FoodTech og DiaLabXpo: Værdifulde møder og innovativ viden Mød os på tre messer i november

Årets udgave af FoodTech og DiaLabXpo bød på tre aktivitetsmættede dage med fokus på bæredygtighed, nye produkter og konferencer – samtidig blev messeformatets store betydning for alle involverede tydeliggjort via et væld af møder, samtaler og uforudsete forretningsmuligheder. Alt sammen foregik det i MCH Messecenter Herning 1.-3. november.

Nærvær og innovation var i højsædet på Nordens største messe for fødevareteknologi, FoodTech, der gennem tre dage har budt på inspirerende produktnyheder, faglige events og indlæg samt prestigefyldte prisoverrækkelser med både FoodTech Award og hæder til mejeribranchen. Med bæredygtighed som et overordnet tema blev emner som energioptimering, vandbesparelser og genanvendelse behandlet, og samtidig har messen været en anledning til at glædes over messeformatets mange kvaliteter.

Den bæredygtige dagsorden var sammen med udstillingen og konkurrencen International Food Contest et trækplaster også for ledelsen i Landbrug & Fødevarer, der var blandt de besøgende.

– Jeg bliver til stadighed imponeret over de mange gode idéer, som fødevareerhvervet konstant udvikler. Det var derfor også en stor fornøjelse at være med på FoodTech og International Food Contest, hvor vigtige emner som bæredygtighed og affaldssortering var på dagsordenen. At være iblandt ny fødevareteknologi og meget dygtige producenter giver et stærkt indtryk af et fødevareerhverv, som er godt rustet til fremtiden, siger administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer Merete Juhl.

Fokus på produktudvikling og vidensdeling
Fornøjelsen ved at omgive sig med ligesindede fagfolk kendetegner FoodTech, der foruden produktudvikling og innovative, højteknologiske løsninger er centreret omkring nærvær og udveksling af erfaringer. Tonen blev slået an allerede i forbindelse med åbningen af årets messe.

– I min åbningstale fremhævede jeg værdien af at mødes personligt på messe, og derfor glæder det mig naturligvis, at det budskab bekræftes af både udstillere og besøgende, der sammen med vores mange samarbejdspartnere skal have en stor tak for at have skabt tre perspektivrige dage med høj faglighed, udbytterig vidensdeling, personlige dialoger samt en rigtig god messestemning alle dagene, lyder det fra administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen.

Vigtig ramme om synergieffekt

Netop nærværet er en medvirkende faktor, når uforudsete situationer og forretningsmuligheder opstår på FoodTech – det personlige møde krydret med nysgerrighed hos alle parter kan fra det ene øjeblik til det andet åbne nye døre.

– FoodTech er den vigtigste messe for os, fordi den genererer mange ordrer, og fordi den åbner for nye projekter, som vi ellers ikke ville være kommet på sporet af. I år kom der eksempelvis en bekendt forbi, der havde solgt sin virksomhed til et andet firma, som jeg gerne ville være leverandør til. Han formidlede kontakt til repræsentanter fra det nye firma, som kort efter kom og var meget interesserede i at finde ud af noget. Det var ikke sket, hvis jeg ikke havde været her på messen, og det er netop noget af det, messer kan – at danne rammen om tilfældige møder med stor synergieffekt til følge, konstaterer ejer af Sealing System Kjeld Østergaard Jensen.

Udstiller: Stor prioritet at komme på messe
Sideløbende med FoodTech blev DiaLabXpo gennemført, og også diagnostik- og laboratoriebranchen var således repræsenteret i messehallerne. Og her er man ligeledes af den opfattelse, at messeformatets kvaliteter har uvurderlig betydning.

– Siden vi startede Ninolab for 16 år siden, har det været en stor prioritet for os at deltage i messer, fordi de sikrer, at vi bliver set, og at vi får netværket med relevante folk og virksomheder. På messer får man snakket med mange flere kunder, end man ville gøre ved at køre rundt på landevejen, og jeg brænder ikke mindst for DiaLabXpo. Og også i denne ombæring har vi fået en række spændende leads, så min fornemmelse er god, siger administrerende direktør i Ninolab Ebba Glückstadt.

FoodTech havde i år 275 udstillere og 6918 besøgende og fandt sted i MCH Messecenter Herning 1.-3. november. Årets FoodTech Award gik til Holstebro-virksomheden Hydract.

Se alle International Food Contest-vindere her.

Læs også: International food...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie-indstillinger