igus udvikler det første genanvendelige cykelstel i plast

igus udvikler det første genanvendelige cykelstel i plast
igus fortsætter med at udvide sin cykelkomponent-forretning og præsenterer det første sprøjtestøbte polymercykelstel til avancerede cykler
Efter RCYL, en cykel lavet af 50 procent genbrugte fiskenet, sætter igus den næste milepæl for bæredygtig mobilitet: Specialisten i bevægelsesplast har udviklet det første cykelstel lavet af genanvendeligt plastmateriale til den tyske elcykelproducent Advanced Bikes, som er fremstillet ved hjælp af sprøjtestøbning. Årtiers ekspertise inden for plastfremstilling og erfaring med RCYL-cyklen bliver overført til udviklingen af både stellet og nye cykelkomponenter fremstillet af højtydende plast.
I 2023 blev der for første gang solgt flere elcykler end traditionelle cykler i Tyskland. En af grundene til dette er den voksende bevidsthed om miljøproblemer. Problemet: 90 procent af nutidens cykelstel er lavet af stål, aluminium eller kulfiber og produceres ved hjælp af meget energikrævende processer for derefter at ende på store cykeldeponier, når deres levetid er udtjent. For at fremme overgangen til en cirkulær økonomi sætter elcykelproducenten Advanced Bikes sin lid til igus til deres fremtidige rammeproduktion. Sammen har virksomhederne nu udviklet et bæredygtigt cykelstel af kompositplast, som skal bruges i den nye Reco Urban trekking elcykel. “Advanced’s mål var at producere en sprøjtestøbt kompositramme med 100 procent genanvendelig plast,” husker Jan Philipp Hollmann, chef for cykelkomponenter hos igus. “Da vi har udviklet og produceret komponenter som glidelejer, stangender, tandhjul og sfæriske lejer til cykelindustrien i over 30 år, tog vi straks udfordringen op med at hjælpe Advanced med at designe cykelrammen og påtage os udvikling, værktøjsfremstilling og produktion.”
Ny ramme beskytter miljøet
For at sikre, at rammen har tilstrækkelig styrke, stivhed og lav vægt, bruger igus et kompositmateriale i granulatform, der består af højtydende plast og kulfibre. Derudover producerede igus et sprøjtestøbeværktøj i flere dele til cykelrammens komplekse geometri på få uger. Resultatet er en 3,3 kg let, sprøjtestøbt cykelramme i ét stykke – uden svejsesømme, korrosionsbestandig, holdbar og eksternt testet. Produktion i Tyskland muliggør også korte logistiske afstande og just-in-time-produktion, der er tilpasset efterspørgslen. igus er i stand til at regranulere udtjente rammer via sit eget “chainge” genbrugsprogram for at genbruge materialet. “I fremtiden vil vi også have andre genanvendelige cykelkomponenter som f.eks. bagagebærere, fælge, styr og sadelstænger fremstillet ved hjælp af sprøjtestøbning,” forklarer Helge von Fugler, grundlægger og administrerende direktør for Advanced. “Det er den eneste måde at gøre en fuldt genanvendelig elcykel til en realitet.”
Komponenter fremstillet af smørefri højtydende plast
igus producerer i dag cykelstel i to forskellige processer i hovedkvarteret i Köln. Ved sprøjtestøbning produceres både modulære rammer og hele rammer i ét stykke. Der er også rammer, som er fremstillet ved hjælp af rotationsstøbningsprocessen – for eksempel til virksomhedens egen RCYL-cykel. Men selv for igus handler det ikke kun om cykelstel. Den dybdegående ekspertise inden for plastforarbejdning og den nye erfaring med udvikling bliver nu også brugt til nye cykelkomponenter – fra hjul, krumtap og styr til planetgear. Økonomisk produktion i store og små mængder er virkeligheden – og “fremstillet i Cologne”. De højtydende plastkomponenter er også lettere og fri for enhver form for smøring og korrosion. Brugerne kan derfor uden problemer gribe til højtryksrenseren: Intet smøremiddel kan blive skyllet ud, og intet kan ruste.
Maksimal sikkerhed på grund af mange testforsøg
Alle komponenter testes grundigt, før de tages i brug. 135 billioner testcyklusser og 15.000 tests finder sted årligt i det 4.000 kvadratmeter store igus-testlaboratorium i Köln. 250 kvadratmeter af dette er alene til cykelprøveplatforme, hvor alle komponenter som hjul, styr og krumtap testes. Det gælder også for den nye Reco-ramme. Hollmann: “Vi vil bruge computertomografi (højteknologisk billeddannelse) til at kontrollere de første sprøjtestøbte cykelstel for potentielle problemer såsom luftlommer i kompositmaterialet og udføre alle relevante stelprøver i vores testlaboratorium.” Kunderne får 30 års garanti fra Advanced. For at opnå maksimal sikkerhed er igus derfor afhængig af et stort antal testprocedurer. “De er baseret på standardiserede tests, f.eks. fra EFBE og TÜV,” understreger Hollmann. “Vi udfører også vores egne testprocedurer – for eksempel i vores klimakammer.” Med de opnåede data kan der laves præcise udsagn om igus-materialers levetid under forskellige miljøforhold.
Alt fra en enkelt kilde: fra design til det færdige produkt
“Med vores cykelkomponenter af højtydende plast giver vi cykelindustrien adgang til en helt ny teknologi,” siger Hollmann. “På den måde appellerer vi også til OEM-producenter, der ønsker at gøre deres egne ideer til virkelighed sammen med os.” Ved at bruge plast kan producenterne fuldstændigt nytænke design og geometri. Og med igus får du også alt fra en enkelt kilde: fra design til forskning og udvikling, fremstilling af støbeforme, sammensætning, test og produktion, lige til genbrug. Just-in-time-produktionslinjen betyder, at igus er i stand til at levere hurtigt, og at kundernes lagerkapacitet kan reduceres. Det gør forretningen mere forudsigelig og rentabel, da alt produceres på bestilling.