Stigefabrikken.dk – Sverigeseventyr kostede gazellen

I år kom der ingen statuette i postkassen, men det var der, ifølge iværksætterduoen bag virksomheden, Lasse Simoni og Peter Christensen, heller ingen, som havde forventet:

”Sidste sommer valgte vi at etablere et svensk AB og samtidig ansætte en svensk medarbejder på vores nye kontor i Smålandsstenar. I den forbindelse trak vi alle svenske aktiviteter ud af vores danske selskab, hvilket betød, at hele omsætningen i Stigefabrikken.dk ApS i regnskabsåret 2018/2019 kom fra vores danske kunder,” fortæller Peter Christensen.

I Sverige opnåede det nystiftede selskab Stegfabriken Sverige AB en omsætning på +4,1 mio SEK i 2018/2019, hvilket er en fremgang på 37% i forhold til hvad Stigefabrikken.dk ApS solgte til svenske kunder året før.

Salget til danske kunder fra Stigefabrikken.dk ApS rundede 11,6 mio DKK, svarende til en stigning på 14,5% ift. året før. Trods den flotte fremgang i Danmark endte året dog med en samlet tilbagegang i det danske selskab Stigefabrikken.dk ApS på 8%.

“Vi havde selvfølgelig håbet at kunne undgå tilbagegang i det danske selskab, selvom vi trak alt salg til Sverige ud. Men selvom salget i Danmark gik godt, lykkedes det os desværre ikke helt at ”kompensere” for det tabte. Vi glæder os dog over den flotte fremgang i Sverige, og at vi på “gruppeniveau” også vækster pænt,” udtaler Peter Christensen.

Trecifret vækst i Sverige i 2019/2020

Holdet bag ”stigefabrikkerne” i Danmark og Sverige har længe arbejdet på at skifte webshopsystem/platform, og valgte i oktober 2018 at ”sniglancere” den nye netbutik i Sverige.

Mange ting gik galt; herunder en række fejl i URL-strukturen, som kostede placeringer i Google og en masse plugins som ikke spillede sammen, hvilket blandt andet gik ud over sidens check-out og betalingsløsning – og dermed også virksomhedens omsætning.

Alting går dog langsomt den rigtige vej, og efterhånden som nye tiltag er gået live, har det kunnet ses på tallene.

Første kvartal af indeværende regnskabsår 2019/2020 lå således 86% foran samme periode sidste år, og går alting som forventet, lander Stegfabriken Sverige AB en omsætning på den gode side af 8 mio SEK.

Målet er ifølge den danske stigeduo trecifret vækst i Sverige.

DK: Nye produkter “på trapperne”

I Danmark forventer virksomheden ligeledes at kunne vækste forretningen, så man i de kommende år igen kan komme i betragtning, når Børsens gazeller deles ud. Det skal blandt andet ske igennem nye produkter, som allerede er på vej i sortiment.

”Vi har I dag Danmarks største udvalg af stiger, stilladser og platforme. Her vil der i det kommende år ikke ske de store ændringer i sortimentet. Vi kommer dog til at udvide udvalget af trapper og værn, således at vi fremover er leveringsdygtige af alt fra terrasse- og hemsetrapper hjemtil, til industritrapper og værn til firmadomicilet.” fortæller Lasse Simoni.

Foruden stiger, stilladser, trapper og platforme, tilbyder Stigefabrikken.dk ApS en række serviceydelser såsom udførsel af den årlige stigekontrol, samt hjælp til montering af platforme og industritrapper, hvilket, ifølge Lasse Simoni, også er områder i vækst.

LÆS også: Stigefabrikken.dk ApS kåret som Børsen Gazelle 2018
Stigefabrikken.dk ApS's Firmaprofil
Cookie-indstillinger