El-motorer
El-motorer – Fra elektrisk til mekanisk energi
El-motorer er afgørende i moderne industri på grund af deres pålidelighed, effektivitet og alsidighed. Disse motorer omdanner elektrisk energi til mekanisk energi, hvilket muliggør automatisering og forbedring af produktionsprocesser. I industriel brug findes el-motorer i mange typer og størrelser, hver designet til specifikke opgaver og miljøer.
Induktionsmotorer er en af de mest anvendte typer i industrien. De er kendt for deres holdbarhed og lave vedligeholdelsesbehov. Disse motorer fungerer ved hjælp af elektromagnetisk induktion, hvor en roterende magnetisk felt skabes af vekselstrømmen. Induktionsmotorer anvendes ofte i applikationer som pumper, ventilatorer, transportbånd og kompressorer.
Leverandører af El-motorer:
AHT A/S
Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk
AVN Teknik A/S
Dalager 1
2605 Brøndby
Tlf.: 70 20 04 11
E-mail: avn.teknik@avn.dk
BEVI A/S
Baldersbuen 14
2640 Hedehusene
Tlf.: +45 39 67 36 05
E-mail: bevi@bevi.dk
DM Motors Danmark A/S
Hopballevej 60
7100 Vejle
Telf.: +45 70 27 13 10
Email: info@dmmotors.dk
Elcor Sønderborg N A/S
Grundtvigs Alle 165-169
6400 Sønderborg
Tlf.: 73 12 12 12
E-mail: eegholm@eegholm.dk
ElectroCare ApS
Generatorvej 8 A
2860 Søborg
Telf: 38 34 60 10
E-mail: kbh@electrocare.dk
Elektro Gruppen A/S
Maltvej 16-20
9700 Brønderslev
Tlf.: +45 98 82 07 00
E-mail: info@elektro.dk
GCM A/S
Redstedsgade 15
6400 Sønderborg
Danmark
Tlf.: +45 74 42 18 64
E-mail: info@gearcentralen.dk
H. Knudsen & Sønners Eftf. ApS
ved Elektrokul A/S
Snedkervej 2A
4600 Køge
Tlf: +45 42 63 42 72 eller +45 70 20 78 26
E-mail: hks@hks-elmotor.dk
Hoyer A/S
Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: hoyermotors@hoyermotors.com
Kattegat Teknik ApS
Rolshøjvej 2
8500 Grenaa
Tlf.: +45 87591212
E-mail: mail@kattegatteknik.dk
NORD Drivesystems Danmark
Kliplev Erhvervspark 28, Kliplev
6200 Aabenraa
Tlf.: +45 73 68 78 00
E-mail: info.dk@nord.com
Powermec ApS
Møllevej 9, L21
2990 Nivå
Tlf.: +45 49 14 66 60
E-mail: info@powermec.dk
R. Frimodt Pedersen a/s
Ndr. Stationsvej 3
8721 Daugård
Tlf.: 75 89 54 44
E-mail: rfp@frimodt-p.dk
RUBIX Danmark A/S
Rugaardsvej 5
8680 Ry
Tlf.: +45 76 408 700
E-mail: dk@brammer.biz
Mere viden om El-motorer:
En el-motor er en elektrisk maskine, der omdanner elektrisk energi til mekanisk energi. I normal motortilstand opererer de fleste el-motorer gennem interaktion mellem en el-motors magnetfelt og snoede strømme til at generere kraft i motoren. I visse applikationer, såsom i transport branchen med trækkraft motorer, kan el-motorer operere i både motorsport og skabe eller opbremsning modes at også producerer elektrisk energi fra mekanisk energi.
En anden vigtig type el-motor er den synkrone motor. Synkrone motorer roterer med en konstant hastighed, der er synkroniseret med frekvensen af strømforsyningen. Dette gør dem ideelle til applikationer, der kræver præcis hastighedskontrol, såsom i elevatorer og industrielle maskiner. Synkrone motorer er også mere energieffektive end mange andre typer motorer, hvilket gør dem til et attraktivt valg for virksomheder, der ønsker at reducere energiomkostningerne.
