El-motorer
El-motorer: Der anvendes stadig flere typer el-motorer i praksis. Asynkronmotorer; slæberingsmotorer, kortslutningsmotorer, 1faset asynkronmotor og skyggepolsmotorer. Synkronmotorer; synkronmotorer med viklet rotor, permanent magnet synkronmotorer, børsteløs DC-motor, switched reluktans motorer, synkron reluktans motorer og step-motorer. 87Hz kørsel med fuld moment på almindelige AC elektromotor - læs indlæg af Paul Klöcker – Product Manager Electronics, NORD Drivesystems Danmark
Leverandører af og viden om el-motorer (elektromotorer, elektroniske motorer):
AHT A/S
Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk
Kompetencer:
Bøsninger, Conveyors, Elmotorer, Gear, Gearmotorer, Kileremme, Klembøsninger, Koblinger, Kædehjul, Kæder, Planetgear, Remskiver, Rullekæder, Tandhjul, Tandremme, Transportørkæder, Transmissioner, Transmissionsteknik
BEVI A/S
Baldersbuen 14
2640 Hedehusene
Tlf.: +45 39 67 36 05
E-mail: bevi@bevi.dk
Kompetencer: El-motorer, Gearmotorer, Generatorer, Transmissioner, Elektronisk styring, Motorstartere, Specialmaskiner
BUSCK & CO APS
0900 København
Telf.: 70 27 12 90
E-mail: info@busck.eu
Kompetencer: Elmotorer, generatorer, tandhjulsgear, snekkegear, IE2 Motorer, IE3 Motorer, IE4 Motorer, PM Motorer
Brammer A/S
Cedervej 2
8462 Harlev J
Tlf.: +45 76 408 700
E-mail: dk@brammer.biz
Kompetencer: AC motorer, Elektromotorer, Frekvensomformere, Hydraulik, Koblinger, Kuglelejer, Lejer, Pakninger, Pneumatik, Vakuumteknik, Remme
Compower
Marielundvej 29
2730 Herlev
Tlf.: +45 44 92 66 20
E-mail: info@compower.dk
Kompetencer: AC motorer, DC motorer, Stepmotorer, Børsteløse motorer, Børste motorer, Gearmotorer, Linear actuator, Spindelmotorer, Tandhjulsgear, Planetgear, Snekkegear, Motorer, Linear motorer, Blæsere, Asynkronmotorer, Piezomotorer, Aksialblæser, Centrifugalblæser, Ventilatorer
DJ Stork Drives ApS
Naverland 2, 10.
2600 Glostrup
Tlf.: 89 88 24 16/17
E-mail: info@storkdrives.com
Kompetencer: AC motorer, Bremser, Børsteløse motorer, DC motorer, EC motorer, Elmotorer, El-motorer, Gear, Gearmotorer, Linearaktuatorer, Linearenheder, Ledeskruer, Motorer, Motorstyringer, Planetgear, PM Motorer, Positionering, Sensorer, Servomotorer, Snekkegear, Stepmotorer, Tandhjulsgear
DM Motors Danmark A/S
Hopballevej 60
7100 Vejle
Telf.: +45 70 27 13 10
Email: info@dmmotors.dk
Kompetencer: Elmotorer, Støbejernsmotorer, Aluminiumsmotorer, Marinemotorer, Eksplosionssikre motorer, Åbne motorer, En-fasede motorer, Gear og Frekvensomformere, Specialmotorer
ElectroCare ApS
Generatorvej 8 A
2860 Søborg
Telf: 38 34 60 10
E-mail: kbh@electrocare.dk
kompetencer: elektromotorer, pumper, elmotorer, gearmotorer, tilstandskontrol, Grundfospumper, Centrifugalpumper, Grundvandspumper, Spildevandspumper, Spildevands pumper, Drænpumper, Dræn pumper, Søvandspumper, Kloakpumper, Kloak pumper, Gearpumper, Dykpumper, Industri pumper, Industripumper, Pump, Pumpe, Pumper, Mixere, Fjernvarmepumper, Fjernvarme køling, Asfaltpumper, Chokolade pumper, Chokoladepumper, Pumpe service, Pumpeservice, Service, Tandhjulspumper, Tandhjuls pumpe, Svømmebads pumper, Svømmebadspumper, Sprinkler pumper, Pumpebrønd, Marinepumper, Marine pump, Støbejernspumper, Bronzepumper, elmotor, elektromotor, DC motor, frekvensomformer, Gearmotor, SKF, lejer, SKFleje, strømisoleret leje, Vedligeholdelses partner
FH Automation A/S
Fuglevangsvej 45
8700 Horsens
Tlf.: +45 7625 4477
