Parkers nye frakoblelige lastbilpumpe med dobbelt flow giver brændstofbesparelser og reducerede livscyklusomkostninger

Parker Hannifin er på Fortune 250-listen og er en af verdens førende virksomheder inden for Motion & Control-teknologier. I mere end hundrede år har virksomheden været med til at muliggøre tekniske gennembrud, der skaber en bedre fremtid.
Parker Hannifins Pump & Motor Division Europe, verdens førende virksomhed inden for motion & control-teknologier, har annonceret lanceringen af sin nye frakoblelige lastbilpumpe med dobbelt flow, F4-serien, som er en innovation inden for markedet for mobilhydraulik.
Den nye F4-hydraulikpumpe kombinerer teknologi fra den populære F2-serie af pumper med dobbelt flow og F3-serien af aksialstempelpumper, og det giver en enkel og fleksibel løsning til alle typer køretøjer, der kræver separate flow med forskellige kapaciteter. Den kan få mange anvendelsesmuligheder i køretøjer som f.eks. saltspredere, kroglæsser, skovbrugskraner, spildevandsbiler, sneplove og meget mere.
Med den patenterede koblingsfunktion kan brugeren koble pumpen til og fra dieselmotoren, mens den er i bevægelse og uden at slukke for motoren, blot ved at trykke på en kontakt på instrumentbrættet. Det giver betydelige brændstofbesparelser og en væsentlig reduktion i CO2-emissioner.
Hvis f.eks. en lastbil (med kroglæsser og aftagelig sneplov), der bruger den nye pumpe i F4-serien, kører i 260 timer i den første måned med kraftudtag (PTO) i kun 56 af disse timer, vil det være nødvendigt med ca. 1,2 kW mindre i timen, når pumpen er frakoblet. Det svarer til omkring 50 liter mindre brændstof, der kræves alene i den måned, og på et år kan de potentielle besparelser overstige 600 liter (især i områder, hvor sneploven kun er i brug i få måneder). CO2-udledningen reduceres derfor også med ca. 1,8 tons.
Desuden reducerer koblingsfunktionen slid på pumpen og minimerer risikoen for dyre driftstop og nedetider, samtidig med at støjniveauet reduceres.
”Muligheden for at frakoble en pumpe med dobbelt flow giver en enorm besparelse i form af brændstofbesparelser og mindre slid på pumpen. Hvis der forekommer fejl med hydraulikslanger, vil brugerne også kunne køre hen til værkstedet, i stedet for at lastbilen skal bugseres, og det giver mindre nedetid,” udtaler Anders Larsson, produktleder hos Pump & Motor Division Europe.
Om Pump & Motor Division Europe
Parker Pump & Motor Division Europe (PMDE) bestræber sig konstant på at finde nye løsninger, der kan hjælpe kunderne med at konstruere bedre og mere produktive maskiner. Med denne mission in mente har PMDE udviklet deres kundeserviceprogram, så de kan forsyne kunderne med det rigtige system eller den rigtige komponent på det rigtige tidspunkt – uanset om de arbejder direkte med Parker eller med en af virksomhedens førende distributører.