DC motorer er også Elmotorer
DC-motorer er også udbredte i industrien, især i applikationer, der kræver høj startmoment og præcis hastighedskontrol. Disse motorer bruger jævnstrøm og er kendt for deres evne til at levere konstant kraft ved forskellige hastigheder. De anvendes ofte i kraner, transportbånd og andre tunge maskiner, hvor pålidelighed og præcision er afgørende.
El-motorer spiller også en central rolle i automatisering og robotteknologi. I produktionslinjer kan motorerne integreres med sensorer og kontrolsystemer for at skabe avancerede, automatiserede systemer. Dette øger effektiviteten, reducerer menneskelige fejl og forbedrer produktionskvaliteten. Automatiserede systemer, der drives af el-motorer, kan arbejde kontinuerligt uden behov for pauser, hvilket øger produktionskapaciteten.
Vedligeholdelse af el-motorer er en vigtig faktor
Dette for at sikre deres pålidelighed og levetid. Regelmæssig inspektion og vedligeholdelse kan forebygge problemer som overophedning, slitage og elektriske fejl. Mange moderne motorer er designet med avancerede overvågningssystemer, der kan registrere og rapportere potentielle problemer, før de udvikler sig til større fejl.
Energieffektivitet er et andet centralt aspekt ved brugen af el-motorer i industrien. Ved at vælge energieffektive motorer og optimere deres drift kan virksomheder reducere deres energiforbrug og driftsomkostninger betydeligt. Dette er ikke kun økonomisk fordelagtigt, men også miljømæssigt ansvarligt, da det hjælper med at reducere CO2-udledningen og andre miljøpåvirkninger.
Fremtiden for el-motorer i industrien ser lovende ud med fortsatte innovationer inden for materialer, design og styringsteknologier. Udviklingen af mere kompakte, kraftfulde og energieffektive motorer vil fortsat forbedre industrielle processer. Samtidig vil integrationen af avancerede kontrolsystemer og IoT-teknologier gøre det muligt for virksomheder at optimere deres motorers ydeevne i realtid.
El-motorer: Der anvendes stadig flere typer el-motorer i praksis. Asynkronmotorer; slæberingsmotorer, kortslutningsmotorer, 1faset asynkronmotor og skyggepolsmotorer. Synkronmotorer; synkronmotorer med viklet rotor, permanent magnet synkronmotorer, børsteløs DC-motor, switched reluktans motorer, synkron reluktans motorer og step-motorer.
BEVI – Nye krav pr. 1/7-2023 til effektivitet inden for EU for elektriske motorer
BEVI – Din grønne leverandør
Den 1. juli træder det næste trin i "EU Ecodesign Regulativet" i kraft.
Det betyder at at der fra d. 1. juli vil være endnu strængere krav til energieffektiviteten på elektiske motorer. Konsekvensen er at alle motorer fra 75kW til 200kW skal leve op til IE4 standarden hvis de skal anvendes inden for EU.
BEVI har lavet en guide som er nem og overskuelig. Se denne PDF
BEVI står til rådighed hvis du har spørgsmål til de nye regler. Så tøv endelig ikke med at tage fat i os.
Mere bæredygtig skibstrafik – ABB-teknologi skal drive nye hybridfærger
ABB har modtaget en stor ordre fra det polske skibsværft Remontowa Shiprepair Yard S.A. på levering af en integreret power--, automations- og fremdriftsløsning til tre store passager- og bilfærger i Østersøen. De 195 meter lange færger vil hver få en kapacitet på op til 400 passagerer og 200 lastbiler og blive leveret en ad gangen til det polske færgeselskab Polskie Promy i henholdsvis 2025, 2026 og 2027.
Ordren blev lagt i det første kvartal af 2022. Kontraktens finansielle detaljer blev ikke offentliggjort.
Østersøen er et af de mest trafikerede områder i verden med cirka 2.000 store skibe på ethvert givent tidspunkt1. Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) – som hører under FN og har ansvar for at regulere søtransporten – har udpeget Østersøen som emissionskontrolleret område med skærpet kontrol med det formål at nedbringe skibenes miljøpåvirkning til et minimum.
Øget elektrificering og energieffektivitet kommer til at spille vigtige roller i arbejdet med at nedbringe skibstransportens CO2-aftryk. Fremdrift baseret på el vil danne grundlag for elektrificeringen af skibene, da det åbner op for en fuld integration af energisystemer og udstyr om bord. Dette vil medføre væsentlige gevinster, hvad angår sikkerhed, effektivitet og bæredygtighed for de nye færger.
