Odense Robotics – Hvad er hemmeligheden bag succesfuld opskalering?

Alle i den danske robotindustri har hørt om Universal Robots og OnRobot. Men hvad er hemmeligheden bag deres vækst? Her finder du svaret fra Enrico Krog Iversen, adm. dir. i OnRobot, som deler ud af sine erfaringer i et nationalt program, der skal hjælpe ambitiøse robotvirksomheder med at realisere deres vækst.  

“For at opskalere sin forretning skal man have en stærk plan, et stærkt team og meget fokuseret eksekvering. Du har også brug for held og den rigtige timing, men har du en god plan, har du også større chancer for at være heldig. Det er min filosofi,” siger Enrico Krog Iversen, CEO i OnRobot, et ‘one stop shop’ til kollaborative applikationer på både hardware og software.

Det kan lyde simpelt, men succesfuld opskalering er ikke nogen nem affære. Og unge danske robotvirksomheder kan undgå nogle faldgruber ved at lære fra dem, der har prøvet det før.

Derfor deler Iversen ud af sine erfaringer til ambitiøse robot, automation og dronestartups/scaleups i Global Growth Robotics – et unikt accelerationsprogram, som netop nu er åben for nye, ambitiøse deltagere.

Her er opskriften

Her kommer Iversens bedste tips til sucessfuld opskalering:

  • Udvid gradvist din globale tilstedeværelse. Du kan ikke gøre krav på alle dine drømmemarkeder på én gang. Så lav en plan og en tidslinje for, hvilke lande og regioner du ønsker at nå.
  • Fokus, fokus, fokus. Forbliv fokuseret og koncentrer dine indsatser på et par få aktiviteter ad gangen. Hvis du prøver at fokusere på for mange, så mister du fodfæste.
  • Synliggør dig selv. Book møder med store etablerede virksomheder, og brug dem som en måde at generere PR på. Møderne resulterer måske ikke i salg, men de kan være med at skabe presseomtale, som kan forøge dit markedsomdømme.
  • Få det nu gjort. Mindre snak, mere arbejde. At opskalere handler om hårde beslutninger og hurtig eksekvering.
  • Åben kommunikation. Det er meget nemmere at køre en forretning, hvis man taler åbent om problemer, hvis ikke medarbejdere er bange for at ytre deres egne idéer og løsninger. Transparant og åben kommunikation er ligeledes vigtige elementer for at kommunikere på tværs af kulturer. At få noget gjort “nu” forstås anderledes i Danmark end i andre lande.
  • Italesæt værdi og ikke features, når du sælger. Stil dig selv spørgsmålene: Hvordan skaber den her opgave værdi for vores kunder? Og hvordan skaber den værdi for vores virksomhed? Hvis du er i tvivl om dit svar, så hører din idé nok hjemme i skraldespanden.
  • Vær sulten. Du skal sikre dig at dine ansatte og dit lederteam er sultne efter succes. Man skal være villig til at søge nye højder og træffe risikofyldte beslutninger – også selvom alt information ikke er tilgængelig.
  • Hav et fælles mål. Det at sætte et fælles mål er en fantastisk måde at få alle til at bevæge sig i den rigtige retning på. Så snart du begynder at bringe det på tale, dedikerer du både dig selv og firmaet til at opnå målet.

Om Global Growth Robotics

Global Growth Robotics er et unikt accelerationsprogram skræddersyet til ambitiøse robot-, automations- og dronevirksomheder i Danmark.Programmet udbydes of Odense Robotics og er finansieret af Industriens Fond.

Gennem workshops, masterclasses og hjælp fra personlige coaches får virksomheder mulighed for at udvikle deres egne vækstplaner baseret på ny viden og inspiration fra robotindustriens førende eksperter.

Hvis din virksomhed er interesseret i at deltage, kontakt Odense Robotics og find mere information på: www.odenserobotics.dk/ggr

Find Leverandører af Robotter her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.