Graffitirens

Graffitirens

Graffitirens

Graffitirens

Graffiti er oftest meget genstridigt og besværligt at fjerne, hvorfor kontakt til en professionel graffitirenser er at foretrække. Meget graffitimaling kommer via spraydåser der indeholder miljøskadelige kemikalier.

Det er vigtigt at vælge den rette metode og midler til graffirens baseret på typen af overflade, typen af graffiti-maling og graden af tilgængelighed og beskyttelse af omgivende områder. Ved tvivl eller behov for professionel assistance anbefales det altid at konsultere en ekspert eller professionel graffiti-rensningstjeneste.

Leverandører af Graffitirens:

BELFOR Danmark A/S

Fabriksvej 6
4200 Slagelse
Døgnvagt: 58 52 73 21

belfor.com/da

Se hele vores produktprogram og profil her

Motorverk

Gungevej 9, 2650 Hvidovre
Bugattivej 15, 7100 Vejle
Telefon: 81 900 900
Mail: info@motorverk.dk

motorverk.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Service-Rens ApS​

Jylland: Nydamsvej 37, ​8362 Hørning
Sjælland: Føllets Kvarter 17, ​2750 Ballerup​
Tlf.: 26 27 47 46

​E-mail: mail@servicerens.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Sihm Højtryk A/S

Guldborgsundvej 3
6705 Esbjerg Ø
Tlf.: 75 15 97 00
E-mail: info@sihm.dk

sihm.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Der er flere midler og metoder, der kan bruges til at fjerne graffiti fra forskellige overflader. Her er nogle af de mest almindelige:

  1. Kemiske opløsningsmidler: Der findes en række kemiske opløsningsmidler, der er specielt formuleret til at fjerne graffiti. Disse opløsningsmidler kan være baseret på forskellige kemikalier såsom acetone, methyleret spirits, eller alkaliske opløsningsmidler. De påføres normalt på den malede overflade og efterlades i et stykke tid for at blødgøre og opløse graffiti.
  2. Trykvaske: Trykvaske, også kendt som højtryksrenser, bruger en stråle af vand under højt tryk til at fjerne graffiti fra overfladen. Trykvaske er effektive til at fjerne graffiti fra hårde og holdbare overflader som beton, murværk og metal, men de kan beskadige mere skrøbelige materialer som træ og visse typer af murværk.
  3. Abrasiv rengøring: Abrasive metoder såsom sandblæsning eller sodablæsning kan bruges til at fjerne graffiti fra hårde overflader som beton og sten. Disse metoder bruger små partikler eller krystaller, der blæses mod overfladen for at fjerne graffiti-malingen mekanisk.
  4. Varmtvandsrensning: Varmtvandsrensning involverer brug af varmt vand under højt tryk til at fjerne graffiti. Den høje temperatur og tryk kan hjælpe med at opløse og skylle graffiti-malingen væk fra overfladen.
  5. Kemiske beskyttelsesbelægninger: Efter fjernelse af graffiti kan det være en god idé at anvende en kemisk beskyttelsesbelægning på overfladen for at forhindre fremtidig graffiti. Disse belægninger danner en barriere, der gør det vanskeligere for graffiti at binde sig til overfladen, og gør det lettere at fjerne det ved næste rengøring.

 


Frøslev Træ indgår samarbejde om ny løsning med førende graffitispecialist




Graffiti udfordrer brandsikkerheden på træfacader

Træ har vundet stort indpas i den danske byggebranche og bliver blandt andet ofte benyttet til facader på mange offentlige bygninger. Men graffiti udgør et stort afrensningsproblem, når det sprøjtes på træet. Graffitimalingen suger nemlig ind i træet, og hvis det er brandimprægneret træ, skal det udskiftes, da graffitimalingen kan brænde. Det har træproducenten Frøslev Træ nu i samarbejde med All Remove, som fjerner en stor del af graffiti i Danmark, udviklet en helt ny løsning på.