E-mail: mail@fhautomation.dk
Kompetencer: Elmotorer, El-tavler, Pumpeservice, Robotløsninger, Specialmaskiner, Styretavler
H. Knudsen & Sønners Eftf. ApS
ved Elektrokul A/S
Snedkervej 2A
4600 Køge
Tlf: +45 42 63 42 72 eller +45 70 20 78 26
E-mail: hks@hks-elmotor.dk
Kompetencer: Elmotorer, Hydraulikmotorer
HorsePower Scandinavia
Kirsebærhaven 10
4000 Roskilde
Tlf.: +45 24808990
E-mail: pi@hpscandinavia.dk
Kompetencer: Elmotor, El-motor, Atex motor, AC motor, DC motorer, 1-fase motorer, 2-hastighedsmotorer, 3-fase motorer, Børsteløse motorer, Bådmotorer, EC-motorer, Eksplosionsbeskyttende motorer, Elevatormotorer, Elgeneratorer, Energibesparesystemer, Industrimotorer, Jævnstrømsmotorer, Lavspændingsmotorer, Motorgeneratorer, Motorkul, Motorrenovering, Omdrejningstalsregulererende motorer, Omvikling af elmotorer, Permanentmagnetmotorer, Reluktansmotorer, Rustfrie elmotorer, Service og reparation af elmotorer, Slæberingsmotorer, Specialkonstruktioner for elmotorer, Specialmotorer, Stationære motorer, Vekselstrømsmotorer, Ventilatormotorer, IE2-motorer, IE3-motorer, IE4-motorer
Hoyer A/S
Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: info@hoyertransmissions.com
Kompetencer: Bremsemotorer, Elmotorer, Elektromotorer, Koblinger, Frekvensomformere, Sensorer, IE3 motorer, Eksplosionssikre motorer, ATEX motorer
Jens S Transmissioner A/S
Hørskætten 7
2630 Taastrup
Tlf.: 45 70138333
E-mail: info@jens-s.dk
Kompetencer: Aksler, Bremsemotorer, Bælgkoblinger, El motorer, Elastiske koblinger, Fladgear, Frekvensomformer, Gearmotorer, Keglehjulsgear, Kileremme, Koblinger, Krympeskiver, Kuglelejer, Kædehjul, Kæder, Lamelkoblinger, Motorer, Planetgear, Remskiver, Rullekæder, Sikkerhedskoblinger, Snekkegear, Spændeelement, Tandhjul, Tandhjulsgear, Tandremme, Transmissioner, Transportbånd, Transportørkæder, Tromlemotorer, Variatorer, Vinkelgear
Kattegat Teknik
Rolshøjvej 2
8500 Grenaa
Tlf.: 87591212
E-mail: mail@kattegatteknik.dk
www.kattegatteknik.dk - www.dynax.dk
Kompetencer: Akkumulatorer, Aktuatorer, Dynax aktuatorer, Elmotorer, Fittings, Hydraulikslanger, Spindelmotorer
LEROY-SOMER / CONTROL TECHNIQUES
Nidec Industrial Automation Denmark A/S
Hollufgårds Allé 9
DK-5220 Odense SØ
Gitte Sørensen
Telefon: (+45) 6314 1470
gitte.sorensen@mail.nidec.com
Kompetencer: AC motorer, Automation, DC motorer, Elmotorer, El-motorer, Frekvensomformere, Gearmotorer, Motorer, Motorstyringer, PM Motorer
OJ Energy A/S
Ørnevej 1
6705 Esbjerg
Tlf.: 75 12 07 44 - 24 timers service
E-mail: post@oj-energy.dk
Kompetencer: Elektromekanisk service, Generator service, El-motor service ATEX & IECEx, Pumpe service, Tilstandsbaseret vedligehold, Marine elektronik
Powermec ApS
Møllevej 9, L21
2990 Nivå
Tlf.: +45 49 14 66 60
E-mail: info@powermec.dk
Kompetencer: AC motorer, Asynkronmotorer, Børsteløse motorer, DC motorer, Elektromotorer, El-motorer, Motorstyringer, Solenoide, Stepmotorer, Synkronmotorer, Trækmagneter
R. Frimodt Pedersen a/s
Ndr. Stationsvej 3
8721 Daugård
Tlf.: 75 89 54 44
E-mail: rfp@frimodt-p.dk
Kompetencer: VEM, Frimodt, El motor, Motorer, IE2 motorer, IE3 motorer, bremsemotor, Gear, ATEX, Trefasede motorer, Polomkobbelbare motorer, Gearmotorer, Snekkegear, Tandhjulsgear, Keglehjulsgear, Akselgear, Vinkelgear, Elektromagnetiske Koblinger, Elektromotorer
Mere viden om El-motorer:
Jævnstrømsmotorer; Shunt-motorer, serie-motorer, compound-motorer og permanent magnet DC-motor.