Hver af færgerne vil blive udstyret med to 7,5 megawatt Azipod®-enheder til elektrisk fremdrift, som vil bidrage til at opnå høj manøvredygtighed og effektivitet ved havneanløb. Det er dokumenteret, at Azipod®-teknologien nedbringer brændstofforbruget med op til 20 % i forhold til traditionel fremdrift. Uafhængig forskning2 peger på, at fremdrift med Azipod® nedsætter brændstofforbrug og CO2-udledning for færger op til næsten 1,7 millioner dollar og 10,000 tons CO2 pr. skib pr. år.
Ved at integrere dual fuel-motorer med batterikraft kan PEMS™, ABB’s energistyringssystem, justere brugen af de forskellige energikilder om bord og høste endnu større fordele, når det gælder operationel effektivitet og reducering af CO2-udledninger.
Traditionelt vil et skib, der nærmer sig en havn, sætte en ekstra motor i gang som backup, hvilket er uhensigtsmæssigt, når målet er højere brændstofeffektivitet. Hybridløsningen anvender batterier, som gør det unødvendigt at tilslutte en ekstra motor. Den integrerede energiløsning reagerer så hurtigt, at de større færger kan opnå samme effekt med anlæg, der kræver mindre energi end tilsvarende skibe, og dermed sikres lavere CO2 udledninger i alle situationer.
De tre færger vil også blive udstyret med ABB’s landstrømsforbindelse i skibets side, som tilsluttes med plug-in. Denne funktion giver yderligere udledningsreduktioner og har den fordel, at den kan fjernbetjenes og fjernovervåges. Det giver større sikkerhed for både passagerer og skib.
“Med ABB har vi fuld tillid til, at alle systemer arbejder integreret sammen og giver os størst mulig effektivitet og bæredygtighed,” sagde Bartosz Znyk, Project Director hos Remontowa Shiprepair Yard. “Derudover er det så ukompliceret at installere Azipod®-enhederne, at effektiviteten og fleksibiliteten i planlægningen af byggeriet øges markant, hvilket understøtter hele processen i vores skibsbyggeri.”
“Vi er meget stolte af vores samarbejde med Remontowa og er utrolig glade for at kunne støtte dem i deres strategi med miljøvenlige færger,” sagde Juha Koskela, Division President for ABB Marine & Ports. “Dette projekt giver os et enestående udstillingsvindue for vores kompetencer som leverandør af det integrerede ’bridge-to-propeller’-system.”
Efterspørgslen efter Azipod® som fremdriftssystem stiger fortsat i den globale færgeindustri, som transporterer omkring 4 milliarder passagerer og 370 millioner køretøjer hvert år. Skibsejere vælger i stigende grad Azipod®-teknologi, der giver 360-graders rotation af vendbare skruer, øget pålidelighed, færre vibrationer og flere banemeter til køretøjer om bord, fordi systemet monteres på ydersiden af skroget.
SEW tilbyder Movigear® Performance – en energieffektiv løsning
Energieffektivitet IE5 / IES2 iht. IEC TS 60034-30-2
Der er stadig større krav til at nedbringe energiforbruget og reducere vores CO2 aftryk i industrien. Med de nye standarder indenfor energieffektivitet, ses der mere på hele systemer, frem for blot en enkeltstående komponent, som f.eks. en elmotor.
Det giver meget mere mening at se på hele systemer, da der som oftest vil kunne findes besparelser på op til 70 % fremfor de få procent, der kan findes ved f.eks. kun at se på en elmotor.
SEW-EURODRIVE sætter med den mekatroniske løsning Movigear® Performance , helt nye standarder indenfor energieffektive, decentrale løsninger og sætter fokus på systemet fremfor komponenten.
Decentral drevteknologi kunne ikke være mere intelligent, kompakt, effektiv og energivenlig en dette:
MOVIGEAR®-Performance kombinerer motor, gear og elektronik i et enkelt hus. Samtidig er der en lang række andre fordele som f.eks. alsidige kommunikationsmuligheder, hygiejnisk design, overbelastningsevne og ikke mindst konstant moment i bredt hastighedsområde.
Nyheder og Indlæg om El-motorer
Seneste om El-motorer