Konstruktionsstål

Konstruktionsstål – Til bærende konstruktioner i byggeriet
Konstruktionsstål er en alsidig og stærk ståltype, der anvendes i en lang række industrielle og bygningsmæssige applikationer. Det er kendetegnet ved sin høje styrke, sejhed og svejsbarhed, hvilket gør det ideelt til konstruktion af broer, bygninger, maskiner og andre strukturelle elementer. Stålet fremstilles typisk i henhold til internationale standarder, såsom EN 10025, der specificerer egenskaber som kemisk sammensætning og mekaniske egenskaber.
Konstruktionsstål er fællesbetegnelsen for stål i form af profiler, stænger og plader, der benyttes til bærende konstruktioner. Stålets svejsbarhed og bukbarhed har stor betydning. For stål med samme brudstyrke findes flere kvaliteter m.h.t. svejsbarhed og bukbarhed.
Leverandører af Konstruktionsstål:
Accord Industries AS
Strandveien 39
N-3050 Mjøndalen - Norway
Mob: +45 4247 0468
E-mail: lars@accordindustries.no
DS Stålkonstruktion A/S
Samsøvej 2
9500 Hobro
Tlf.: 96 57 27 27
E-mail: ds@ds-staal.dk
EBI A/S
Sylvestervej 7
2610 Rødovre
Tlf.: +45 4497 8111
E-mail: salg@ebi.dk
Lemvigh-Müller A/S
Stationsalleen 40
2730 Herlev
Tlf.: +45 3695 1230
E-mail: lemu@lemu.dk
lemu.dk
Simik ApS
Værkstedsvej 7
4230 Skælskør
Tlf.: 21 91 96 34
E-mail: kn@simik.dk
Mere viden:
En væsentlig faktor i valg af konstruktionsstål er dets evne til at opfylde strenge bygningsregulativer og sikkerhedsstandarder. Det skal være i stand til at modstå dynamiske belastninger, jordskælv, brand og andre nødsituationer uden at svigte. Korrekt valg af konstruktionsstålet afhænger af specifikationer som styrke, sejhed, modstandsdygtighed over for korrosion og bearbejdelighed i produktionsprocessen.
Moderne teknologier som computerberegninger og avancerede materialeanalyser spiller en vigtig rolle i udviklingen af nye typer konstruktionsstål. Disse fremskridt sigter mod at forbedre stålets ydeevne, holdbarhed og bæreevne under ekstreme forhold. Konstruktionsstålet fortsætter med at udvikle sig for at imødekomme de voksende krav til bæredygtighed, energieffektivitet og lang levetid i moderne bygnings- og transportinfrastrukturer.
På trods af konkurrence fra andre materialer som beton og kompositmaterialer forbliver konstruktionsstålet en førsteklasses løsning til strukturel ingeniørarbejde på grund af dets pålidelighed, tilgængelighed og overlegne mekaniske egenskaber. Dets evne til at tilpasses forskellige designkrav gør det til et alsidigt valg i en række industrielle og kommercielle applikationer, hvor styrke og holdbarhed er afgørende faktorer.
Konstruktionsstål er stål til bærende og kraftoverførende konstruktioner i blandt andet broer, skibe, bygninger, master, kedler og køretøjer. Konstruktionsstål fremstilles med en optimal kombination af høj flydespænding, fin svejsbarhed og god slagstyrke, og stålet indeholder i reglen under 0,2% kulstof. Udmattelsesstyrken er ikke et primærkrav, men kan blive det i broer og vogne. De varmvalsede, ulegerede konstruktionsstål kan inddeles i fire klasser efter den garanterede mindste flydespænding: 185, 235, 275 og 355 MPa.
Innovativt genbrugsstål baner vej til stort amerikansk projekt for dansk underleverandør