En el-motor er en elektrisk maskine, der omdanner elektrisk energi til mekanisk energi. I normal motortilstand opererer de fleste el-motorer gennem interaktion mellem en el-motors magnetfelt og snoede strømme til at generere kraft i motoren. I visse applikationer, såsom i transport branchen med trækkraft motorer, kan el-motorer operere i både motorsport og skabe eller opbremsning modes at også producerer elektrisk energi fra mekanisk energi.
Anvendt i applikationer så forskellige som industrielle ventilatorer, blæsere og pumper, værktøjsmaskiner, husholdningsapparater, el-værktøj og diskdrev, kan el-motorer være drevet af jævnstrøm (DC) kilder, såsom fra batterier, motorkøretøjer eller ensrettere eller ved vekselstrøm (AC) kilder, såsom fra elnettet. invertere eller generatorer Små motorer kan findes i elektriske ure. Generelle formål motorer med meget standardiserede dimensioner og karakteristika giver praktisk mekanisk effekt til industriel brug. Den største af el-motorer bruges til fremdrift af skibe, rørledning kompression og pumpet applikationer med ratings nærmer sig et megawatt. El-motorer kan klassificeres ved elektrisk strømkilde, intern konstruktion, anvendelse, type motion output, og så videre.
Enheder såsom magnetiske spoler og højttalere, der omdanner elektricitet til bevægelse, men ikke genererer brugbar mekanisk energi er eksempelvis aktuatorer og transducere. El-motorer bruges til at producere lineær kraft eller moment (roterende). El-motorer opererer på tre forskellige fysiske principper: magnetiske, elektrostatiske og piezoelektriske. Langt den mest almindelige er magnetisk.
I magnetiske el-motorer, der magnetfelter dannet i både rotoren og statoren. Produktet mellem disse to områder giver anledning til en kraft, og dermed et drejningsmoment på motorakslen. Et eller begge af disse områder skal foretages for at ændre sig med rotation af motoren. Dette gøres ved at skifte poler og slukke på det rigtige tidspunkt, eller at variere styrken af staven. De vigtigste typer er jævnstrømsmotorer og AC-motorer, den tidligere stigende grad fortrænges af sidstnævnte. AC el-motorer er enten asynkron og synkron. Efter start, en synkron el-motor kræver synkront med den bevægelige magnetfelt er synkron hastighed for alle normale drejningsmoment betingelser.
I synkronmaskiner skal magnetfeltet tilvejebringes ved andre midler end induktion såsom fra særskilt ophidset viklinger eller PMS. Det er normalt at distinquish motorer 'mærkeeffekt om enhed hestekræfter tærsklen så integreret hestekræfter refererer til motor (er) lig med eller højere og fraktioneret hestekræfter (FHP) henviser til motor (r) nedenfor tærsklen.
En kommuteret DC-motor har et sæt roterende viklinger viklet på et anker monteret på en roterende aksel. Akslen også bærer kommutatoren, en langvarig roterende elektrisk kontakt, der jævnligt vender strømmen rotorviklingerne som akslen roterer. Således har hver børstet DC motor AC strømmer gennem sine roterende viklinger. Der strømmer gennem et eller flere par af børster, der bærer på kommutatoren, børsterne slutter en ekstern elektrisk energikilde til det roterende anker.
Det roterende anker består af en eller flere spoler af tråd viklet omkring en lamineret, magnetisk "blød" ferromagnetiske kerne. Strøm fra børsterne strømmer gennem kommutatoren og en vikling af ankeret, hvilket gør det til en midlertidig magnet (en elektromagnet). Magneterne felt produceret af ankeret interagerer med et stationært magnetfelt frembragt af enten PMS eller en anden vikling et felt spole, som en del af motorhuset. Kraften mellem de to magnetfelter tendens til at rotere motorakslen. Kommutatoren skifter strøm til spolerne som rotoren drejer, holder de magnetiske poler på rotoren fra nogensinde fuldt tilpasning til de magnetiske poler på statoren felt, så rotoren aldrig stopper (ligesom en kompasnål gør), men snarere holder roterende så længe der er strøm.
