El-motorer

El-motorer – Fra elektrisk til mekanisk energi

El-motorer er afgørende i moderne industri på grund af deres pålidelighed, effektivitet og alsidighed. Disse motorer omdanner elektrisk energi til mekanisk energi, hvilket muliggør automatisering og forbedring af produktionsprocesser. I industriel brug findes el-motorer i mange typer og størrelser, hver designet til specifikke opgaver og miljøer.

Induktionsmotorer er en af de mest anvendte typer i industrien. De er kendt for deres holdbarhed og lave vedligeholdelsesbehov. Disse motorer fungerer ved hjælp af elektromagnetisk induktion, hvor en roterende magnetisk felt skabes af vekselstrømmen. Induktionsmotorer anvendes ofte i applikationer som pumper, ventilatorer, transportbånd og kompressorer.

Leverandører af El-motorer:

AHT A/S

Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk

aht-as.com

Se hele vores produktprogram og profil her

AVN Teknik A/S

Dalager 1
2605 Brøndby
Tlf.: 70 20 04 11
E-mail: avn.teknik@avn.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

BEVI A/S

Baldersbuen 14
2640 Hedehusene
Tlf.: +45 39 67 36 05
E-mail: bevi@bevi.dk

bevi.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

DM Motors Danmark A/S

Hopballevej 60
7100 Vejle
Telf.: +45 70 27 13 10
Email: info@dmmotors.dk

dmmotors.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Elcor Sønderborg N A/S

Grundtvigs Alle 165-169
6400 Sønderborg
Tlf.: 73 12 12 12
E-mail: eegholm@eegholm.dk

eegholm.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

ElectroCare ApS

electrocare

Generatorvej 8 A
2860 Søborg
Telf: 38 34 60 10
E-mail: kbh@electrocare.dk

electrocare.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Elektro Gruppen A/S

Maltvej 16-20
9700 Brønderslev
Tlf.: +45 98 82 07 00
E-mail: info@elektro.dk

elektro.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

GCM A/S

Redstedsgade 15
6400 Sønderborg
Danmark
Tlf.: +45 74 42 18 64
E-mail: info@gearcentralen.dk

gearcentralen.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

H. Knudsen & Sønners Eftf. ApS

ved Elektrokul A/S

Snedkervej 2A
4600 Køge
Tlf: +45 42 63 42 72 eller +45 70 20 78 26
E-mail: hks@hks-elmotor.dk

hks-elmotor.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Hoyer A/S

Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: hoyermotors@hoyermotors.com

hoyermotors.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Kattegat Teknik ApS

Rolshøjvej 2
8500 Grenaa
Tlf.: +45 87591212
E-mail: mail@kattegatteknik.dk

kattegatteknik.dk - dynax.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

NORD Drivesystems Danmark

Nord Gear

Kliplev Erhvervspark 28, Kliplev
6200 Aabenraa
Tlf.: +45 73 68 78 00
E-mail: info.dk@nord.com

nord.com

Se hele vores produktprogram og profil her

Powermec ApS

Møllevej 9, L21
2990 Nivå
Tlf.: +45 49 14 66 60
E-mail: info@powermec.dk

powermec.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

R. Frimodt Pedersen a/s

frimodt

Ndr. Stationsvej 3
8721 Daugård
Tlf.: 75 89 54 44
E-mail: rfp@frimodt-p.dk

frimodt-p.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

RUBIX Danmark A/S

Rugaardsvej 5
8680 Ry
Tlf.: +45 76 408 700
E-mail: dk@brammer.biz

web

Se hele vores produktprogram og profil her



BEVI – Nye krav pr. 1/7-2023 til effektivitet inden for EU for elektriske motorer




BEVI – Din grønne leverandør

Den 1. juli træder det næste trin i "EU Ecodesign Regulativet" i kraft.

Det betyder at at der fra d. 1. juli vil være endnu strængere krav til energieffektiviteten på elektiske motorer. Konsekvensen er at alle motorer fra 75kW til 200kW skal leve op til IE4 standarden hvis de skal anvendes inden for EU. 

BEVI har lavet en guide som er nem og overskuelig. Se denne PDF

BEVI står til rådighed hvis du har spørgsmål til de nye regler. Så tøv endelig ikke med at tage fat i os.


Mere bæredygtig skibstrafik – ABB-teknologi skal drive nye hybridfærger




ABB har modtaget en stor ordre fra det polske skibsværft Remontowa Shiprepair Yard S.A. på levering af en integreret power--, automations- og fremdriftsløsning til tre store passager- og bilfærger i Østersøen. De 195 meter lange færger vil hver få en kapacitet på op til 400 passagerer og 200 lastbiler og blive leveret en ad gangen til det polske færgeselskab Polskie Promy i henholdsvis 2025, 2026 og 2027.

Ordren blev lagt i det første kvartal af 2022. Kontraktens finansielle detaljer blev ikke offentliggjort.

