Lufthavnsbyggeri sætter den grønne dagsorden øverst med beplantning og solceller på genanvendt tagpap

Ved renoveringen af taget på Naviairs kontorbygninger er der tilføjet solceller og sedum, der fungerer som en naturlig faldsikring.

Fremover skal flyene i Københavns Lufthavn lette og lande ved siden af grønne tage. Naviair står for at styre lufttrafikken i det meste af det danske luftrum, og de får nu renoveret deres bygninger i Kastrup med cirkulært og langtidsholdbart tagpap fra Derbigum. For at nedbringe CO2-forbruget har Naviair valgt at få solceller på tagene, der også har fået monteret faldsikring samt sedumplanter langs tagets kanter.

Da det gamle tag på Naviairs fire kontorbygninger trængte til en udskiftning, faldt valget af nyt tagpap på Derbigum. Derfor har leverandøren Eurotag Danmark leveret 6.000 kvm nyt, cirkulært tagpap til projektet ved Københavns Lufthavn.

– Det var vigtigt for os at finde et materiale med en lang levetid og en god garanti. Det kunne bl.a. Derbigum leve op til, siger Thomas Skou, bygningskonstruktør hos Naviair, og uddyber:

– Derbigum var desuden et helt oplagt valg for os, fordi det er den tagpapløsning, der genanvender allermest materiale i produkterne.

For at imødekomme ønsket om cirkulære materialer har Eurotag Danmark leveret tagmembranen Derbigum® NT, der består af 25 % genanvendt materiale.

Beplantningen på taget må ikke betrædes

Carstens Tagdækning har stået for at lægge tagene for Naviair, og tagdækker Carsten Petersen har knap 25 års erfaring med Derbigum.

– Jeg er stadig glad for at bruge Derbigum, og det er dejligt med en kunde som Naviair, der går ind for den grønne omstilling. Det betyder også meget for os, at der er et større, grønt perspektiv, fortæller Carsten Petersen.

Den grønne vinkel kommer også til udtryk i en bogstavelig forstand, da byggeriet har fået tilført beplantning med sedumtage to meter fra tagkanten hele vejen rundt.

– Det har praktisk og sikkerhedsmæssig betydning, da det giver en tydelig, naturlig afgrænsning. Derfor kan man bevæge sig rundt på tagene uden faldsikring, så længe man ikke går på det grønne. Det er også en kønnere løsning end at sætte værn op på tagene, forklarer Thomas Skou.

Naviair, hvis kerneopgave er flyveledelse, har desuden beklædt taget med solceller for at reducere bygningernes CO2-forbrug.

Et komplekst projekt med yderligere krav til sikkerheden

Et tagprojekt med både solceller og sedum kræver ekstra planlægning for tagdækkeren, der gik til renoveringsopgaven med oprejst pande.

– Det har været et komplekst projekt med mange komponenter, så vi har været særligt omhyggelige. Vi har ikke bare skullet lægge et nyt tag, men vi har også skullet have de forskellige dele til at spille sammen, siger Carsten Petersen og tilføjer:

– Når man arbejder ved lufthavnen, er der desuden nogle sædvanlige sikkerhedsprocedurer for godkendelser, der skal overholdes. For eksempel skal folkene på arbejde have en ren straffeattest.

Derudover har tagdækkeren stået overfor særlige forholdsregler ved arbejdet med højt grej, da hindringer i nærheden af en lufthavn altid skal anmeldes og godkendes. På samme måde har der været ekstra opmærksomhed på fastgørelsen af materialerne.

– Placeringen af bygningerne tæt på landingsbanen betyder, at det har været ekstra vigtigt, at der ikke flyver noget ned fra taget, der kan forstyrre trafikken, afslutter Carsten Petersen.

Projektet er fremskredet lige efter planen, så i dag står solcellerne side om side med sedumplanterne, der bidrager til biodiversiteten og forsinker regnvandet i kloakker ved store skybrud.

Find leverandører af solceller her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie-indstillinger