Leuze – AGV-navigation – Hvad er mulighederne?

Forskellige teknologier er tilgængelige på markedet for at føre et automatisk styret køretøj (AGV) frem til sit bestemmelsessted. Lad os først og fremmest sige: Alle veje fører til Rom. Der er ikke en rigtig vej og en forkert vej. Det afgørende er altid selve anvendelsen – det vil sige spørgsmålet om, hvor og hvordan det givne AGV bruges.
Overvågning af transportbanens navigation og sikkerhed med RSL 400 sikkerhedslaserscanner
Der findes forskellige processer og teknologier for at styre et AGV fra punkt A til punkt B. De forskellige muligheder varierer fra konturnavigation (naturlig navigation) til laserradar, optisk eller induktiv styring til gitternavigation. Hvilken teknologi, der bruges, afhænger frem for alt af den specifikke anvendelse. Prisen for selve AGV’et kan også bruges som en grov retningslinje. Udgifterne til navigationsteknologien bør ikke overskride 5 % af AGV-prisen. Et eksempel: Med et AGV, der koster 10.000 euro, kan konturnavigation og laserradar ikke tages i betragtning, da deres pris ligger over tærsklen på 500 euro. Et andet afgørende kriterium for den ene eller den anden variant er, om det givne AGV er et underkørende køretøj eller et platform-køretøj. Underkørende køretøjer er dem, der bevæger sig ind under den last, der skal transporteres og løfter den op. Deres design gør dem uegnede til f.eks. laserradar, hvilket fundamentalt udelukker denne proces for sådanne AGV’er. Platform-køretøjer er dem, som lasten skubbes op på, og som transporterer deres kargo. På denne baggrund er de enkelte navigationsmuligheder beskrevet nærmere nedenfor i forhold til deres mulige anvendelsesområder.
Konturnavigation (naturlig navigation)
Konturnavigation betegnes også som “naturlig navigation.” Disse typer navigationssystemer er de mest teknisk komplekse og de er også de dyreste. De er uovertrufne, hvad angår fleksibilitet og nøjagtighed. Hvis det skulle blive nødvendigt at ændre transportbanen med kort varsel, kan det gøres meget nemt og hurtigt for konturnavigation med et museklik i softwaren af højere niveau, den såkaldte flåde-management. Eftersom sensoren på AGV som regel monteres tæt ved gulvet, er denne navigationsvariant egnet til automatiske, højtløftende vogne og traktorer såvel som til underkørende køretøjer eller platform-køretøjer beskrevet ovenfor. Ingen andre redskaber – såsom reflektorer eller optiske eller magnetiske spor – eller markeringer eller koder er nødvendige for denne type navigation.
Laserradar
Navigation ved hjælp af laserradar er lignende konturnavigation, hvad fleksibilitet angår. Denne navigationsvariant kræver dog altid, at sensoren har en ekstra optisk forbindelse til reflektorerne. Alle sensorer skal derfor være monteret højt nok på AGV’et, således at de har et klart udsyn til reflektorerne. Hvis forbindelsen til reflektorerne afbrydes, f.eks. ved kørsel i en reolgang, skal AGV’et skifte til en anden type navigation. Det gør det mere vanskeligt at skifte til et andet lokale, hvis det er nødvendigt, hvilket begrænser fleksibiliteten.
Optisk og induktiv styring
Optisk og induktiv styring er som regel meget enkle systemer, som følger et forhåndsdefineret spor. Som et resultat heraf er de meget begrænsede, hvad angår fleksibilitet. På den anden side udgør de dog en meget kostoptimeret løsning. Eftersom sensoren på AGV’et er monteret i meget kort afstand fra gulvet, er denne form for navigation uafhængig af den valgte type køretøj.
Gitternavigation
Med den såkaldte gitternavigation er oplysningerne indlejret i et specifikt gitter på eller i den overflade, der køres på, f.eks. 2D-koder eller transpondere. Ved hjælp af de bekræftede oplysninger under kørslen hen over de enkelte gitterpunkter – med en 2D-kode drejer det sig f.eks. om kodeoplysninger og læsevinkel – kan AGV’et navigere mellem de enkelte gitterpunkter og nå frem til et vilkårligt specificeret punkt i gitteret. Denne type navigation er først og fremmest egnet til rene overflader og overflader, som ikke udsættes for tunge laster.
En generel evaluering med anbefaling af en egnet navigationsvariant kan kun klarlægges, når denne variant kombineres med AGV’ets funktion i den givne anvendelse. På indeværende tidspunkt er der dog en klar tendens mod konturnavigation med integreret sikkerhedsfunktion.