Østersøen er et af de mest trafikerede områder i verden med cirka 2.000 store skibe på ethvert givent tidspunkt1. Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) – som hører under FN og har ansvar for at regulere søtransporten – har udpeget Østersøen som emissionskontrolleret område med skærpet kontrol med det formål at nedbringe skibenes miljøpåvirkning til et minimum.

Øget elektrificering og energieffektivitet kommer til at spille vigtige roller i arbejdet med at nedbringe skibstransportens CO2-aftryk. Fremdrift baseret på el vil danne grundlag for elektrificeringen af skibene, da det åbner op for en fuld integration af energisystemer og udstyr om bord. Dette vil medføre væsentlige gevinster, hvad angår sikkerhed, effektivitet og bæredygtighed for de nye færger.

Hver af færgerne vil blive udstyret med to 7,5 megawatt Azipod®-enheder til elektrisk fremdrift, som vil bidrage til at opnå høj manøvredygtighed og effektivitet ved havneanløb. Det er dokumenteret, at Azipod®-teknologien nedbringer brændstofforbruget med op til 20 % i forhold til traditionel fremdrift. Uafhængig forskning2 peger på, at fremdrift med Azipod® nedsætter brændstofforbrug og CO2-udledning for færger op til næsten 1,7 millioner dollar og 10,000 tons CO2 pr. skib pr. år.

Ved at integrere dual fuel-motorer med batterikraft kan PEMS™, ABB’s energistyringssystem, justere brugen af de forskellige energikilder om bord og høste endnu større fordele, når det gælder operationel effektivitet og reducering af CO2-udledninger.

Traditionelt vil et skib, der nærmer sig en havn, sætte en ekstra motor i gang som backup, hvilket er uhensigtsmæssigt, når målet er højere brændstofeffektivitet. Hybridløsningen anvender batterier, som gør det unødvendigt at tilslutte en ekstra motor. Den integrerede energiløsning reagerer så hurtigt, at de større færger kan opnå samme effekt med anlæg, der kræver mindre energi end tilsvarende skibe, og dermed sikres lavere CO2 udledninger i alle situationer.

De tre færger vil også blive udstyret med ABB’s landstrømsforbindelse i skibets side, som tilsluttes med plug-in. Denne funktion giver yderligere udledningsreduktioner og har den fordel, at den kan fjernbetjenes og fjernovervåges. Det giver større sikkerhed for både passagerer og skib.

“Med ABB har vi fuld tillid til, at alle systemer arbejder integreret sammen og giver os størst mulig effektivitet og bæredygtighed,” sagde Bartosz Znyk, Project Director hos Remontowa Shiprepair Yard. “Derudover er det så ukompliceret at installere Azipod®-enhederne, at effektiviteten og fleksibiliteten i planlægningen af byggeriet øges markant, hvilket understøtter hele processen i vores skibsbyggeri.”

“Vi er meget stolte af vores samarbejde med Remontowa og er utrolig glade for at kunne støtte dem i deres strategi med miljøvenlige færger,” sagde Juha Koskela, Division President for ABB Marine & Ports. “Dette projekt giver os et enestående udstillingsvindue for vores kompetencer som leverandør af det integrerede ’bridge-to-propeller’-system.”

Efterspørgslen efter Azipod® som fremdriftssystem stiger fortsat i den globale færgeindustri, som transporterer omkring 4 milliarder passagerer og 370 millioner køretøjer hvert år. Skibsejere vælger i stigende grad Azipod®-teknologi, der giver 360-graders rotation af vendbare skruer, øget pålidelighed, færre vibrationer og flere banemeter til køretøjer om bord, fordi systemet monteres på ydersiden af skroget.


SEW tilbyder Movigear® Performance – en energieffektiv løsning




Energieffektivitet IE5 / IES2 iht. IEC TS 60034-30-2

Der er stadig større krav til at nedbringe energiforbruget og reducere vores CO2 aftryk i industrien. Med de nye standarder indenfor energieffektivitet, ses der mere på hele systemer, frem for blot en enkeltstående komponent, som f.eks. en elmotor.

Det giver meget mere mening at se på hele systemer, da der som oftest vil kunne findes besparelser på op til 70 % fremfor de få procent, der kan findes ved f.eks. kun at se på en elmotor.

SEW-EURODRIVE sætter med den mekatroniske løsning Movigear® Performance , helt nye standarder indenfor energieffektive, decentrale løsninger og sætter fokus på systemet fremfor komponenten.

Decentral drevteknologi kunne ikke være mere intelligent, kompakt, effektiv og energivenlig en dette:

MOVIGEAR®-Performance kombinerer motor, gear og elektronik i et enkelt hus. Samtidig er der en lang række andre fordele som f.eks. alsidige kommunikationsmuligheder, hygiejnisk design, overbelastningsevne og ikke mindst konstant moment i bredt hastighedsområde.


Nyheder og Indlæg om El-motorer


Seneste om El-motorer



Cookie-indstillinger