Asfalt

Asfalt
Asfalt
Asfalten kender vi alle fra veje og stier og asfalt er det foretrukne materiale for vejbelægning i den vestlige verden. Asfalten er en sort højviskos masse, som er temmelig klistret og som indeholder en blanding af diverse høj molekylære kulbrinter – disse høj molekylære kulbrinter benævnes også for asfaltener.
Asfalt bruges bredt inden for vejbygning på grund af dens holdbarhed, modstandsdygtighed over for vejrmæssige påvirkninger og evne til at modstå belastningen fra køretøjer.
Leverandører af Asfalt:
Stemas Maskinsalg A/S
Tolsagervej 2
8370 Hadsten
Tlf.: Jylland/Fyn: 86 43 49 00 / Sjælland: 57 61 46 67 - 46 15 36 00
E-mail: stemas@stemas.dk
TZACHO P/S
Faurskovvej 1
8370 Hadsten
Sjælland afd.:
Industrivej 9
4683 Rønnede
Tlf.: 87 61 00 12
E-mail: info@tzacho.dk
V. LØWENER A/S
Smedeland 2
2600 Glostrup
Tlf.: 43 200 300
E-mail: vl@loewener.dk
Mere viden:
Asfalten kender de fleste af os i dag som det materiale/stof som giver vores vejbelægning, asfaltbeton, dets karakteristiske sorte farve. Asfalten og tjære bliver ofte sat i forbindelse eller ligefrem forvekslet - Men tjære er meget lig asfalt, og blev førhen anvendt som bindingsmateriale i vejbelægninger. Tjære er et produkt udvundet fra kul og har været tilgængeligt i rigtig mange år. En stor fordel ved asfalten, er asfaltens modstandsdygtighed over for elementer som vejr vind og ikke mindst varme. Hvorimod tjære kan have en tendens til at blive mere klistret og flydende ved varme.
I fremstillingsprocessen opvarmes bitumenen, og derefter blandes den med de ønskede aggregater ved høje temperaturer. Den resulterende asfaltblanding, også kaldet asfaltbeton, anbringes derefter og komprimeres på vejen eller det pågældende område.
Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler. Foto: Teknologisk Institut
Teknologisk Institut - Husumvej i København bliver første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, der potentielt kan reducere partikelforurening fra trafikken
Fra starten af juli tester Teknologisk Institut og Københavns Kommune en specialudviklet asfalt på Husumvej. Asfalten er udviklet til at mindske partikelforurening fra vejtrafik. Asfalten vil ydermere have en støjdæmpende effekt. Projektet er en del af det treårige forskningsprojekt CityFresh, hvor særlige sensorer skal dokumentere effekten af den nye belægning på luftkvaliteten.
Opfange partikler
Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler. Non-exhaust partikelforurening, der stammer fra blandt andet dæk- og vejslid, udgør 65 procent af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark. En reduktion af partikelforurening og støjen fra vejtrafik har både miljø- og sundhedsmæssige effekter.
- Vi kan potentielt reducere denne forurening til luften markant. Asfalten er et kompromis mellem holdbarhed og partikeltilbageholdelse. Jo mere åben struktur - størrelse på hulrum i asfalten - har des bedre er den til at tilbageholde partikler og potentielt kan dette også mindske støjen. Men de åbne strukturer har ikke en optimal holdbarhed eller slidstyrke. Derfor har vi valgt to typer asfalt med mellemstørrelse hulrum, hvor der forventes en acceptabel holdbarhed og samtidig bedre tilbageholdelse af partikler end standardasfalten, forklarer Maj Frederiksen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut.
Udlægningen af asfalten sker på ca. 1,5 km af Husumvej, hvor der udlægges to nye belægninger samt en referencestrækning med den standardbelægning, som Københavns Kommune normalt benytter. Udlægningen sker som en del af Københavns Kommunes genopretning af den eksisterende belægning på Husumvej.
Sensorer dokumenterer
I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer langs Husumvej, hvor både partikelforurening og støj måles. Denne teknologi giver helt nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten:
- Gennem et netværk af sensorer vil vi måle effekten af den nye asfalt direkte på stedet. Det giver os værdifuld viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten, uddyber Maj Frederiksen.
Asfalt-test i laboratorier
Asfalttypen på Husumvej er blevet testet i laboratorierne ved Teknologisk Institut. Ved brug af en forsøgsopstilling er ophvirvling af partikler fra otte forskellige typer asfalt blevet kvantificeret. Disse otte asfaltmaterialer varierer fra helt tætte belægninger til fuldstændigt åbne drænasfaltvarianter. De forskellige asfalttyper blev laboratorieblandet og indtromlet til plader, hvorefter overfladeteksturen blev målt både før og efter sandblæsning. Testene på asfaltmaterialerne viste, at de mest åbne belægninger var mest effektive til at reducere partikelophvirvling. Herefter er der valgt to typer mellem-åben asfalt til Husumvej.
Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, entreprenør- og asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S, sensorvirksomheden DevLabs og FDM. Københavns Kommune har stillet Husumvej til rådighed som testlokalitet. Erfaringerne fra projektet skal bidrage til viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten. De første resultater fra projektet forventes at være klar i slutningen af 2025.
Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.
Teknologisk Institut – Biobaseret bindemiddel til asfalt kan reducere CO2-udledning

