Parker Hannifin – Grøn for start – brintteknologier i startfeltet

Hvilken rolle vil brint spille i udviklingen af fremtidens grønnere racerbiler? Det er et udfordrende spørgsmål, som den næste generation af motorsportsingeniører står over for i deres bestræbelser på at introducere mere miljøvenlige fremdriftsteknologier på racerbanen.
Gennem årtier har racerbiler med konventionelle motorer genereret mekanisk energi ved at afbrænde fossile brændstoffer. Miljømæssige bekymringer betyder dog, at dette ikke er bæredygtigt i fremtiden, og der søges derfor nye teknologier.
Verdens første brintracerbil til høje hastigheder
Forze Hydrogen Racing-teamet, som blev etableret i 2007 efter et initiativ støttet af Delft University of Technology i Holland, tror på, at brint er svaret. Dette talentfulde hold studerende ønsker at udvikle en brintracerbil med nuludledning, der kan konkurrere med biler med forbrændingsmotorer – og vinde.
Teamet er allerede godt på vej til at gøre denne ambition til virkelighed. Den næste udgave af teamets racerbil – som genererer elektrisk energi fra brint i en dobbeltbrændselscelle, som bruges til at drive både for- og bagakslerne på bilen – forventes at kunne accelerere fra nul til 100 km/t. på under 3 sekunder og have en utrolig tophastighed på 300 km/t.
Parker H22-fittingsystemet modstår vibrationer og lækager
Denne præstation kræver komponenter og systemer af højeste kvalitet, som kræver omhyggelig koordinering og integration i bilen. Derfor er Forze Hydrogen Racing-teamet særligt opmærksomme på de høje krav til fastboltede komponenter for at sikre, at de kan fungere ved højt tryk og inden for et bredt temperaturområde. Samtidig skal fittings og komponenter være modstandsdygtige over for vibrationer og fri for lækager for at opfylde sikkerhedskravene.
Denne strenge udvælgelsesproces har som det seneste ført til, at Forze Hydrogen Racing-teamet valgte Parkers H22-fitting til sammenføjning af brintførende rør og komponenter. H22-fittingen, som er fremstillet af High Pressure Connectors Europe Division (HPCE) i Bielefeld i Tyskland, blev identificeret til at kunne kombinere brintkompatibilitet med ydelsen og pålideligheden af SAE J1453 O-ring-pakninger, takket være brugen af anerkendt O-Lok® forbindelsesteknologi med blød forsegling.
Bæredygtighed for brintanvendelser leveres på flere måder. H22-fittingen har et H2P-portdesign, der kan modstå tryk på op til 875 bar. P5009-polyuretanmaterialet med blød forsegling giver de højeste niveauer af sikkerhed med hensyn til brintgennemtrængning og eksplosiv dekompression. H22 holder forseglingen ved temperaturer mellem -55 °C og +85 °C.
I O-Lok-systemet udformes rørenderne gennem Parflange® orbital cold flanging process for at skabe 90°-flanger. Denne unikke proces skaber perfekt glatte forseglingsoverflader i rørets ende. Dette gør H22 lækagesikker og modstandsdygtig over for vibrationer og alvorlig deformation, hvilket betyder, at systemet med meget højere sandsynlighed kan holdes tæt i tilfælde af et sammenstød.
O-Lok-systemet tilbyder også en fordel ved vedligeholdelse af brændselscellebilen. Ved adskillelse er det kun de individuelle møtrikker, der behøver blive løsnet, og det individuelle rør kan nemt afmonteres, takket være det anerkendte design med nul spillerum. Samling udføres på en processikker måde med en momentnøgle. I tests er det blevet dokumenteret, at Parker kan adskilles og samles 25 gange.
En lys fremtid for grønnere motorløb og mobilitet
H22-fittingen udgør kun ét eksempel på Parkers innovationer inden for brintmotorracerløb. Et langvarigt partnerskab er blevet etableret med Forze Hydrogen Racing, hvor andre forretningsdivisioner hjælper med at optimere integrerede systemer. Instrumentation Products Division Europe har for eksempel hjulpet Forze-ingeniører med at finde en manuel nåleventil, der opfylder de nøjagtige krav. Nåleventiler fra Parker Autoclave viste sig at være kompatible med de samme komponenter, der blev brugt i H22 O-Lok-fittings, og kunne nemt integreres i det overordnede system.
Denne løsning var optimal for Forze Hydrogen Racing, som ønskede at minimere antallet af forskellige komponenttyper og -standarder i deres bil. Parker er leverandør af brintfittings til hele systemer. Teamet anser det som en stor fordel, at de kan integrere så mange komponenter som muligt fra én enkelt leverandør.
Ultimativt set er Parker dedikeret til at arbejde tæt sammen med Forze Hydrogen Racing om at hjælpe teamet med at opnå sine spændende ambitioner på banen – og til at støtte og promovere morgendagens emissionsfri mobilitet.