Mange af begrænsningerne ved den klassiske jævnstrømskommutator el-motor skyldes behovet for børster til at trykke imod kommutatoren. Dette skaber friktion. Gnister som er skabt af børsterne gør og bryde kredsløb gennem rotoren spoler som børsterne krydser de isolerende hullerne mellem kommutator sektioner. Afhængigt af kommutatoren design, kan dette omfatte børsterne kortslutning sammen tilstødende sektioner - og dermed spole enderne - øjeblik, mens krydser hullerne. Endvidere forårsager induktans rotoren spoler spændingen over hver at stige, når dens kredsløb er åbnet, øger gnister af børsterne. Denne gnister grænser den maksimale hastighed af maskinen, som alt for hurtig gnister vil overophede, erodere eller endda smelte kommutatoren. Strømtæthed per arealenhed af børsterne, i kombination med deres resistivitet, begrænser motorydelsen. Foretagelse og bryde for elektrisk kontakt genererer også elektrisk støj, gnister genererer RFI. Børster begrænset levetid og kræver udskiftning og kommutatoren selv er udsat for slid og vedligeholdelse (på større motorer) eller udskiftning (på små motorer). Kommutatoren montering på en stor motor er en bekostelig element, der kræver præcision samling af mange dele. På små el-motorer er kommutatoren sædvanligvis permanent integreret i rotoren, så erstatte det normalt kræver udskiftning af hele rotoren.
Mens de fleste kommutatorer er cylindriske, nogle er flade skiver bestående af flere segmenter (typisk mindst tre) monteret på en isolator. Store børster ønskes til en større pensel kontakt område for at maksimere motorens udgang, men små børster ønskes til lav masse til at maksimere den hastighed, som motoren kan køre uden børsterne overdrevent hoppende og gnister. (Små børster er også ønskelige til lavere omkostninger.) Stivere børstefjedrene kan også bruges til at lave børster given masse arbejde ved en højere hastighed, men på bekostning af større friktionstab (lavere effektivitet) og fremskyndet børste og kommutator slid. Derfor indebærer DC el-motorer et børste design og en afvejning mellem udgangseffekt, hastighed og effektivitet / slid.
DC maskiner er defineret som følger:
Armature kredsløb - en snoet, hvor belastningen strømmen bæres, således at enten kan være stationær eller roterende del af motor eller generator.
Felt kredsløb - Et sæt af viklinger, der frembringer et magnetfelt, således at den elektromagnetiske induktion kan finde sted i elektriske maskiner.
Kommutering: En mekanisk teknik, hvor berigtigelse kan opnås, eller hvorfra DC kan udledes, i DC maskiner.
En permanent magnet el-motor har ikke en feltvikling på statorhuset, og må i stedet stole på permanent magnet el-motoren, at tilvejebringe det magnetiske felt mod hvilken rotoren felt interagerer at producere drejningsmoment. Kompenserende viklinger i serie med ankeret kan anvendes på store motorer til forbedring kommutering under belastning. Fordi dette område er fastlagt, kan det ikke korrigeres for hastighedskontrol. Permanent magnet el-motor felter (statorer), er praktisk i miniature motorer til at eliminere strømforbrug feltviklingen. Mest større jævnstrømsmotorer er af typen "dynamo" typen, der har statorviklinger. Historisk set kunne permanent magnet el-motorer ikke gøres for at bevare høj flux, hvis de blev skilt ad, feltviklingerne var mere praktisk at få den nødvendige mængde af flux. Men store permanent magnet el-motor er dyre, såvel som farlige og vanskelige at samle, dette begunstiger sår felter for store maskiner.
For at minimere den samlede vægt og størrelse, kan miniature PM-motorer bruger højenergi magneter lavet med neodym eller andre strategiske elementer, de fleste sådanne er neodymium-jern-bor legering. Med deres højere fluxtæthed, er elektriske maskiner med høj energi PMs mindst konkurrencedygtige med alt optimalt designet enkeltvis fodret synkron og induktion elektriske maskiner. Miniature motorer ligner strukturen i illustrationen, bortset fra at de har mindst tre rotorpoler (for at sikre at starte, uanset rotorposition) og deres ydre hus er et stålrør, der magnetisk forbinder udendørsbrug af de krumme felt magneter.
Nogle af problemerne i en børste DC el-motor er elimineret i det børsteløse design. I denne el-motor er den mekaniske "roterende switch" eller kommutatormotor erstattet af en ekstern elektronisk omskifter synkroniseret til rotorens position. Børsteløse motorer er typisk 85-90% effektive eller mere. Effektivitet for en børsteløse motor på op til 96,5% er blevet rapporteret, mens DC-motorer med børste gear typisk er 75-80% effektiv.
Den børsteløse motor karakteristiske trapezformede back-emf bølgeform stammer dels fra statoren statorviklingerne er jævnt fordelt, dels fra placering af rotorens permanent magnet el-motor. Også kendt som elektronisk kommuteret DC eller inside out DC motorer, kan statorviklingerne med trapezformet børsteløse motorer være med enkelt-faset, to-fase eller tre-fase og bruge Hall-effekt-sensorer monteret på deres viklinger for rotorposition sensing og rå, lav koste lukket-sløjfe regulering af elektroniske kommutatoren.
