ATEX motorer
ATEX motorer
Atex motorer opfylder de krav som der er til Atex området. Atex er områder, hvor bl.a. letantændelige væsker, væsketåger, gasser eller støv forekommer i en blanding med ilt, som kan antændes, og skabe en eksplosion. Formler til både beregninger og omregninger inden for motorer og dampanlæg, se her – Formler, formelsamlinger og teknisk viden
Leverandører af ATEX motorer:
Elcor Sønderborg N A/S
Grundtvigs Alle 165-169
6400 Sønderborg
Tlf.: 73 12 12 12
E-mail: eegholm@eegholm.dk
Hoyer A/S
Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: hoyermotors@hoyermotors.com
NORD Drivesystems Danmark
Kliplev Erhvervspark 28, Kliplev
6200 Aabenraa
Tlf.: +45 73 68 78 00
E-mail: info.dk@nord.com
Schneider Electric Danmark A/S
Lautrupvang 1
2750 Ballerup
Tlf.: 88 30 20 00
Thybotech ApS
Industrivej 12
8653 Them
Tlf.: 20 86 26 40
E-mail: thorben@thybotech.dk
Mere viden:
ATEX-motorer er elektriske motorer designet til at operere i eksplosionsfarlige miljøer, hvor der er risiko for eksplosioner på grund af gasser, dampe, tåger eller støv. Disse motorer opfylder de strenge krav i ATEX-direktiverne, der er etableret af Den Europæiske Union for at sikre sikkerheden i eksplosionsfarlige områder. ATEX står for "Atmosphères Explosibles" og refererer til to direktiver: ATEX 95 (udstyrsdirektivet) og ATEX 137 (arbejdsdirektivet).
Klassifikation
ATEX-motoren er klassificeret i zoner baseret på risikoen for eksplosioner: Zone 0, 1 og 2 for gasser, samt Zone 20, 21 og 22 for støv. Zone 0 og 20 har højeste risiko, hvor eksplosive atmosfærer er til stede kontinuerligt eller i lange perioder. Zone 1 og 21 har medium risiko med lejlighedsvis tilstedeværelse af eksplosive atmosfærer, mens Zone 2 og 22 har lav risiko med sjælden eller kortvarig tilstedeværelse.
Disse motorer har specifikke design- og konstruktionsfunktioner for at minimere risikoen for antændelse. Funktionerne omfatter gnistfrie materialer, tryksikrede huse og specielle kølesystemer. ATEX-motorer kan også have indkapslinger, der forhindrer indtrængen af eksplosive stoffer og beskytter de indre komponenter.
Der findes forskellige typer ATEX-motorer afhængigt af anvendelsen og risikoniveauet. Nogle almindelige typer inkluderer eksplosionssikre motorer, som er designet til at indeholde enhver eksplosion inden i motoren, og tændingsbeskyttede motorer, der forhindrer overfladetemperaturer i at blive høje nok til at antænde eksplosive atmosfærer.
Materialerne, der bruges i motorerne, er nøje udvalgt for at modstå korrosion, høje temperaturer og mekanisk stress. Typisk anvendes rustfrit stål, aluminium og specielle legeringer. ATEX-motorer gennemgår omfattende testning og certificering af akkrediterede organer for at sikre, at de overholder de nødvendige sikkerhedsstandarder.
Anvendelse
ATEX-motoren anvendes i en bred vifte af industrier, herunder olie og gas, kemisk industri, minedrift, fødevareforarbejdning og farmaceutisk produktion. I disse industrier er sikkerhed og forebyggelse af eksplosioner afgørende for at beskytte både arbejdere og anlæg.
Installationen af ATEX-motorer kræver også særlig opmærksomhed for at sikre, at de er korrekt forbundet og jordet for at undgå gnister. Regelmæssig vedligeholdelse og inspektion er nødvendig for at sikre, at motorerne forbliver i overensstemmelse med ATEX-kravene og fungerer sikkert.