Innovativt genbrugsstål baner vej til stort amerikansk projekt for dansk underleverandør
Ståldistributøren Tibnor har netop indgået en aftale med JPBC i forbindelse med et stort projekt for én af verdens førende producenter af køleanlæg til lufthavne. På grund af krav til blandt andet klimaregnskab faldt valget på det innovative genbrugsstål SSAB Zero, der stort set ikke har nogle CO2-emissioner.
Innovative stålprodukter kan åbne døre til nye markeder. Det et den danske specialist i plade- og rørbehandling, JPBC, et eksempel på. Virksomheden fra Rødkærsbro arbejder blandt andre for ITW GSE, der er ejet af det amerikanske konglomerat Illinois Tool Works. Virksomheden leverer AC- og klimaanlæg til fly parkeret i lufthavne verden over.
Takket være genbrugsstålet SSAB Zero har JPBC netop landet en ny opgave for ITW GSE, hvor man over det næste år skal være underleverandør på komponenter til en ny variant af de store køleanlæg.
- Gennem ITW GSE’s afdeling i Odense har vi indgået en aftale om at levere komponenter til de store anlæg, som foruden at sikre tempereret luft i flyene også er med til at nedbringe lufthavnenes klimaaftryk betragteligt, fordi de kører på strøm. Af samme årsag ønskede vores kunde materialer med mindst muligt klimaaftryk. Derfor faldt valget på blandt andet SSAB Zero-stål, fortæller Key Account Manager hos JPBC, Stig Westergaard Mathiesen.
Tibnor er landets eneste stålgrossist, der leverer SSAB Zero, som er baseret på genanvendt stålskrot og produceret med fossilfri el og biogas. Det betyder, at stålet praktisk talt ikke udleder fossile kuldioxidemissioner.
- Projektet er et godt eksempel på, at man ønsker at bruge et mindre klimabelastende materiale i produktionen. SSAB Zero er i den sammenhæng et godt alternativ, fordi det bidrager meget lidt i et samlet CO2-regnskab uden at gå på kompromis med kvalitet eller ydeevne. Så vi er glade for at kunne hjælpe JPBC med at lande et projekt i den størrelsesorden takket være SSAB Zero-stålets egenskaber, siger salgschef hos Tibnor, Thomas Gaede.
Skal imødekomme amerikansk krav om national produktion og minimal udledning
Foruden at bidrage til et forbedret klimaregnskab er SSAB Zero også med til at sikre, at JPBC’s kunde lever op til amerikansk lovgivning om anvendelse af stål fra nordamerikanske producenter.
SSAB Zero er nemlig produceret i USA, men forhandles gennem Tibnor i Danmark.
- Vi er en relativt lille virksomhed, der handler med nogle store distributører. Blandt andre ITW GSE, som skal leve op til en række incitamenter om amerikansk producerede materialer. I den sammenhæng er det naturligvis en stor fordel, at vi kan handle på tværs af kontinenter takket være vores samarbejde med Tibnor og adgang til deres sortiment, forklarer Stig Westergaard Mathiesen.
Hos Tibnor oplever man generelt stor interesse for innovative stål og metaller som SSAB Zero:
- I takt med at kravene til dokumentation og klimaregnskab stiger, vokser efterspørgslen for lavemissionsproduceret stål også. Derfor er vores forventning, at innovative stålprodukter som SSAB Zero i højere grad vil vinde indpas i de kommende år, selvom prisen er højere end almindeligt stål, lyder det slutteligt fra Thomas Gaede.
I 2026 forventer Tibnors moderselskab SSAB at kunne præsentere 100% fossilfrit stål, der er produceret ved hjælp af en særlig teknologi med fossilfri brintgas og vand som restprodukt.
Give Steel sætter bundrekord i CO2-aftryk

Råvaren til stålkonstruktionen med det lave CO2-aftryk går under navnet XCarb® og har fundet vej til det danske projekt gennem et tæt samarbejde mellem Give Steel og stålgrossisten Lemvigh-Müller, der sourcer stålet fra ArcelorMittal, verdens førende stål- og mineselskab
Give Steel sender første XCarb® stål til ambitiøs bygherre
Give Steel leverer konstruktionsstål med markedets laveste CO2-aftryk til ambitiøs bygherre, der udvider sine produktionsfaciliteter.
Råvaren til stålkonstruktionen med det lave CO2-aftryk går under navnet XCarb® og har fundet vej til det danske projekt gennem et tæt samarbejde mellem Give Steel og stålgrossisten Lemvigh-Müller, der sourcer stålet fra ArcelorMittal, verdens førende stål- og mineselskab.
Skrappe dokumentationskrav har stillet store krav til tæt dialog og samarbejde mellem bygherre, leverandør og stålværket omkring råvarens dokumentation og leveringstider.
Projektets store XCarb®-stålbjælker har med sine bare 333 kg CO2 pr. tons en af markedets laveste CO2-aftryk indenfor sin kategori og i de ønskede dimensioner. Det er cirka en tredjedel af CO2-aftrykket på den gennemsnitlige råvare, der i dag ligger til grund for Give Steels EPD, der lyder på 1.050 kg CO2 pr. tons for generelt konstruktionsstål.
Til projektet leverer Give Steel ca. 5000tons konstruktionsstål, hvoraf 80-90% af råvaren forventes at blive det nye XCarb® stål.
Tidlig involvering afgørende
I Give Steels indkøbsafdeling understreger man vigtigheden af tæt samarbejde og tidlig involvering, når man som entreprenør og bygherre vil reducere CO2-aftrykket på sin stålkonstruktion.
"Vi er blevet involveret tidligt i processen, og således fået mulighed for at indarbejde CO2-besparelser i stålkonstruktionen fra start, ved at lægge en plan for valg af stålværker med de laveste CO2-tal.
I Give Steel arbejder vi sammen med alle vores leverandører om at identificere råvarer, services og indhente CO2-dokumentation. XCarb® opnår sin lave CO2-værdi ved at det næsten udelukkende består af genanvendt stålskrot og produceres primært ved 100% vedvarende energi", fortæller Lars Dalgas, indkøbschef ved Give Steel.
Stigende efterspørgsel efter grønt stål
Give Steel oplever generelt øget efterspørgsel på low carbon stål fra klimabevidste bygherrer.
Det er helt efter planen for virksomheden, der for nyligt committede sig til Scienced-Based Target (SBTi). Dermed sikrer Give Steel at virksomhedens klimamålsætninger er vidensbaserede og i overensstemmelse med Parisaftalen. Den stigende efterspørgsel på low carb stål spiller således en væsentlig rolle for Give Steels klimastrategi, idet både kort- og langsigtede mål skal sikre at den globale temperaturstigning ikke overstiger 1,5 grader. Ydermere skal Give Steels operationer være CO2-neutrale i 2050.
Stålbranchen er generelt ansvarlig for cirka 5% af Europas samlede CO2-udledninger, og der er derfor stærkt brug for at stålbranchen rykker sig på grøn omstilling. Hos stålgrossisten Lemvig-Müller oplever man heldigvis, at de fleste stålværker er meget opsatte på at være med til at nedbringe CO2-udledningen og foretager massive investeringer for fortsat at kunne nedbringe stålets CO2-udledning