Børsteløse motorer er almindeligt anvendt, når præcis hastighedskontrol er nødvendig, som i computer diskdrev eller videobåndoptagere, drev spindler inden CD, CD-ROM (etc.) og mekanismer i Office produkter såsom ventilatorer, laserprintere og kopimaskiner . De har flere fordele i forhold til konventionelle motorer:
Sammenlignet med AC fans bruger skraverede-polede motorer, de er meget effektive, kører meget køligere end den tilsvarende AC-motorer. Denne cool operation fører til langt bedre liv i ventilatorens lejer.
Uden en kommutator at bære ud, kan livet for en BLDC motoren betydeligt længere sammenlignet med en DC motor med børster og en kommutator. Kommutering også en tendens til at forårsage en stor elektrisk og RF-støj, uden en kommutator eller børster kan en børsteløse motor bruges i elektrisk følsomme udstyr som audio udstyr eller computere. De samme Hall-effekt sensorer, der giver kommutering kan også give en bekvem tachometersignalet for lukket-sløjfe regulering (servostyret) applikationer. I fans kan tachometersignalet anvendes til at udlede et "fan OK" signal samt give hastighed feedback.
Motoren kan let synkroniseres til et internt eller eksternt ur, der fører til præcise hastighedskontrol.
Børsteløse motorer har ingen chance for gnister, i modsætning børstet motorer, hvilket gør dem bedre egnet til miljøer med flygtige kemikalier og brændstoffer. Også gnister genererer ozon, som kan ophobes i dårligt ventilerede bygninger risikerer skade på beboernes helbred.
Børsteløse motorer er normalt anvendes i små udstyr såsom computere, og er generelt anvendes i fans til at slippe af med uønsket varme.
De er også akustisk meget rolige motorer, som er en fordel, hvis der bruges i udstyr, der er påvirket af vibrationer.
Moderne børsteløse motorer varierer i strøm fra en brøkdel af en watt til mange kilowatt. Større børsteløse motorer på op til omkring 100 kW vurdering anvendes i elbiler. De finder også en betydelig anvendelse i high-performance elektriske modelfly. SRM har ingen børster eller PMS, og rotoren har ingen elektriske strømme. I stedet moment kommer fra en svag forskydning af poler på rotoren med poler på statoren. Rotoren tilslutter sig den magnetfelt af statoren, mens statorfeltet statorviklingerne sekventielt aktiveres for at dreje statoren feltet.
Den magnetiske flux skabt af feltviklingerne følger stien mindst magnetisk tilbageholdenhed, hvilket betyder fluxen vil strømme gennem poler af rotoren, der er tættest på de strømførende poler af statoren, hvorved magnetisere disse poler af rotoren og skabe moment. Da rotoren drejer, vil forskellige viklinger blive aktiveret, holder rotoren drejning.
Moderne lav omkostning universel motor fra en støvsuger. Feltviklingerne er mørke kobberfarvet, mod bagsiden, på begge sider. Rotorens lamineret kerne er grå metallic, med mørke slots til bevikling af spoler. Kommutatoren (delvis skjult) er blevet mørkt af brug, og det er mod fronten. Den store brune indstøbt plastik stykke i forgrunden understøtter børste guider og børster (begge sider), samt den forreste motor bærende.
En kommuteret serie-viklet motor kaldes en universel motor, fordi det kan være konstrueret til at køre på enten vekselstrøm eller jævnstrøm. En universel motor kan fungere godt på AC fordi strømmen i både feltet og ankeret (og dermed de resulterende magnetfelter) skifter (omvendt polaritet) i synkronisme, og dermed den resulterende mekanisk kraft vil forekomme i en konstant rotationsretning.
Drift ved normal højspændingsledning frekvenser bliver universelle motorer ofte findes i en række mindre end 1000 watt. Universal-motorer også dannede grundlag for den traditionelle jernbanetrækkraftmarkedet motor i elektriske jernbaner. I denne ansøgning, en motor oprindeligt designet til at køre på DC brugen af AC til magt ville medføre energitab som følge af hvirvelstrømsbremser opvarmning af deres magnetiske komponenter, især motoren feltet pole-stykker, der for DC, ville have brugt faststof ( un-lamineret) jern og de er nu sjældent brugt.