Samlet set er ATEX-motoren essentielle for at sikre sikker drift i eksplosionsfarlige miljøer. Deres specialdesignede funktioner og strenge certificeringer gør dem til en pålidelig løsning for industrier, hvor sikkerhed er altafgørende. Ved at vælge ATEX-motorer kan virksomheder reducere risikoen for eksplosioner, beskytte deres medarbejdere og sikre kontinuerlig drift i udfordrende miljøer.
Hoyer med stort gennembrug i olie- og gasindustrien
Dedikerede programmer til eksplosionssikre motorer og medium voltage motorer, en global forsyningskæde og en lang række resultater fra marinesektoren har gjort Hoyer i stand til at sikre stærke referenceprojekter på olie- og gasmarkedet. I 2020 og 2021 er Hoyer blevet valgt til at levere motorer til mere end 20 projekter inden for tre områder: LPG, tankskibe og FSRU’er.
Trods årtiers erfaring som motorleverandør er Hoyer fortsat en af de nyere aktører inden for olie- og gasindustrien. De barske og nådesløse driftsforhold kræver strenge standarder for tilpasning, sikkerhed, dokumentation og test af alt anvendt udstyr. Kravene er endnu højere, når de anvendes i farlige områder. Derfor skal leverandørerne bevise deres værd, før de får branchens tillid, hvilket ofte er en tidskrævende proces.
Hoyers olie- og gasprogram har dog allerede sikret adskillige stærke referencer inden for branchen. Disse omfatter eksplosionssikre motorer på kompressorer og pumper til lastsystemer på flere LPG-tankskibe samt medium voltage-motorer til havløftepumper på FSRU’er. Hoyer har i alt leveret til mere end 20 skibe og andre projekter i olie- og gasindustrien.
Ambitionen for Hoyer Motors er at blive det foretrukne Ex-motormærke inden for udvalgte olie- og gas- samt marinenicher. Og køreplanen for at nå dette mål er den samme som altid: kvalitetsprodukter, stærk dokumentation og markedsledende service.
Et udspil med kendte styrker
Hoyers lange historie og erfaring inden for andre krævende brancher har indflydelse på tilgangen til olie- og gasindustrien. I stedet for at dykke direkte ned i et af de mest udfordrende områder i sektoren sigter Hoyer efter at vinde på nicheområder, hvor kendte styrker, der opnået i markeder som marinesektoren, kan udnyttes.
- Mange af de erfaringer, færdigheder og kontakter, vi har opnået gennem vores marinevirksomhed, kan anvendes til olie og gas. Selvom vi er en af de nyere aktører i branchen, ser vi det som en fordel, da det giver os mulighed for at udfordre kundernes tilgang til elektromotorer og udvikle innovative løsninger i samarbejde med dem, siger Jonas Løgstrup Hansen, Segment Manager – Oil & Gas hos Hoyer Motors.
I første omgang har Hoyer truffet en strategisk beslutning om at fokusere på den opadgående produktion, herunder nichesegmenter såsom LNG- og LPG-tankskibe, olietankskibe, flydende platforme såsom FSRU'er og FPSO'er og forsyningsskibe.
Dedikeret Ex-motorprogram i Asien
En af hjørnestenene i Hoyers olie- og gasengagement er det eksplosionssikre marinemotorprogram. Hoyer igangsatte i 2018 udviklingen af en Ex-motor-forsyningskæde i Asien som supplement til den EU-baserede produktion. Samme år introducerede Hoyer deres program af medium voltage motorer, som også er et nøgleprodukt til de målrettede olie- og gasapplikationer.
Det gør Hoyer i stand til at opfylde kundernes forventninger til kvalitet, dokumentation og korte leveringstider i både Europa og Asien, da de fleste projekter kræver skræddersyede løsninger og omfattende dokumentation og test. At kunne producere, teste og levere motorer lokalt i Asien har været en afgørende faktor i mange af Hoyers seneste referenceprojekter inden for olie og gas, hvor Hoyer er blevet en integreret del af kundernes lokale forsyningskæder.
