WindowMaster – Nu skal det være slut med dårlig luft i klasseværelset

Efter mange års kritik[1] af indeklimaet på landets skoler, er vinden ved at vende. Flere og flere skoler og uddannelsesinstitutioner får nu installeret avancerede og bæredygtige naturlige ventilationssystemer, der skal sikre et friskt indeklima, og dermed styrke koncentration og indlæringsevne hos eleverne samt forbedre arbejdsmiljøet for underviserne.

Ifølge en undersøgelse fra DTU[2] kan et dårligt indeklima øge risikoen for, at elevernes koncentration og dermed indlæringsevne kan blive nedsat. Lektor ved DTU BYG, Jørn Toftum, har i forbindelse med en anden (ej offentliggjort) undersøgelse fra DTU udtalt til fagmediet Ingeniøren[3], at han vurderer, at man kan øge indlæringen med hele 5-10 pct. ved at forbedre indeklimaet.

En velkendt indeklima-udfordring er grimme lugte, og netop i klasseværelser er lugtgener ofte et problem. Men faktisk er dårlig lugt blot en ud af mange gener, der kommer som uønsket følgesvend til en dårlig luftkvalitet. Sygdomssymptomer som hovedpine og øjenirritationer er også typiske tegn på, at indeklimaet – herunder luftkvaliteten – bør forbedres.

Naturlig ventilation vinder frem i ind- og udland

Den danske virksomhed WindowMaster, der bl.a. leverer naturlige ventilationsløsninger til byggebranchen, oplever, at de seneste års fokus på risici ved dårligt indeklima har afstedkommet en fornyet interesse for – og prioritering af – indeklima fra undervisningsinstitutionernes side.

Senest har Roskilde Festival Højskole[4], der slog dørene op i februar 2019, lagt billet ind på naturlig ventilation i både klasseværelser og fællesområder. Og dét er noget der kan mærkes, fortæller forstander Jesper Øland

“Som ny højskole med fokus på musik, kunst og kultur er netop de fysiske rammer en kæmpe del af det at bygge oplevelser og fællesskaber. Det betyder at arkitekturen og akustikken er helt i top, men vi må selvfølgelig aldrig glemme den luft vi indånder hver dag og hele tiden. Den naturlige ventilation bidrager til, at vores skole ånder af liv – selv under lange timer med undervisning i dans eller planlægning af store begivenheder.”

Fremtidens indeklima er et godt indeklima

Blandt de øvrige undervisningsinstitutioner, WindowMaster har leveret løsninger til kan nævnes Dyssegårdskolen i Hellerup, Ørestad Gymnasium, Birkerød Gymnasium, Søndersø Skolen i Værløse, Ramløse Skole i Helsinge m.fl.

Og det er ikke kun i Danmark, at der er efterspørgsel. WindowMaster har nemlig også leveret løsninger til flere udenlandske undervisningsinstitutioner, bl.a. Leicester Gateway Collage (UK), University of Baltimore (US) og HafenCity Universität Hamborg (DE).

Ifølge Erik Boyter, administrerende direktør for WindowMaster, har vi kun set toppen af isbjerget:

“Jeg er overbevist om, at det gode indeklima vil være noget af det første man taler om, når man i fremtiden bygger skoler og højere læreanstalter. Vi har nu så mange konkrete beviser på, hvor gavnligt et godt indeklima er for både det fysiske og psykiske velvære, og dem kan man ikke længere tillade sig at ignorere,” siger han.

Hvad er naturlig ventilation?

Naturlig ventilation regulerer bygningens indeklima ved at udnytte de naturlige kræfter skabt af temperaturforskelle mellem det indvendige og udvendige miljø, termisk opdrift i bygningen samt vind omkring bygningen. Naturlig ventilation bliver aktiveret af temperaturniveauet og/eller CO2-niveauet i rummet.

Det betyder i praksis, at en lille sensor konstant måler faktorer som temperatur, CO2-niveau, luftfugtighed, udendørs temperatur, regn mv. og på baggrund af brugerens indeklimaønsker, åbner og lukker vinduet automatisk indtil den ønskede luftkvalitet opnås.

Sammenlignet med traditionelle klimaanlæg er naturlig ventilation en særdeles energieffektiv løsning, da naturlig ventilation bruger mindre strøm og begrænser tab af varme.

LÆS også: Første møde om EPS-loops var en øjenåbner
WindowMaster – Nu skal det være slut med dårlig luft i klasseværelset's Firmaprofil
Cookie-indstillinger