CFD simuleringer

CFD simuleringer

CFD simuleringer – Revolutionerende teknologi til ingeniørarbejde

CFD simuleringer ( Computational Fluid Dynamics ) revolutionerer ingeniørarbejde og forskning ved at simulere og analysere væske- og gasstrømninger. CFD anvender numeriske metoder til at løse og visualisere komplekse strømningsproblemer. Simuleringerne baserer sig på fundamentale fysiske love, som Navier-Stokes ligningerne, for at beskrive strømningsadfærd.

Ved at opdele domænet i et fint netværk af celler, beregner CFD-softwaren strømningsvariabler som hastighed, tryk og temperatur i hvert enkelt punkt. Resultaterne af Computational Fluid Dynamics simuleringer giver ingeniører værdifuld indsigt i strømningsmønstre, turbulens og varmeoverførsel, hvilket muliggør optimering af designs og processer.

Leverandører af CFD simuleringer:

Siemens A/S

Borupvang 9
2750 Ballerup
Telefon: +45 44775555
E-mail: ind-presales.dk@siemens.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Teknologisk Institut

Gregersensvej 1
2630 Taastrup
Tlf.: 72 20 20 00

E-mail: info@teknologisk.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om Computational Fluid Dynamics simuleringer:

CFD anvendes bredt inden for industrier såsom luft- og rumfart, bilindustri, energiproduktion og bygningsdesign. Simuleringer kan forudsige strømningshastigheder og trykforskelle over en bygning eller en komponent, hvilket hjælper med at designe mere energieffektive og komfortable miljøer. CFD anvendes også til at analysere forbrændingsprocesser i motorer og kraftværker, hvilket muliggør optimering af forbrændingsudnyttelse og emissionsreduktion.

Et andet vigtigt anvendelsesområde er i medicinsk teknik, hvor CFD bruges til at simulere blodstrøm i blodkar og designe mere effektive medicinske apparater som kunstige organer og stentimplantater. I forskningssammenhænge giver CFD simuleringer mulighed for at udforske komplekse fænomener som tsunamier, vejrfænomener og klimaændringer. Samlet set spiller CFD en afgørende rolle i ingeniørvidenskab og forskning ved at muliggøre virtuel testning, reducere udviklingstider og forbedre produkters ydeevne og sikkerhed.

CFD simuleringer anvendes bredt i flere industrier, herunder:

  1. Luft- og rumfart: Til design af flyvinger, kropsformer og motorer for at optimere aerodynamik og brændstofeffektivitet.
  2. Bilindustri: Til at simulere luftstrømme omkring køretøjer, forbedre brændstofeffektiviteten og reducere vindstøj.
  3. Energiproduktion: Til at optimere strømningsmønstre i kraftværker, vindmølleparker og solfangeranlæg for at øge energiproduktionen.
  4. Bygningsdesign: Til at analysere ventilation, varme- og kølesystemer for at skabe mere energieffektive og komfortable bygninger.
  5. Medicinsk teknik: Til simulering af blodstrømme, medicinsk apparatdesign og implantatoptimering.
  6. Olie- og gasindustrien: Til at analysere strømningsmønstre i borebrønde, rørledninger og offshore-installationer for at forbedre produktivitet og sikkerhed.
  7. Klimaforskning: Til simulering af atmosfæriske strømninger, havstrømme og klimaændringer for bedre at forstå og forudsige vejrfænomener og klimaforandringer.
  8. Sportsudstyr: Til at optimere designet af cykelhjelme, golfkøller og andre sportsudstyr for at forbedre ydeevne og komfort.

Disse brancher udnytter CFD simuleringer til at forudsige strømningsmønstre, optimere designs og forbedre ydeevne på en række områder.


DBI – Indsigt i simulering og menneskelig adfærd styrker risikovurderinger




Den teknologiske udvikling inden for alternative brændstoffer og skibsdesign stiller store krav om nuancerede risikovurderinger. Det kan opnås, hvis man i højere grad kombinerer CFD-simulering med viden om menneskelig adfærd.

Nye skibstyper, bunkering af nye brændstoffer og nye snitflader mellem skibe og havne. Det er nogle af de udfordringer, den maritime industri står overfor, som stiller krav til sikkerheden og den bagvedliggende risikovurdering. Da områderne er nye, er det dog meget begrænset, hvad der findes af procedurer og regler for risikovurderinger.

- Er der ingen formel skabelon, er det nødvendigt med en tilpasset risikovurdering, som sikkerheden kan baseres på. I den forbindelse er der oversete faktorer, som er væsentlige for at opnå en nuanceret risikovurdering og sikkerhed – nemlig menneskelig adfærd og CFD-simulationer, siger Carsten Møller, forretningsudvikler hos DBI.

Teknik og mennesker

CFD (Computer Fluid Dynamics) anvendes allerede til design af bl.a. skruer og skrog. DBI bruger CFD til at simulere bl.a. brandspredning, effekten af slukningsmetoder og evakuering. Dermed kan man simulere forskellige brandscenarier, og CFD kan være en konkret designstøtte, når man skal tilrettelægge sikkerheden uden at have en skabelon.

- Man kan bestemt komme langt med teknik og planer for sikkerheden. Men der er stor forskel på planer og virkelighed, for mennesker opfører sig ikke altid som forventet. Desuden har designere og ingeniører ofte ikke tilstrækkelig indsigt i den praktiske virkelighed for dem, de designer sikkerhed for, siger Carsten Møller.

Det kræver nemlig stor forståelse af kommunikationen mellem skib og land, samspillet mellem forskellige fagkulturer, organisatoriske hensyn og indsigt i menneskelige rutiner at gennemskue, hvilke risici menneskelig adfærd medfører.

Erfaring gennem projekter

DBI’s antropologer har længe arbejdet med adfærd i forbindelse med målrettede risikovurderinger i en række kommercielle projekter og forskningsprojekter som COMPASS, UMEO VENTUS, BLUE BATTERY, FIRST og CONTAIN. Den erfaring gør DBI i stand til at undersøge den faktiske sikkerhed ombord – lige fra projektering til drift.

- Med vores tværfaglige tilgang, der indeholder både CFD-simulering og menneskelig adfærd i risikovurderingerne, opnås et bedre overblik, der er baseret på de virkelige forhold og ikke på en skrivebordsanalyse. Det giver en mere nuanceret risikovurdering og en mere holdbar sikkerhedsløsning, siger Carsten Møller.

Læs originalartiklen her



Cookie-indstillinger