Bremsemotorer

Bremsemotorer

Bremsemotorer sikrer præcis styring og høj sikkerhed

Bremsemotorer er en central komponent i mange industrielle applikationer, hvor præcis styring og sikkerhed er afgørende. En bremsemotor kombinerer en elektrisk motor med en mekanisk bremse, der aktiveres, når motoren slukkes. Dette sikrer en øjeblikkelig og pålidelig standsning af roterende mekanismer, hvilket reducerer risikoen for ulykker og forbedrer processens kontrol.

Bremsemotorer kan leveres i henhold til IE1, IE2 og IE3 hvor virkningsgraderne er defineret i henhold til 60034-30:2008 og hvor test er udført i henhold til IEC 60034-2-1:2007. En bremsemotor er en elektrisk motor, der kan fungere som en bremse. Når den ikke leverer strøm, virker den som en traditionel mekanisk bremse. Dette gør den ideel til applikationer, hvor præcision og sikkerhed er afgørende.

Leverandører af Bremsemotorer:

Elcor Sønderborg N A/S

Grundtvigs Alle 165-169
6400 Sønderborg
Tlf.: 73 12 12 12
E-mail: eegholm@eegholm.dk

eegholm.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Hoyer A/S

Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: hoyermotors@hoyermotors.com

hoyermotors.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

NORD Drivesystems Danmark

Nord Gear

Kliplev Erhvervspark 28, Kliplev
6200 Aabenraa
Tlf.: +45 73 68 78 00
E-mail: info.dk@nord.com

nord.com

Se hele vores produktprogram og profil her

R. Frimodt Pedersen a/s

frimodt

Ndr. Stationsvej 3
8721 Daugård
Tlf.: 75 89 54 44
E-mail: rfp@frimodt-p.dk

frimodt-p.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om en Bremsemotor:

Disse motorer anvendes bredt inden for transportbånd, kraner, elevatorer og andre systemer, hvor bevægelseskontrol er kritisk. De fås i forskellige typer, herunder asynkrone og synkrone motorer, og kan tilpasses med forskellige bremseteknologier såsom fjeder- eller elektromagnetiske bremser.

En vigtig fordel ved bremsemotorer er deres evne til at holde belastninger i en fast position under stilstand, hvilket gør dem ideelle til løfteapplikationer. Desuden kan moderne bremsemotorer integreres med frekvensomformere for at opnå præcis hastighedsregulering og energieffektiv drift.

Deres robuste design og pålidelighed gør bremsemotorer uundværlige i krævende industrielle miljøer.

Ved at omdanne kinetisk energi til elektrisk energi kan en bremsemotor hjælpe med at bremse en bevægelse jævnt og hurtigt. Dette reducerer slid på mekaniske dele og øger levetiden på udstyret. En bremsemotor anvendes ofte i industrier som løfteanordninger, kraner, elevatorer og transportbånd. Deres evne til at stoppe bevægelser præcist og hurtigt gør dem også nyttige i robotteknologi og automatiserede systemer.

Der er to hovedtyper af bremse-motorer

DC-bremsemotorer og AC-bremsemotorer. DC-bremsemotorer bruger direkte strøm og er velegnede til applikationer, der kræver høj kontrol og nøjagtighed. AC-bremsemotorer, derimod, fungerer med vekselstrøm og er mere effektive i visse applikationer på grund af deres lavere vedligeholdelseskrav og større driftsinterval. Uanset hvilken type der anvendes, er bremse-motorer afgørende for sikker og pålidelig drift af maskiner og udstyr i en bred vifte af industrier. Deres evne til at kombinere mekanisk bremsekraft med elektrisk kontrol gør dem til et vigtigt element i moderne teknologi.

