Truckbatterier

Truckbatterier anvendes generelt i mobilt materiel, som trucks, transportvogne og lign. Truckbatteriet er centralt i alle trucks og for maksimal driftsøkonomi og ydeevne, skal det altid være den korrekte batteritype der bruges. Man skelner normalt mellem åbne og lukkede truckbatterier.

Leverandører af og viden om Truckbatterier:


Akkumulator- og Batteriteknik ApS

Plantagevej 13
6330 Padborg
Tlf.: +45 7555 2366
E-mail: info@setronic.dk

www.setronic.dk

Kompetencer: Batterier og akkumulatorer, batteriopladere og strømforsyninger

Læs mere om ABT – Akkumulator- og Batteriteknik ApS


Celltech A/S

Lejrvej 25
3500 Værløse
Tlf.: +45 70 25 22 01
E-mail: info@celltech.dk

www.celltech.dk

Kompetencer: Batterier, Batteri, Batteriløsninger, Batteripakker, Batterileverandør, Batteriproduktion, Batteri udvikling, Engangsbatterier, Alkaline batterier, Lithium batterier, Genopladelige batterier, Blybatterier, Li-Ion batterier, Li-Po batterier, NiMH batterier, Batterirådgiver, Batterieksperter, Batteri godkendelser, Transport UN38.3, Cylindriske batterier. Prismatiske batterier. Power løsninger, Opladere, Strømforsyning, Invertere, Batteritestere, Lygter

Læs mere om Celltech A/S


O.J. Truck A/S

oj truck

Hovedgaden 5
8831 Løgstrup
Tlf. Salg: 86 64 26 99
Tlf. Service:  86 64 30 44
E-mail: oj@ojtruck.dk

www.ojtruck.dk

Kompetencer: El-pallevogne, El-stablere, El-truck, Fejemaskine, Gulvvaskere, Stablere, Truckbatterier, Gulvvaskere, Truckservice

Læs mere om O.J. Truck A/S


Exide – Schibsted Trykk Oslo Valgte vejen med mindst modstand




Efter at håndteringen af tunge papirruller i fem meters højde næsten havde fået truckbatterierne til at brænde sammen, har Schibsted Trykk i Oslo haft gode erfaringer med at skifte til Tensor fra GNB.

Grundet den lave indre modstand har disse batterier langt mindre driftstemperatur end konventionelle truckbatterier. Ud over at tackle den intensive truckkørsel, bidrager det også til længere batterilevetid.

Schibsted Trykk Oslo AS er et af Skandinaviens største trykkerier for aviser og reklametryk. Virksomheden trykker Schibsted-koncernens aviser Aftenposten og VG. Desuden producerer virksomheden Dagsavisen, Dagens Næringsliv og tryksager for eksterne kunder.

Den dramatiske nedgang i avisoplagene i de senere år har naturligvis også påvirket driften i Schibsted Trykk Oslo. Ikke desto mindre er produktion stadig så stor, at virksomheden i gennemsnit modtager otte papirleverancer á 30 tons fem dage om ugen.

Fik de oprindelige batterier til at stå af
- Vores trucks belastes meget hårdt, fastslår Wærner Muland, produktionschef, papir i Schibsted Trykk Oslo. - Især de to 3-tons trucks, som vi bruger til håndtering af halvandet ton tunge papirruller. Vi tømmer en vogn

i løbet af 20 minutter og har da løftet 30 ton af, som køres ind på lageret, hvor de stables i op til fem meters højde. Derfra tages papirrullerne ned og fragtes ind i produktion. Det høje tempo, brug af klemmegafler til de tunge løft, konstant brug af flere lys på samme tid og megen svingkørsel på begrænset plads fører i kombination til et højt strømforbrug. Det resulterede hurtigt i, at de to konventionelle batterier, som de to Linde-trucks blev leveret med, måtte opgive, siger Muland.

Han fortæller, at de også har en tredje og noget mindre elektrisk Linde-gaffeltruck med konventionelle gafler, som de anvender til losning af alt muligt andet end papirruller, for eksempel til farvebeholdere. Men selv om både denne truck og afdelingens fire øvrige lagertrucks også får kørt en hel del, er tempoet på disse trods alt ikke højere, end at de fint kan klare sig med standardbatterier.

- Problemet med de to trucks med klemmegafler var stor varmeudvikling i batterierne, som tydeligvis ikke var beregnet til den slags drift i det hele taget. De kogte nærmest, og vi måtte ofte indstille arbejdet, fortæller Muland.

Udskiftede battericeller og modificerede med tykkere kabler
Batterileverandøren Exide Technologies AS kom hurtigt på banen og begyndte at udskifte ødelagte celler. Da de havde udskiftet 24 af slagsen, måtte de gå mere drastisk til værks.