En fordel ved den universelle motor er, at AC leverancer kan anvendes på motorer, som har nogle egenskaber mere almindelige i DC motorer, specielt højt startmoment og meget kompakt design, hvis høje kørehastigheder er brugt. Det negative aspekt er vedligeholdelse og korte liv problemer forårsaget af kommutatoren. Sådanne motorer anvendes i enheder som foodprocessorer og elværktøj, som anvendes kun sporadisk, og ofte har højt udgangspunkt moment krav. Flere haner på feltspole give (upræcise) trådte hastighedskontrol. Husholdnings blendere der reklamerer mange hastigheder ofte kombinerer et felt spole med flere haner og en diode, der kan indsættes i serie med motoren (forårsager motoren til at køre på halv-bølge rektificeret AC). Universal-motorer også egner sig til elektronisk hastighedskontrol og som sådan et ideelt valg for enheder som indenlandske vaskemaskiner er. Motoren kan anvendes til at agitere tromlen (både fremad og baglæns) ved at skifte feltviklingen i forhold til ankeret.
Betragtninger SCIMs ikke kan dreje en aksel hurtigere end tilladt af højspændingsledning frekvens, kan universelle motorer kører med meget højere hastigheder. Dette gør dem anvendelige til apparater såsom blendere, støvsugere og hårtørrer, hvor høj hastighed og lav vægt er ønskelige. De er også almindeligt anvendt i bærbare elværktøj, såsom boremaskiner, slibemaskiner, cirkulær og stiksave, hvor motorens egenskaber fungerer godt. Mange støvsuger og ukrudt trimmer motorer overstiger 10.000 rpm, mens mange lignende miniature kværne overstiger 30.000 rpm.
SEW tilbyder Movigear® Performance – en energieffektiv løsning

Energieffektivitet IE5 / IES2 iht. IEC TS 60034-30-2
Der er stadig større krav til at nedbringe energiforbruget og reducere vores CO2 aftryk i industrien. Med de nye standarder indenfor energieffektivitet, ses der mere på hele systemer, frem for blot en enkeltstående komponent, som f.eks. en elmotor.
Det giver meget mere mening at se på hele systemer, da der som oftest vil kunne findes besparelser på op til 70 % fremfor de få procent, der kan findes ved f.eks. kun at se på en elmotor.
SEW-EURODRIVE sætter med den mekatroniske løsning Movigear® Performance , helt nye standarder indenfor energieffektive, decentrale løsninger og sætter fokus på systemet fremfor komponenten.
Decentral drevteknologi kunne ikke være mere intelligent, kompakt, effektiv og energivenlig en dette:
MOVIGEAR®-Performance kombinerer motor, gear og elektronik i et enkelt hus. Samtidig er der en lang række andre fordele som f.eks. alsidige kommunikationsmuligheder, hygiejnisk design, overbelastningsevne og ikke mindst konstant moment i bredt hastighedsområde.
B&R standardmotorer er nu velegnet til alle sikkerhedsapplikationer

En særlig sikkerhedsmotor er ikke længere nødvendig. Leveringstider og priser for standardmotorer forbliver de samme. Sikkerhedsapplikationer kan implementeres hurtigere og til lavere omkostninger.
Applikationer med sikker positionering krævede forhen, at der blev brugt specielle motorer med sikker encoder montering. B&R har nu udviklet en speciel procedure, der sikrer at encoderen aldrig slipper motorakslen. Dette gør det muligt at implementere sikkerhedsfunktioner såsom Safe Positioning og Safe Homing, der kræver sikker positionsfeedback
Nidec Industrial Automation – SDU studerende tester fremtidens brugselektronik og grønne, bæredygtige teknologier

SDU tilbyder de unge ingeniørstuderende at være med til at udvikle fremtidens grønne omstilling i et kreativt studiemiljø, der er baseret på moderne undervisningsfaciliteter og dedikerede undervisere.
En væsentlig del af undervisningen og uddannelsen af fremtidens elektronikspecialister er anvendelsen af high-tech teknologier i form af real-life industriudstyr og avanceret elektroniske teknikker.
Som en del af uddannelsesprojekterne råder instituttet og de studerende over adskillige avancerede elektroniske testbænke, som giver god indsigt i at håndtere, teste og udforske forskellige kombinationer af industrielt elektronisk udstyr og teste moment, hastighed, belastning etc. under realistiske forudsætninger.
Højteknologiske elmotorer
Testbænkene kombinerer forskellige opstillinger af avancerede motorstyringer og højteknologiske elmotorer, der med stor fleksebilitet kan teste mange former for elektronisk udstyr.
På testbænkene hos Syddansk Universitet anvendes Nidec motorenheder (servomotorer, LSMV, IMfinity) og Unidrive M600/M700 drives.
Realistisk go-cart testbænk
På uddannelsen som elektroingeniør indeholder hvert semester et aktuelt og relevant projektarbejde, som f.eks. at udforme den elektroniske styring af en go-cart elmotor.