Bremsemotorer er en integreret del af mange industrier

De anvendes på grund af deres alsidighed og pålidelighed. Deres evne til at kontrollere bevægelse og stoppe præcist gør dem uundværlige i områder som materialehåndtering, transport, og produktionslinjer. En af fordelene ved bremse-motorer er deres regenerative bremsning, hvor kinetisk energi omdannes til elektrisk energi og genbruges, hvilket gør dem energieffektive og miljøvenlige. Udover deres funktion som bremse kan bremsemotorer også fungere som generatorer, der leverer strøm tilbage til systemet. Dette bidrager til reduktion af energiomkostninger og øger effektiviteten af processen. Med avanceret styringsteknologi kan bremse-motorer tilpasses forskellige driftsbehov og miljømæssige krav.

Formler til både beregninger og omregninger inden for motorer og dampanlæg, se her - Formler, formelsamlinger og teknisk viden


Hos Frimodt fremstiller vi VEM bremsemotorer efter dine ønsker


20.nov 2024


Hos Frimodt fremstiller vi VEM bremsemotorer efter dine ønsker

R. Frimodt Pedersen er din ekspert når du skal have udviklet specialbremsemotorer. Vi har sælgere og teknikere som kan afdække opgaven i samarbejde med dig, og vores erfarne medarbejdere på værkstedet kan udføre opgaven indenfor få dage hvis alle dele er på lager.

Når du kontakter os med en opgave, så starter din forespørgsel normalvis i vores salgsafdeling. Her kan du få svar på de fleste spørgsmål, men er din opgave mere kompleks, så bliver du stillet videre til teknisk afdeling. 

Vores teknikere har i samarbejde med en af vores gode kunder udviklet disse gule bremsemotorer, som vores erfarne og dygtige folk på værkstedet har klargjort.

Det er VEM IE3-W43R 132S4 motorer som har fået monteret bremse m/håndløft og encoder med momentarm. For optimal holdbarhed er motorerne overfladebehandlet med C5M.

VEM er vores tyske leverandør af kvalitetsmotorer i støbejern.  Hos Frimodt har vi haft agentur på VEM i mere end 60 år, og  det er vi rigtig stolte af. VEM er en leverandør som altid leverer den højeste kvalitet som sikre motorerne mange års levetid.

Vi er lagerførende med et bredt udvalg af VEM energispare motorer i IE3 og IE4 efter europæisk norm effektområde 0,12 – 400kW i 2–, 4-,  6-, og 8- polet udførsel.  VEM motorerne kan bestilles helt op til 3MW.


Frimodt P. leverer bremsemotorer til kunde i USA


18.jun 2024


Frimodt P. leverer bremsemotorer til kunde i USA

Værkstedet har været i gang med at lægge sidst hånd på 21 stk. Munsell malet VEM motorer som er cULus godkendt, har stilstandsvarme og monteret bremse.

Disse bremsemotorer skal en tur over Atlanten og leveres til en af vores kunder i USA.


Hoyer – En slidstærk bremsemotor er afgørende for maskiner på dækket




Hoyer åbner nye faciliteter i Ningbo

At springe over hvor gærdet er lavest, kan være en dyr fejltagelse, når det kommer til elektriske motorer på dæk. Det barske havmiljø og uregelmæssige brugsmønstre kræver en motor, der er specialbygget til opgaven. Ellers risikerer man, at kritiske applikationer fejler, når der er brug for dem.

Som enhver sømand ved, er der en verden til forskel mellem at arbejde over og under dækket. På dækket skal der tages forholdsregler for at modstå den hårde eksponering for sol, vind og saltvand, da det ellers kan have voldsomme konsekvenser. Det gælder for både mennesker og maskiner.

Mens langt de fleste skibsapplikationer ligger under dæk og dermed er relativt godt beskyttet mod miljøet, er applikationer på dæk såsom lastkraner, spil og anker-/fortøjningsspil en helt anden sag. Brugen af en standard elektrisk motor til sådanne udsatte applikationer kan føre til kritiske fejl. Men en specialbygget bremsemotor kan klare opgaven.