- Arbejdstemperaturen i batterisyren skal normalt ligge på cirka 300 C, fortæller Tom Sjøli, serviceleder i Exide Technologies AS - For at undgå varige skader må den ikke overstige 500 C, men i batterierne på truckene med klemmegafler i Nydalen målte vi op til hele 700 C. For at afhjælpe varmeudviklingen blev batterierne udstyret med tykkere stik og kabler. Det hjalp betragteligt, men eliminerede dog ikke hele problemet. Der var stadig celler, som måtte udskiftes.

Tidligt ude med Tensor
I mellemtiden havde GNB Industrial Power - industriafdelingen af Exide Technologies - lanceret den nye højenergiserie Tensor.

- Tensor-batteriet er konstrueret til at have mindst mulig indvendig modstand. Blandt andet er minuspladen udstyret med et kobbergitter, som giver tretten gange mindre modstand end et blygitter. Desuden er alle ledere, kabelforbindelser, polbroer mv. overdimensionerede, hvilket også bidrager til mindre modstand og dermed varmeudvikling, forklarer Sjøli.

Han tilføjer, at Schibsted Trykk Oslo var en af de første kunder i Norge, der begyndte at bruge Tensor, som nu har været benyttet på de to trucks med klemmegafler i et par år.
 
Flere fordele
Både Sjøli og Muland er dog enige om, at man ikke vil se de endelige resultater af de nye batterier før om et stykke tid.

- Det er først efter tre et halvt til fire år, at der erfaringsmæssigt sker meget med både truckene og batterierne, men indtil videre er vi vældig godt tilfredse, siger Muland. Han henviser til, at de nye batterier både holder godt på strømmen og har en højere kapacitet. De mange driftsafbrydelser, som de døjede med som følge af overbelastede batterier, er en saga blot, og driftsomkostningerne er blevet kraftigt nedbragt.

Sjøli oplyser, at driftstemperaturen i et Tensor-batteri er op til 100 C lavere end i et konventionelt truckbatteri.

- Takket være mindre modstand har batteriet også et højere spændingsniveau. Spændingen falder heller ikke så meget, og det er medvirkende til, at man får mere energi ud af batteriet, siger servicelederen og tilføjer, at det kan forlænge truckens driftstid med op til 18%. Sammen med standby-opladning kan det bidrage til, at de enkelte brugere vil kunne spare en batteriudskiftning.

Øvrige fordele for brugeren er, at den lave driftstemperatur også forlænger levetiden med 8-10%, og at de er velegnet til standby-opladning på grund af den høje ladeeffektivitet.

- I modsætning til traditionelle bly/syrebatterier er der ingen problemer med at hurtigoplade et Tensor-batteri, hvilket sikrer bedre tilgængelighed. Brugerne kan anvende samme GNB-lader som på de andre truckbatterier, men vi indprogrammerer en ladekurve, som kan oplade disse batterier helt på 4,5 til 5 timer fra en afladning på 80%, oplyser Sjøli.

Tensor-batterierne til Schibsted Trykk Oslo er for øvrigt også udstyret med en BattID med en temperaturføler, som ligger mellem cellerne. Ved hjælp af denne standses ladningen, når temperaturen når 500 C, og slår først til igen, når den er faldet til 450 C.

Og hvad er prisen på Tensor så?, spørger vi.

- I forhold til et standardbatteri er de ca. 20% dyrere, fortæller Harald Myhre, Country Manager i Exide Technologies AS / GNB Industrial Power. - Samtidig ser vi, at kunder med tung drift har meget at vinde med disse batterier, skynder han sig at tilføje. - Ved lave temperaturer har de op til 50% forlænget driftstid i forhold til et traditionelt batteri, og derfor er Tensor ekstra velegnet til brug på køle- og fryselagre og i tungere trucks, som bruges meget udendørs hele året, fortsætter Myhre.

Han tilføjer, at GNB også snart lancerer Tensor XGEL - et lukket batteri, som primært er møntet på næringsmiddelindustrien, hvor man ikke ønsker batterisyre.

God serviceopfølgning
Wærner Muland kan berette om en grundig og god opfølgning fra servicetekniker Tommy Marigård fra Exide Technologies på samtlige truckbatterier hos Schibsted Trykk Oslo. Det inkluderer også batterierne til de 7 AGV'er (selvkørende trucks) som fragter papirrullerne fra lageret og ud til 27 forskellige rullestel, som forsyner tryktårnene med papir. AGV'erne er fra slutningen af 1990'erne, da anlægget i Nydalen blev taget i brug, og blev i øvrigt leveret af Munck Automation Technology i USA - den tidligere division for lagerteknik til Bergen-firmaet Sverre Munck, og som senere blev opkøbt af Swisslog.

- Oprindelig blev de leveret med batterier fra en anden producent, og disse havde vi en del problemer med. Dem udskiftede vi i 2006, da Exide også blev leverandør af disse batterier, fortæller Muland, som afslutningsvis tilføjer, at AGV'erne oplades automatisk, udover at de periodevis tages ud til vedligeholdelsesladning i en hel uge.