I projektforløbet kommer de studerende til at arbejde med design af motorkontrol, programmering, modulering og simulering af styringen samt design af elektronisk hardware.
Til projektet har de studerende adgang til en ægte go-cart med elektromotor samt en tilsvarende testbænk med programmerbare drives og elmotorer.
Alt i alt giver det realistiske projektforløb en brugbar og indlevende forståelse for og viden omkring styring af elektromotorer, der f.eks. også kan anvende ved styring af el-biler, robotter osv.
Robust og energibesparende W22 standardmotor fra WEG

Den tre-fasede induktionsmotor er baseret på WEGs populære W22
motors mekaniske design og opfylder kravene til selv de mest
krævende industrielle brugere; reducerer energiforbruget, øger
produktiviteten, forlænger levetiden og reducerer
vedligehold. Motorerne er ideelle til applikationer med
ventilatorer, pumper og kompressorer.
En innovativ aerodynamisk konstruktion, et re-designet
kølingssystem og et unikt isolationssystem gør W22 motoren
støjsvag, driftssikker, nem at vedligeholde og særdeles
omkostningseffektiv.
Motoren er designet til lave driftstemperaturer, hvilket øger
isolationstiden og resulterer i længere levetid. Konstruktionen og
kølingssystemet er optimeret til at yde en enestående ventilation
til motorens komponenter, hvilket forbedrer driftseffektiviteten
selv i barske miljøer.
Kræver minimalt vedligehold og service
W22 motoren kræver minimalt vedligehold og service, og skal
sjældent smøres. Dræningssystemet med gummi af høj kvalitet sørger
for en simpel dræning af motoren og giver en høj beskyttelse i
barske miljøer. Specielle lejer forlænger motorens levetid i
aggressive miljøer ved at beskytte den mod indtrængen af vand og
støv.
Den nye motorkonstruktion tilbyder en fleksibel klemkasse i
byggestørrelse 225-355, hvor klemkassen kan placeres på toppen
eller på siden alt afhængig af hvad applikationen kræver. W22
motoren er modulær, hvilket reducerer lageromkostningerne, da der
kan anvendes forskellige typer og størrelser klemkasser til en
almindelig motorstørrelse.
Det er en robust motor med integrerede fødder som giver en solid
konstruktion og muliggør en nem installation og opretning. Motorer
fra byggestørrelse 160 har en flad overflade hvilket gør det nemt
at påmontere vibrationsdetektorer - en vigtig fordel når motorens
tilstand skal overvåges.
Motorerne er velegnet til
lavspændingsapplikationer
W22 motorserien spænder over 2, 4, 6 og 8 polede motorer op til
byggestørrelse 355. De er designet i henhold til DIN EN 50347
standard, hvilket betyder, at kunder kan erstatte IE1, IE2 eller
IE3 motorer uden problemer.
WEGs produktprogram omfatter også en IE4 motor med 3000, 1500
eller 1000 omdrejninger, fra byggestørrelse 132 - 355,
fodmontering. Motoren opfylder IEC/TS 60034-31 og IEC
standardudkastet 60034-30 udgave 2.
Udskiftning af en standard motor der typisk kører over tusind
timer hvert år med energieffektive motorer, kan resulterer i store
årlige besparelser.
Dag-til-dag levering af motorer - konsignationslager under
opbygning
Eegholm er i gang med at opbygge et stort konsignationslager af
WEG standardmotorer. Allerede nu leverer vi standard 2 og 4 polede
W21 og W22 motorer fra dag-til-dag.
Mød os på Automatik 2014, stand B1032
…eller kontakt Product Manager, Gunnar Johannsen, guj@eegholm.dk
eller direkte 4059 8508
Eegholm – kundespecifikke motorløsninger til industrien

Eegholms leverandør af el-motorer, ATB Antriebstechnik, har en
solid erfaring med produktdesign og fremstilling af el-motorer til
adskillige applikationer. ATB er én af de førende motorproducenter
af motorer og driftanlæg til flere industrisektorer.
Produktprogrammet strækker sig fra 25W til 25MW og indeholder
standard og kundespecifikke løsninger. Med mærker som Schorch,
Morley, Laurence Scott og Brook Crompton i deres produktsortiment
har ATB en kvalificeret løsning til alt.
Energibesparende motorer
ATB har el-motorer til alle led i vandforsyningskæden - bortlede
eller rense spildevand eller at levere rent drikkevand. Motorerne
yder deres optimale på en energibesparende måde - både i
lavvoltsanlæg, kundespecifikke højvoltsmotorer eller motorer med
integreret frekvensomformer.
Motorer til farlige miljøer
ATB motorer rangerer blandt de markedsførende producenter af
el-motorer til farlige miljøer inden for olie, gas og kemisk
industri.
