Asset Performance Services – Lenze tilbyder OEM’er cloudbaseret portal til vedligehold og service
Både for slutbrugere og maskinbyggere er det afgørende for effektiviteten at kunne opdage og løse maskinfejl hurtigt. Med en ny white-label OEM-portal tilbyder Lenze effektiv support baseret på digitale tjenester.
Hvilken komponent er installeret? Er dokumentationen ajourført? Og hvis modellen og varianten er kendt, hvordan finder du så serienummeret, indekset over fejlmeddelelser eller bestemte tekniske specifikationer? Trods alle bestræbelser på at gøre processerne så effektive som muligt har mange virksomheder endnu ikke løst disse aspekter – hvilket betyder, at serviceteknikeren mister værdifuld tid i en nødsituation, hvilket resulterer i, at nedetiden varer længere end nødvendigt. Lenzes digitale eksperter har taget fat på dette problem og ved hjælp af automatisering og intelligente netværk skabt en løsning, der sætter en stopper for tabet af tid og effektivitet.
Serviceportal for OEM’er
Lenze har udviklet en portal, der er direkte forbundet med OEM’ens maskiner. Hvis der opstår en fejl, kan maskinen nu automatisk oprette en fejlmeddelelse og dermed underrette serviceteknikeren tidligt. I fejlmeddelelsen angives det, hvilken komponent der er berørt. Dermed kan model, variant og serienummer samt position i maskinens topologi fastslås. Fejlagtige oplysninger på grund af forældet dokumentation er udelukket: Oplysningerne kommer direkte fra PLC’en, som altid afspejler den konsistente aktuelle status. Yderligere tekniske oplysninger eller yderligere oplysninger om fejlmeddelelsen er kun få klik væk uden besværlig søgning og tab af tid. Oplysningerne er tilgængelige via et link til Lenzes produktinformationshub. Da platformen er producentneutral og bygger på åbne standarder, er det ikke kun Lenze-produkter, der kan tilgås. SICK er også allerede om bord, så deres sensorer kan genkendes og alle eksisterende produktoplysninger stilles til rådighed.
Men det er ikke det hele: Via fjernbetjeningsfunktionen kan teknikeren koble sig direkte til maskinen og f.eks. straks rette softwarefejl eller få mere detaljerede oplysninger, hvis det er nødvendigt. I tilfælde af hardwarefejl kan der straks bestilles en reservedel, som svarer nøjagtigt til den installerede del, uden at der sker forvekslinger, f.eks. på grund af forskellige versioner.
En win-win-situation
Den tid, som OEM’en sparer og som dermed betyder en mere effektiv service, afspejles også i driftslederens OEE, fordi nedetiden forkortes og serviceomkostningerne reduceres. Det gør portalen egnet som grundlag for en betalt tjeneste, som stadig giver omkostningsfordele for slutbrugeren og endda yderligere indtægter for OEM’en, selv om der også er udgifter til leje af portalen.
Løsningen er multitenant-kompatibel, dvs. at hver OEM, der bestiller tjenesten, kan tilpasse portalen i sit Corporate Design (CD). For slutbrugeren betyder det, at kun leverandøren af hans maskiner vises, fordi det ikke længere er tydeligt, at Lenze står bag cloud-applikationen.
Et vigtigt aspekt af den attraktive løsning er det faktum, at det ikke kræver noget større manuelt forberedelsesarbejde at opsætte den. Identifikationen af de installerede enheder og komponenter sker stort set automatisk og er således altid opdateret. Det tekniske grundlag for dette leveres af Lenze’s FAST Application Software Toolbox, som nu er udstyret med en ramme, der også kan indsamle data uden for PLC’en. Den anvendte teknologi harmoniserer dataene og gør dem tilgængelige i et format, der er i overensstemmelse med OPC UA-kommunikationsstandarden. Baseret på sådanne åbne standarder er det også muligt for OEM’er at udvikle deres egne digitale tjenester og forretningsmodeller uafhængigt af OEM-portalen.





