3 måder hvorpå din arbejdsgiver gør dig mere sårbar på nettet

På trods af de bedst mulige intentioner, så sætter mange arbejdsgivere uagtsomt deres medarbejdere i en skidt situation online. Særligt med den enorme mængde af arbejde hjemmefra i løbet af 2020, er hverken medarbejdere eller arbejdsgivere opmærksom på de sikkerhedsbrister, der skabes. Derfor er der her en række punkter du bør være ekstra opmærksom på – særligt til dig, der arbejder hjemmefra.

Hvordan er jeg sårbar som medarbejder?

Der er grundlæggende tre forskellige former for sikkerhed, som i det ene eller det andet omfang kan være påvirket af, at du arbejder hjemmefra. De er:

  1. Fysisk sikkerhed – på din arbejdsplads er der sikkert udarbejdet nødfaldsplaner, der er sat låse og alarmer på vinduer og der tages systematisk backup, som gemmes et sikkert sted. Du har muligvis en eller flere af disse tiltag derhjemme også, men næppe dem alle. At have denne slags sikkerhed er dog ikke noget, din arbejdsgiver bør kunne pålægge dig, så målet er snarere, at der fra virksomhedens side ikke skal være noget af nævneværdig værdi for en eventuel indbrudstyv. Dette kan de næste to punkter hjælpe til med.
  2. Cybersikkerhed – du er allerbedst stillet som medarbejder, hvis du har fået en computer stillet til rådighed af virksomheden. Så kan du nemlig antage, at der fra arbejdsgiverens side er blevet gjort de rette foranstaltninger, for at sikre enheden bedst muligt. Dette kan f.eks. være i form af et krypteret netværk, samt at computerens harddisk enten krypteres, eller at der faktisk ikke gemmes noget på harddisken, men i stedet direkte på en af virksomhedens servere – igen gennem en krypteret forbindelse.
  3. Netværkssikkerhed – du anvender med al sandsynlighed den samme netværksforbindelse, som når du benytter internettet til private formål. Dette skaber derfor en sikkerhedsbrist, da din forbindelse højst sandsynligt er mere sårbar, end den du er vant til på arbejdspladsen – ikke mindst fordi mange virksomheder anvender et intranet, som du af gode grunde kun kan logge på derhjemme, gennem internettet. Du kan beskytte dig selv bedst muligt ved f.eks. at bruge en VPN, samt så vidt muligt ikke benytte din enhed til private formål, og altid tænke dig om online.

Alle disse sikkerhedsbrister kan ikke bare skade virksomheden, men også dig personligt, hvorfor det i særdeleshed er vigtigt at tænke sig godt om. Der er for tiden et ekstra stort pres på de, der arbejder hjemmefra, da hackere o.lign. udmærket er klar over, at det vha. phishing, social engineering, malware mv. generelt er nemmere at bryde ind i en privatpersons netværk og enhed, frem for en virksomheds.

Hvad kan du mere gøre som medarbejder?

Hvis du er opmærksom på de tre ovenstående områder, så er du dækket godt ind. Men som medarbejder er der heldigvis endnu et par ting, du kan gøre for at sikre dig så godt du overhovedet kan.

  • Brug et unikt password og brugernavn i arbejdsmæssig sammenhæng. Så er du bedst muligt sikret på begge fronter, hvis informationerne skulle komme i hænderne på en ondsindet tredjepart.
  • Bland dit privatliv og dit arbejdsliv så lidt som overhovedet muligt. Der er generelt mange gode grunde til at holde de to ting adskilt for at opretholde et sundt mentalt helbred, men ikke mindst på cyberområdet er det faktisk vigtigere end nogensinde.
  • Hold din enhed fri for virus. Husk at scanne din enhed jævnligt, og have en aktiv firewall. Bruger du en computer stillet til rådighed af arbejdspladsen, så sæt dig ind i, hvordan dens antivirusprogram og firewall fungerer, og om der er noget særligt, du som bruger skal være opmærksom på.
LÆS også: Dansk Standard – Øget digitalt samarbejde i byggeriet er vejen til grøn omstilling
3 måder hvorpå din arbejdsgiver gør dig mere sårbar på nettet's Firmaprofil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *