Ny IBM rapport “The Race for ROI” viser overraskende ROI afkast af AI

Ana Paula Assis, Senior Vice Precident and Chair, EMEA and Growth Markets, IBM

Ana Paula Assis, Senior Vice Precident and Chair, EMEA and Growth Markets, IBM

En spritny undersøgelse fra IBM viser, at virksomheder i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) rapporterer betydelige produktivitetsgevinster ved brug af AI, og mange forventer afkast af deres investeringer (ROI) inden for det næste år. 

Rapporten “The Race for ROI”, som IBM har udarbejdet i samarbejde med Censuswide, er baseret på interview med 3.500 ledere i ti lande. 66% af respondenterne svarer, at deres organisationer har opnået betydelige operationelle produktivitetsforbedringer ved hjælp af AI.

Cirka en ud af fem respondenter fortæller, at deres organisation allerede har opnået ROI-mål med AI-drevne produktivitetsinitiativer, og yderligere 42% forventer i gennemsnit at opnå ROI inden for 12 måneder inden for områder som omkostningsreduktion (41%), tidsbesparelser (45%), øget omsætning (37%), medarbejdertilfredshed (42%) og øget Net Promoter Score (kundetilfredshed) (43%).

Respondenterne forventer yderligere produktivitetsgevinster fra introduktionen af AI-agenter, hvor 92% af lederne forventer, at agentbaseret AI vil levere målbar ROI inden for to år.

Ifølge undersøgelsen er de forretningsområder, der opnår de største AI-drevne produktivitetsgevinster, softwareudvikling og IT (32%), kundeservice (32%) og indkøb (27%). Samtidig rapporterer ledere, at de tre største fordele ved øget produktivitet er større operationel effektivitet (55%), forbedret beslutningstagning (50%) og forbedrede arbejdsstyrkeevner, såsom automatisering af gentagne opgaver (48%).

Gevinsterne er dog ikke jævnt fordelt på tværs af alle typer organisationer. Mens 72% af de store virksomheder, der blev undersøgt, rapporterede produktivitetsgevinster fra AI, siger kun 55% af SMV’erne det samme. Undersøgelsen indikerer også, at offentlige organisationer er i de tidlige stadier af at realisere AI’s fulde potentiale, hvor kun 55% rapporterer betydelige produktivitetsforbedringer indtil videre.

AI transformerer forretningsmodeller

På tværs af EMEA viser dataene, at ledere i stigende grad bruger AI til at muliggøre strategisk forretningstransformation. 

Af de 66% af respondenterne, der rapporterede betydelige produktivitetsgevinster, tilskriver næsten en fjerdedel (24%) AI æren for fundamentalt at ændre deres forretningsmodeller.

Bemærkelsesværdigt nok bruger omkring en tredjedel af respondenterne allerede AI til at ændre deres operationer på måder som at accelerere innovationsprocesser (36%), skifte til kontinuerlig AI-drevet beslutningstagning i stedet for periodiske planlægningscyklusser (32%) og redesigne værdistrømme omkring AI i stedet for at automatisere eksisterende trin (32%, og omkring 2 ud af 5 har til hensigt at gøre dette på alle disse områder).

Næsten halvdelen af alle de adspurgte ledere (48%) sagde, at AI forbedrer arbejdsstyrkens evner. For eksempel siger ledere, at medarbejderne bruger den tid, de sparer fra øget produktivitet, på opgaver som at udvikle nye ideer (38%), strategisk beslutningstagning og planlægning (36%) og kreativt arbejde (33%), viser rapporten.

Ana Paula Assis, Senior Vice President og Chair, IBM EMEA og Growth Markets, udtaler: “Den sande værdi af AI for virksomheder går langt ud over individuel produktivitet. Det handler om strategisk transformation. Vores undersøgelse tyder på, at selvom vi stadig er i de indledende faser af AI-adoption, ser virksomheder i EMEA meningsfulde produktivitetsgevinster ved at integrere AI i deres operationer, og mange redesigner deres forretningsmodeller. Når det kommer til teknologisk autonomi, var svaret entydigt: Virksomheder vil bruge teknologi på deres egne præmisser, med gennemsigtighed, valgmuligheder og fleksibilitet indbygget.”

Prioritering af åbne systemer, interoperabilitet og valgmuligheder

Undersøgelsen viser, at åbenhed, interoperabilitet og valgmuligheder er kritiske prioriteringer for alle typer organisationer, der adopterer AI. 

85% af respondenterne understregede vigtigheden af gennemsigtighed i AI-systemer og -modeller for at sikre, at teknologien fungerer etisk og ansvarligt. Ligeledes understregede 84% behovet for interoperabilitet for at muliggøre problemfri integration af AI-værktøjer i IT-systemer for at maksimere effektivitet og tilpasningsevne.

Yderligere 85% sagde, at de værdsatte fleksibiliteten til at vælge og tilpasse AI-løsninger eller -leverandører, efterhånden som behovene udvikler sig, hvilket understreger en stærk efterspørgsel efter autonomi.

Overvindelse af risici og kompleksitet

Selvom undersøgelsens resultater tyder på, at virksomheder er på vej mod større ROI på AI, identificerede den også bekymringer om sikkerhed, privatliv og etik – herunder risikoen for databrud og AI’s pålidelighed – som den største barriere for at skalere succesfulde AI-pilotprojekter, hvilket blev nævnt af 68% af respondenterne. Ligeledes blev IT-kompleksitetsudfordringer, såsom integration af AI med ældre systemer, nævnt af 68% af de adspurgte ledere.

Rapporten kan findes her

Se Leverandører af AI løsninger her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie-indstillinger