Et springbræt til nye muligheder
Hoyer har som mål at videreudvikle det energieffektive Ex-motorprogram samt løbende at udvikle dokumentations- og certificeringspakken. Mere langsigtede mål omfatter at kunne tilbyde komplette Ex-løsninger, herunder motorer, frekvensomformere og kabinetter, samt at komme ind på markedet for offshoreplatforme og topside-produktion.
- Jeg er stolt over at se, at 2021 markerede det officielle gennembrud for Hoyer Motors på VLGC-markedet. På grund af overgangen til flydende gas som et mere bæredygtigt alternativ til fossile brændstoffer som kul og brændselsolie oplever vi en hurtig vækst på markedet for LNG- og LPG-tankskibe. Erfaringerne og de erhvervede kompetencer er et skridt på vejen mod nye muligheder i olie- og gasindustrien, siger Henrik Sørensen, administrerende direktør i Hoyer Motors.
Mere om Hoyers tilgang til olie- og gasmarkedet - Læs her
Parker Hannifin – Vi gør motorer mere sikre og nemmere at kontrollere i eksplosive atmosfærer
Motorer og sensorer går hånd i hånd. EX-sortimentet af motorer har allerede et bredt udvalg af sensorer, der giver feedback på forskellige parametre, og nu har Parker tilføjet en HIPERFACE DSL®-koder til EX-sortimentet af motorer med eksplosionssikre afskærmninger. Det gør det endnu nemmere at kontrollere og overvåge EX-servomotorerne ved hjælp af Parkers servodrevcontroller.
High Performance Interface Digital Servo Link-protokollen (HIPERFACE DSL) kører på en standard RS485-forbindelse for at tilføje den nødvendige robusthed, der skal til for at bruge den i så godt som alle applikationer. Det omfatter industrielt maskineri, robotstyring samt kemikalie- og affaldssorteringsanlæg.
Den største fordel ved denne teknologi er, at den kun bruger ét kabel til at levere alle motorens kontrolfunktioner. Kablet, der kan være op til 100 meter langt, kan bundtes sammen med strømkablet, hvilket gør det nemmere at levere strøm og kontrollere maskiner, robotter og andet udstyr. Fordi der kun kræves et lille kabel, er forsyningsledningen til industrielle maskiner lettere og mere fleksibelt, hvilket gør dem mere pålidelige, samtidig med at de giver større bevægelsesfrihed.
EX-motorerne, der nu er udstyret med HIPERFACE DSL®-grænsefladen, har en eksplosionssikker afskærmning og er certificeret til brug i eksplosive atmosfærer (CE/ATEX og IECEx). Det omfatter også brug i atmosfærer, hvor der er eksplosive gasser eller støv til stede.Eftersom der kun er brug for ét kabel, har EX-motorerne lave totale omkostninger og giver en mere pålidelig løsning end en motor, der kræver to forbindelser til kontrol og feedback. Disse permanente magnetmotorer har et momentinterval på 1,75-35 Nm og kommer med en 2-polet resolver som standard og nu en valgfri HIPERFACE DSL®-koder. Det giver en opløsning på op til 20 bit pr. omdrejning og maks. 4.096 omdrejninger i et multi-drejesystem. Den termiske beskyttelse er dækket af termoafbrydere og varmesikringer, der er integreret i motorens drejninger.
EX-motorer er kompatible med Parkers servodrev (PSD)-serier, der giver en komplet løsning til motorkontrol i ATEX-anvendelser.
Vi kan også tilbyde en komplet drevløsning til ATEX-anvendelser med ETH-aktuatoren og GXA-gearkassen (ATEX).
Til slut er Parkers velkendte ETH-elektrocylinder-sortiment certificeret til brug i eksplosive gasatmosfærer (enhedsgruppe II, kategori 2G).