæmpestort potentiale i at have kompetencerne til at trykke på både fleksible og strækbare materialer – det vil komme alle vores kunder til gode. Vi ved, der sidder mange derude og tænker ’Hvordan kan vi differentiere vores produkter og skabe et nyt værditilbud inden for vores kategori?’. Vi kan nu hjælpe med den digitale rejse for vores kunder, fordi vi har udvidet vores kompetencer i trykt elektronik så drastisk. Og vi kan gå hele vejen fra laboratorietests til produktion af store volumener. Projektet er vores spydspids ind i den kategori, der hedder wearables, hvor digital funktionalitet tilføres til produkter, der ikke plejer at have det. Det tror vi meget på værdien i”.

Bygget på et unikt partnerskab
Anders Kold er CEO i Mekoprint, og han fremhæver samarbejdet mellem Abena og Mekoprint som helt unikt. ”Mottoet i Mekoprint er ’Vi skaber sammen’, og det beskriver vores tilgang til alle de kundesamarbejder og partnerskaber vi går ind i. Men samarbejdet med Abena og det amerikanske selskab har alligevel været noget særligt. Vi leverer en central komponent i produktet, amerikanerne er specialister i håndteringen af data og Abena er eksperter på slutproduktet. Det har stået skarpt fra starten, hvem der vidste noget om hvad. Og så har samarbejdet båret præg af store investeringer fra alle sider, hvilket har givet et meget tillidsbaseret og åbent partnerskab, hvor vi har overkommet udfordringerne sammen og fejret succeserne sammen”, siger Anders Kold. ”Abena har investeret i verdens største og dyreste blemaskine, der kan lave flere end 100 millioner bleer om året. Og Mekoprint dedikerede fra starten en hel højvolumen produktionslinje til projektet, så vi hele tiden havde adgang til at teste vores løsninger af i den rigtige skala. Vi er virkelig stolte af, at vi er nået hertil, og vi glæder os til at se den forskel produktet kommer til at gøre for tusindvis af mennesker”.

LÆS også: Mekoprint Mechanics får ny divisionsdirektør
Mekoprint A/S's Firmaprofil
Cookie-indstillinger