El-motorer og driftanlæg sikrer, at olie og gas bliver sikkert,
pålideligt og effektivt ledt til deres destinationer. I flere
kemiske og petrokemiske anlæg, ville produktionsprocessen ikke være
mulig uden el-motorer specifikt designet til farlige miljøer. ATBs
motorer kører pålideligt i døgndrift yderst energieffektivt, så
energiomkostningerne holdes på et minimalt niveau.
Mød os på Automatik 2014, stand B1032…
…eller kontakt Gunnar Johannsen på mobil 4059 8508 eller send en
mail på guj@eegholm.dk eller se mere om ATBs brede produktprogram
på www.eegholm.dk
IE3 motorer klar før tid

Fra 2011 er der i EU fastlagt obligatoriske mindstekrav til virkningsgrader for 3-fasede asynkronmotorer. Reglerne sætter trinvis skrappere krav til virknings-graden frem til 2017. I januar 2015 kommer næste trin, hvor kravene skærpes til virkningsgradsklasse IE3, eller IE2 med frekvensomformer for 7,5 - 375 kW motorer. Fra 2017 omfatter EU-kravene endvidere motorer fra 0,75 - 375 kW.
Overholder 2017 kravene i dag
Allerede nu kan Emerson Industrial Automation levere højeffektive IE3 asynkron- motorer fra Leroy-Somer fra 0,75 - 900 kW. Motorerne betegnes IMfinity IFT og lever allerede nu op til virkningsgradsklasser, som først træder i kraft i 2017. Motorprogrammet IMfinity IFT fra Emerson Industrial Automation er udviklet og produceret af Leroy-Somer, der har foretaget kæmpeinvesteringer i ny teknologi, nyt design og nye komponenter. Selve motorkonstruktionen er virkelig blevet nytænkt og alle komponenter er blevet optimeret, således at IMfinity motorerne kan leve op til de nye regler.
Alternativ løsning
Emerson Industrial Automation kan også tilbyde en alternativ løsning for de virksomheder, der skal leve op til de øgede krav om højere virkningsgrader i IE3-klassen. Pakkeløsningen er en Leroy-Somer IFT motor i klasse IE2, der kombineres med et Control Techniques M-drive, hvilket samlet vil leve op til kravene pr. 1. januar 2015.
PM-motorer opfylder IE4-krav
Ved opgradering fra "konventionelle" asynkronmotorer til
IE3-motorer vil de ydre dimensioner for motoren typisk blive større
for at imødekomme de design-ændringer, der er nødvendige for at
opfylde de nye krav. Denne udfordring kan løses ved at udskifte til
en Leroy-Somer Dyneo, Permanent Magnet-motor, hvor oprindelig
byggestørrelse kan beholdes. Samtidig opnås der en markant højere
systemvirkningsgrad
HBM lancerer eDrive – et nyt koncept til power målinger og effektivitetsanalyse af elektriske motorer

E-Drive systemet tilbydes til HBM's GEN3i, en mobile data- og transientmåler, der leveres med de præcise (HBM T12) momenttransducere, samt distribuerede temperaturmålinger, sammen giver et kraftfuldt og integreret måle- og analysesystem.
Brugerne kan løbende gemme data fra hele 18 strøm- og
spændingskanaler til måling af op til 1000 volt, temperaturkanaler
og drejningsmoment og rotationssignaler med en samplingsfrekvens på
op til 2 MS/s. Moment og rotationssignal kan måles på den mekaniske
side med differentialdrev eller udveksling. Resultaterne af disse
beregninger, herunder effektiviteten af målingerne, kan vises
grafisk, hvilket gør dem hurtige at aflæse og bekræfte.
Systemet er baseret på software udviklet til elektriske motor- og
invertermålinger. For at reducere kabellængder er det komplette
system placeret direkte på den elektriske motor, hvilket også
reducerer interferens. Hele systemet kan kommunikere med PC'en via
et optisk Ethernet-interface.
En energimåler giver en komplet beskrivelse af den elektriske
drivlinje. eDrive systemet fra HBM viser alle beregnede resultater,
herunder effektiv, reaktiv og tilsyneladende effekt under målingen.
E-drive tilbyder dermed en omfattende overvågning og analyse af
rådata. En frit programmerbar konfigurationsdatabase bruges til at
bestemme ledningsdiagrammer, beregne luftspalter eller
gearelementer og til at udføre en dq0-transformation til at
analysere inverter respons.
Få mere at vide om E-Drive i denne youtube-video
http://bit.ly/1zNgIDI eller besøg HBM's webside
http://bit.ly/1p4vXEH og læs mere om E-Drive