Remskiver

Remskiver

Remskiver – Kraftoverførsel mellem aksler via remme

Remskiver er essentielle komponenter inden for mekanisk transmission, der bruges til at overføre kraft mellem aksler via remme. De anvendes bredt i B2B-industrier som maskinproduktion, transportbåndssystemer og ventilationsanlæg, hvor præcis og effektiv kraftoverførsel er nødvendig.

Remskiver fås i forskellige materialer, såsom stål, aluminium og plast, afhængigt af belastningskrav og miljøforhold. De er designet med profiler som V-spor eller flade skiver for at matche specifikke remtyper. Nøjagtig dimensionering og afbalancering af remskiver er afgørende for at reducere slid, forbedre energieffektiviteten og minimere vedligeholdelse i industrielle applikationer.

En remskive er et hjul på en aksel, der er designet til at understøtte bevægelsen af et kabel eller en rem langs sin omkreds. Remskiver anvendes i en række forskellige måder at løfte belastninger, anvende kræfter, og til sendeeffekt.

Kædehjul

Leverandører af Remskiver:

AHT A/S (Anders Høyer Transmissions A/S)

Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

Acton A/S

Torbenfeldvej 3
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 43 73 70 43

Gunnar Clausens Vej 66
8260 Viby J
Tlf.: 86 75 26 00

E-mail: Acton@Acton.DK

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

Dunlop Hiflex A/S

Kokbjerg 1A
6000 Kolding
Tlf.: 4325 4000
E-mail: info@dunlophiflex.dk

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

Jens S Transmissioner A/S

Hørskætten 7
2630 Taastrup
Tlf.: 70 13 83 33
E-mail: info@jens-s.dk

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

Nomo Transmissioner

Nomo 2 logo

Kong Svends vej 65
2765 Smørum
Tlf.: +45 44208600
E-mail: info@nomo.dk

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

En remskive er et hjul på en aksel, der er designet til at understøtte bevægelsen af et kabel eller en rem langs sin omkreds. Remskiver anvendes i en række forskellige måder at løfte belastninger, anvende kræfter, og til sendeeffekt.

En remskive kaldes også en skive eller tromle og kan have en rille mellem to flanger omkring sin omkreds. Drivelementet af en skive system kan være et reb, kabel, bælte eller kæde. Disse løber over remskiven inde i rillen.

Et sæt

Et sæt remskiver samlet således at de roterer uafhængigt på samme aksel danner en blok. To blokke med et reb fastgjort til en af blokkene og ført gennem de to sæt trisser danner en blok og talje.

Remskiver er kendetegnet ved to eller flere remskiver til fælles med en kilerem eller anden type rem. Dette giver mulighed for mekanisk kraft, drejningsmoment og hastighed som skal sendes på tværs af  akslen. Hvis remskiverne er af forskellige diametre, er en mekanisk fordel realiseret.

En remtræk er analog med en kæde-drev, men et bælte skive kan være glat (uden diskrete sikringsanlæg medlemmer ville blive fundet på et kædehjul, tandhjulsudveksling eller tandremmen). Dette således at den mekaniske fordel omtrent er givet ved forholdet delediameteren af skiverne kun ikke fastsættes nøjagtigt ved forholdet mellem tænderne med gear og tandhjul.

Tromle-stil remskive

I tilfælde af en tromle-stil remskive, uden en rille eller flanger, ofte remskiven er let konveks at holde den flade bælte centreret. Det er undertiden omtales som en kronet remskive. Selvom en gang udbredt i fabrikken linje skakter, er denne type remskive stadig findes kørsel roterende børste i opretstående støvsugere. Landbrugstraktorer bygget op til starten af 1950'erne generelt haft en remskive. Det havde begrænset anvendelse som traktoren og udstyr, der drives behov for at være stille. Det er således blevet erstattet af andre mekanismer, såsom kraftudtag og hydraulik.

Blok og tackle

En blok og tackle samles så en blok er fastgjort til fast montering, og den anden er fastgjort til den bevægelige belastning. Den mekaniske fordel af blokken og tackle er lig med antallet af dele af rebet, der understøtter den bevægelige blok.

Et reb og en remskive der er en blok og grej, er kendetegnet ved anvendelsen af et enkelt kontinuerligt reb til at sende en trækkraft omkring en eller flere remskiver. Det for at løfte eller flytte et trækreb kan være en lys linje eller en stærk kabel. Dette system er medtaget på listen over simple maskiner identificeret af renæssancens videnskabsmænd.

Hvis rebet og trisse system ikke sprede eller lagre energi, så dens mekaniske fordel er antallet af dele af rebet, der virker på belastningen. Dette kan vises som følger.

Betragt mængden af trisser, der danner den bevægelige blok og de dele af rebet, der støtter denne blok. Hvis der er p af disse dele af rebet støtter belastningen W, så en kraft balance på den bevægelige blok viser, at spændingen i hver af de dele af rebet skal være W / p. Dette betyder input kraft på rebet er T = W / p. Således blok og tackle reducerer input kraft med faktoren p.


Jens S. Transmissioner A/S udvider med opkøbet af Hadsten Maskinfabrik


04.feb 2025


Jens S. Transmissioner A/S udvider med opkøbet af Hadsten Maskinfabrik

Jens S. Transmissioner A/S udvider med opkøbet af Hadsten Maskinfabrik

Jens S. Transmissioner A/S udvider sin maskinpark gennem opkøbet af Hadsten Maskinfabrik. Med sin stærke maskinkapacitet og dygtige medarbejdere har Hadsten Maskinfabrik været hovedleverandør til Jens S. Transmissioner igennem mange år, og særligt indenfor deres speciale i produktion og bearbejdning af transmission- og specialemner. Opkøbet styrker Jens S.’ bearbejdningsevne, udvider deres kundetilbud, og tilføjer ny teknisk viden til firmaet.

Jens S. og Hadsten Maskinfabrik har skabt et stærkt partnerskab gennem mange års tæt samarbejde. Opkøbet er ligeledes i tråd med Jens S.’ langsigtede strategi om at styrke nærheden til sine kunder gennem et større tilbud af værdiskabende services.

”Opkøbet af Hadsten Maskinfabrik forbedrer vores tekniske ekspertise i maskinbearbejdning, som vi tidligere har outsourcet. Det giver os mulighed for at skalere og øge vores interne effektivitet samtidig med, at det sikrer vores interne tekniske kompetencer.” siger Christoffer Eriksson, Administrerende Direktør hos Jens S. Transmissioner A/S.

Med sin lokation i Hadsten nær Århus har Hadsten Maskinfabrik de seneste 25 år opbygget en stærk portfolio inklusiv bearbejdning og produktion af specialfremstillede transmissionskomponenter som kædehjul og remskiver.

Stifteren og ejeren af Hadsten Maskinfabrik, Keld Sørensen, som går på pension og trækker sig fra virksomheden, kommenterer: ”Jeg er glad for at overgive Hadsten Maskinfabrik til vores tætte samarbejdspartner, Jens S. Transmissioner, som vil fortsætte med at lede virksomheden med dedikation.”



Cookie-indstillinger