Teknologisk Institut: Biobaseret bindemiddel til asfalt kan reducere CO2-udledning – Arkivfoto: Freepik.com
Biobaserede restmaterialer fra halm eller træ har potentiale til at kunne erstatte fossil olie i bindemidlet bitumen og dermed reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktion.
En række danske virksomheder vil sammen med Teknologisk Institut udvikle et biobaseret bindemiddel til asfalt som erstatning for fossil bitumen. Løsningen kan potentielt reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktionen betydeligt og styrke forsyningssikkerheden for det vigtige råmateriale.
Kan sænke klimabelastningen
Asfalt består primært af en blanding af sten, sand og grus, som udgør 95 procent af materialet, mens de resterende fem procent er en mørk, klæbrig masse kaldet bitumen. Bitumen får asfalten til at hænge sammen og giver den dens karakteristiske sorte farve. Selvom bitumen udgør en lille del af asfalten, er det ansvarligt for en betydelig del af dens CO2-aftryk, da det stammer fra fossil råolie.
Ved at erstatte halvdelen af bitumen i asfalt med et CO2-neutralt alternativ, er der potentiale for en reduktion af Danmarks CO2-udledning med 25.000 ton om året.
- Når én enkelt komponent bidrager væsentligt til klimaaftrykket, kan det være gavnligt at finde en mindre belastende erstatning. Ambitionen er at udvikle et alternativ til bitumen, der ligner det traditionelle produkt, men som er baseret på olie fra biobaserede materialer såsom halm. Lykkes dette, kan det føre til betydelige CO2-reduktioner og åbne nye forretningsmuligheder, fortæller projektleder Trine Boje Røgild fra Teknologisk Institut.
CO2 bliver lagret i asfalten
Projektet vil undersøge mulighederne i de termokemiske processer pyrolyse og hydrotermisk likvefaktion (HTL), hvor biomasse som f.eks. halm udsættes for tryk og varme og dermed nedbrydes i en proces a la naturens, hvor dyre- og planterester gennem millioner af år er blevet omdannet til olie dybt under jordens overflade.
– Biologiske reststrømme som halm og træ er interessante, fordi vi kan omdanne dem til bioolier, der minder om fossile olier. Hvis bitumen kan produceres fra biologiske materialer, vil kulstoffet fra disse reststrømme blive lagret i asfalten i stedet for at blive frigivet som CO2 ved forbrænding, fortæller Trine Boje Røgild.
Geopolitisk ustabilitet presser leverancer af bitumen
Udover den grønne dagsorden er asfaltproducenterne også presset til at finde alternativer på grund af stigende priser og faldende tilgængelighed af bitumen. Siden 2020 er prisen på bitumen steget med over 250 procent, da raffinaderierne i stigende grad vælger at opgradere bitumenfraktionen til mere profitable produkter.
– Vi ved, at bitumen i større og større omfang kommer fra områder med øget usikkerhed og geopolitisk ustabilitet, hvilket gør forsyningskæderne skrøbelige. En afkobling fra den fossile industri vil styrke vores leverancesikkerhed betydeligt, udtaler Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef og ansvarlig for bæredygtighed hos PEAB Asfalt.
Projektets partnere forventer, at et brugbart alternativ kan åbne op for nye forretningsmuligheder, ikke kun i asfalt-branchen men for bioolie generelt. På længere sigt kan udviklingen af et biobaseret asfaltbindemiddel potentielt transformere industrien og bidrage til en CO2-reduceret asfaltproduktion.
Projektet strækker sig over to år og vil involvere udvikling, test og demonstration af de nye løsninger.
"Biotumen - Godt på vej" (2024-2026) er støttet af er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet, og er et samarbejde mellem PEAB Asfalt (asfaltproducent), Stiesdal Skyclean (miljøteknologisk virksomhed), Koppers Denmark (Producent af organiske basiskemikalier) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).
Nogle opgaver kræver en kyndig hånd – dette skal du vide om asfaltering

Der er mange fordele ved at benytte sig af en overflade som asfalt, men det er en lidt teknisk projekt og derfor er det også vigtigt at du sætter dig godt ind i den. Har du et projekt, hvor asfaltering kan være en mulighed som belægning, så er du havnet på den helt rette artikel. Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at sådan et projekt kræver en kyndig hånd, derfor er det vigtigt at du allierer dig med en professionel. Udover at læse om selve materialet, så kan du også her finde ud af, hvor du kan søge den rette hjælp.
Her er firmaet du skal samarbejde med
Asfalt kan komme i mange forskellige former og faconer, der er for eksempel den klassiske “våde” variant. For at kunne vide, hvilken form for asfalt du skal bruge, så skal du også være sat godt ind i de tekniske projekter bag det. Det er de færreste privatpersoner der er det og derfor er det en god idé at alliere sig med en kyndig. Få lavet og udført korrekt asfaltarbejde, ved at få et samarbejde med Colas. Dette er et firma som er vant til og kender til mange og også forskellige opgaver. Det er et firma som både er vant til at hjælpe private og erhverv og derfor er du sikker på, hvis du allierer dig med dem, at de kan hjælpe dig med lige netop det projekt som du ønsker.
Dette skal du vide om asfaltering
For at fjerne det tekniske aspekt og gøre det brugervenligt, så kan du her læse mere om, hvilke formål du kan bruge asfalt til. Der er den klassiske løsning som at lave veje og indkørsler. Gør det nemmere for biler at køre på dybe skråninger, ved at få asfalteret. Det er dog ikke kun de praktiske løsninger, som du kan bruge asfalt til, du kan også bruge det til de kreative. Asfalt er et godt underlag på legepladser eller i boldbure. Det er et utroligt holdbart materiale, som over tid ikke vil blive slidt synderligt meget. Derfor er det meget alsidigt og uden tvivl et materiale som du kan bruge til mange forskellige slags projekter. Det er dog vigtigt, at du allierer dig med en kyndig så der er forståelse for de tekniske aspekter i det og du dermed får de rette resultater.
Nyheder og Indlæg om Asfalt
Seneste om Asfalt