Når robotten parkerer cyklen

Den japanske producent Giken laver automatiseret, underjordisk parkeringssystem med energikæder fra igus
Den japanske producent Giken laver automatiseret, underjordisk parkeringssystem med energikæder fra igus
Cykler i stedet for biler: Hvis overgangen til mobilitet skal fungere, har byer brug for flere parkeringsfaciliteter uden at forstyrre bybilledet for meget. Til dette formål har den japanske producent Giken bygget en garage kaldet Eco Cycle, som parkerer cykler helt automatisk under jorden. For at sikre robotgaragens pålidelighed brugte ingeniørerne robuste og vedligeholdelsesfrie energikæder fra igus til elevatorens kabelstyringssystem.
Søndag midt på dagen, 30 °C, solen skinner: den perfekte lejlighed til at tage en afslappet cykeltur ind til byen og nyde en is. Lige der kommer den grimme overraskelse: Alle cykelstativerne er fyldte. Alternativet med at lade cyklen stå på fortovet viser sig at være en alvorlig fejltagelse. En is senere er cyklen blevet stjålet. Dette problem påvirker tusindvis af cyklister i Tyskland, da der er mangel på cykelstativer. Nu findes der en løsning, som i øjeblikket er ved at blive udført i Japan: En underjordisk garage kaldet Eco Cycle fra Giken, en teknologiproducent fra Tokyo med næsten 700 ansatte. Det er et stort robotsystem, som er fuldt automatiseret. Cyklister behøver ikke at gå ind i mørke områder, men kan efterlade deres cykler over jorden ved et opsamlingssted, der ligner indgangen til en elevator. En anden fordel: Bybilledet forbliver stort set uændret.
Robot parkerer cykler helt automatisk i et underjordisk rum
Sådan her fungerer den futuristiske garage, som nu findes 63 steder i 26 byer i Japan, og som måske også kommer til Tyskland på et tidspunkt: Cyklisterne placerer deres cykel på en skinne på jorden ved registreringsstedet for kontaktfri check-in via kortscanner. Så begynder forestillingen. En dør åbnes, og en gribeanordning i jordhøjde trækker cyklen over skinnen og ind i stationen, der er på størrelse med en bil. Cyklen står nu oven på en mobil platform, der kan bevæge sig op til 16 m nedad og rotere 360°. Elevatoren er omgivet af runde vægge, hvorpå der med jævne mellemrum er monteret 200 skinneformede cykelstativer. Diameteren på dette rum er 8,5 m. Det næste, der sker, ligner noget fra en science fiction-film. Liften kører ned, stopper på et niveau med et frit rum og drejer i den rigtige retning. En teleskopisk mekanisme skubber derefter cyklen op på cykelstativet. Parkeringsprocessen tager i gennemsnit 13 sekunder.
Pålidelighed i automatisering: Energikæder fra igus beskytter elevatorkabler og modstår 4,5 millioner driftscyklusser
Tilstrækkelig parkeringsplads, stort set ingen ændringer i bybilledet og en robot, der tager sig af parkeringen: Dette niveau af automatisering har mange fordele, men også en potentiel ulempe: Mennesker er afhængige af maskinens pålidelighed. Hvis en elevator ikke fungerer, f.eks. som følge af et defekt styrekabel, vil 200 irriterede cyklister være nødt til at gå hjem. Giken er derfor afhængig af energikæder fra igus af højtydende plast fra serierne E4.42 og 1400. De sørger for, at parkeringssystemets energi- og datakabler følger de vandrette og lodrette bevægelser i løfte- og teleskopsakserne på en kontrolleret måde. “Energikæderne beskytter elevatorens elektriske kabler mod mekaniske skader og ydre påvirkninger, hvilket er afgørende for en pålidelig drift af hele systemet,” siger Jörg Ottersbach, leder af forretningsenheden for energikæder hos igus. e-chains er nemme at installere og vedligeholde, hvilket øger systemets omkostningseffektivitet. De er også ekstremt robuste og holdbare. “Vores energikæder er designet til at opfylde den lange levetid, som Giken kræver – op til 4,5 millioner driftscyklusser ved høje hastigheder og accelerationer uden problemer.” Liftens løfteakse arbejder med en hastighed på 3 m/s og en acceleration på 3 m/s2, teleskopaksen endda med 4 m/s2 med en slaglængde på 2,6 m. “Brugen af vores energikæder af højtydende plast er med til at øge driftssikkerheden og effektiviteten i Eco Cycle-cykelgaragerne”, siger Ottersbach.