– Applikationer på dæk er i konstant risiko for at blive oversvømmet af store saltvandsbølger. Når disse bølger rammer dækket med et enormt tryk, trænger havvandet ind overalt. Det vil forårsage omfattende og uoprettelig skade, medmindre motoren er specielt bygget til at modstå det. En motor, der kører i et sådant aggressivt miljø, skal beskyttes godt, siger Maarten de Beun, Sales Manager – Deck Machinery hos Hoyer.

Kritiske dækapplikationer

Den ekstra beskyttelse og kvalitet er vigtig, da applikationer på dæk såsom spil og kraner ofte er kritiske for skibets drift. I mange tilfælde skal udstyret være i god stand, for at skibets klassifikation er gyldig, hvilket betyder, at hvis motoren svigter, må skibet ikke forlade havnen, før motoren er blevet repareret eller udskiftet.

En anden faktor, der skal tages i betragtning, er de uregelmæssige brugsmønstre, som betyder, at nogle bremsemotorer slet ikke kører i ugevis, da spil og lossekraner kun bruges, når skibet er i havn eller losser last.

– På fiskefartøjer for eksempel er spil kun i drift et par minutter om måneden. Længere perioder med inaktivitet er ikke godt for en motor, så der er brug for en masse udstyr for at sikre, at den fungerer, når du tænder den. En fejl under losningen af en stor fangst kan være katastrofalt for en fiskeejer, siger Maarten de Beun.

Specialbyggede bremsemotorer

Bremsemotorer til dækmaskiner er næsten altid specialbygget til den specifikke brug og applikation med strenge protokoller for samlingen af dem. Eftersom vi bruger et modulopbygget koncept, kan vi realisere kundernes foretrukne løsning på vores eget værksted.

Et vigtigt aspekt ved fremstilling af en specialbygget bremsemotor er samlingen af alle de forskellige og specialdesignede komponenter. Derfor er det vigtigt at have dygtige medarbejdere, der er veluddannede og ved, hvad konsekvenserne af sjusket arbejde er. Selv de mindste dele, såsom limede tætninger og O-ringe, er vigtige for at få mere driftssikre motorer, siger Maarten de Beun.

Ideelt set indledes samarbejdet mellem kunden og motorleverandøren i designfasen, hvor ingeniørerne inddrages direkte i designet af den specifikke applikation. På den måde kan faktorer som pladskrav og miljøpåvirkning tages i betragtning. Hoyer har for nylig opdateret alle bremsemotortegninger, så de er tilgængelige i detaljerede 3D-versioner, så kunderne kan placere elementer som for eksempel kabler og stik mere præcist.

Sensorer og VFD giver mere kontrol

Mens relativt simple motorer med tre hastigheder tidligere var den mest almindelige mulighed til spil, har markedet skiftet til løsninger med variable frekvensdrev (VFD). I dag bruger de fleste større producenter af spil enkelthastighedsmotorer med en VFD, som giver mere nøjagtig styring og muliggør præcis positionering, samtidig med at den er mindre elektrisk og mekanisk belastende for motoren.

– Nogle kunder ønsker ganske enkelt at køre en 180 Hz-motor ved fuld hastighed for at trække en line tilbage så hurtigt som muligt, men i mange applikationer er det en fordel at kunne bruge VFD’en til at fungere som bremse og holde momentet. Især til spil, der har en mere dynamisk anvendelse med konstant spænding for at holde linen spændt, siger Maarten de Beun.

Mange applikationer til dækket bruger også sensorer som for eksempel indkodere til at levere input til dynamisk brug, f.eks. til at styre spændingen eller fastsætte, hvor meget en line er blevet forlænget. Disse små og fintfølende elektroniske enheder har brug for særlig, vandtæt beskyttelse for at overleve i det våde og salte miljø.


Nyheder og Indlæg om Bremsemotorer


Seneste om Bremsemotorer



Cookie-indstillinger