Find klude og twist her

Når vi færdes i det offentlige rum, støder vi ofte på graffiti af den ene eller anden art. Flere kommuner sætter tilmed gavle og vægge til rådighed for graffitikunstnere rundt om i landet, men alligevel er der flere, der bruger graffitien som andet end kunstnerisk forskønnelse af byerne – og det er særligt problematisk, når graffitien bliver sprøjtet på brandimprægnerede træfacader:

- Der er et stort fokus på at anvende træ i byggeprojekter på grund af træets bæredygtige potentiale, og efterspørgslen vil stige i fremtiden. Der er dog forhold omkring det brandimprægnerede træ, som man skal være opmærksom på – særligt når det gælder graffiti, siger Bo Toftager, der er projektkonsulent hos Frøslev Træ, og fortsætter:

- Hvis brandimprægneret træværk bliver udsat for graffiti, skal træet skiftes. Træet kan ikke brænde på grund af brandimprægneringen, men det kan graffitimalingen. Selv ikke kraftige rengøringsmidler og intens højtryksspuling kan fjerne det maling, der er suget ind i træet. Desuden vil træet samt noget af brandimprægneringen blive ødelagt af den meget hårdhændede behandling. Så den eneste løsning er at udskifte træet – og det er både dyrt og spild af ressourcer.

Den tilgang ville man hos Frøslev gerne ændre på. Derfor kontaktede træproducenten servicevirksomheden All Remove, som er førende specialister inden for forebyggelse og afrensning af graffiti, for at indgå i et samarbejde om at finde en løsning, så man ikke skal udskifte træet, hver gang en graffitimaler har udfoldet sig på træværket.

Alle kender problemet – men ingen har gjort noget ved det
Frøslev og All Remove har således i samarbejde udviklet en helt ny graffitibeskyttelse, som gør, at graffiti kan fjernes fra træet uden, at det påvirker brandimprægneringen i træet. - Vi har haft et stort fokus på at finde den helt rette blanding af graffitibeskyttelse, således den hverken skader facadetræets brandhæmmende funktion eller naturlige udseende. Derfor har vi forsøgt os med flere forskellige blandinger på Frøslevs brandhæmmende træ, for at finde det helt rette mix. Vi er utrolig stolte af at komme med en løsning på et problem, som alle kender til, men som ikke tidligere har været taget hånd om, forklarer direktør og partner i All Remove, Lars Roelann, som uddyber:

- Med den nyudviklede graffitibeskyttelse kan vi beskytte og afrense de brandhæmmede træfacader og dermed mindske materialespild ved udskiftning af facaderne, hvis der påføres graffiti derpå. Det foregår sådan, at vi først påfører en primer på træet og derefter et såkaldt offerlag. Det er offerlaget, som graffitien bliver sprayet på, og dermed også offerlaget, som fjernes sammen med malingen. Når graffitien er fjernet, påføres der blot et nyt offerlag ovenpå primeren.


Farverigt og æstetisk interiør reducerer graffitimaling




Ifølge Sille Krukow, der er ekspert i adfærdsdesign, er bl.a. en æstetisk flot arkitektur og indretning essentiel for at undgå, at de moderniserede S-togsstationer overmales med graffiti igen.

De mange daglige S-togspendlere har sikkert lagt mærke til, at betonvæggene på nogle af de mest hærværksudsatte stationer ikke længere er hærgede og umoderne. Stationerne er blevet moderniseret med ny indvendig pladebeklædning i stærke, opsigtsvækkende farver.

Renoveringen af stationerne er udført i forbindelse med projektet “Fremtidens S-togsstationer”, som har været i gang de seneste år og stadig er i proces. Det er arkitektvirksomheden Gottlieb Paludan Architects, der varetager moderniseringen af S-togsstationerne for DSB Ejendomme.

På nogle af de mest hærværksudsatte stationer, heriblandt Hundige, Husum, Hvidovre, Stengården, Brøndby Strand og Hovedbanegården, har DSB Ejendomme siden 2011 valgt at bruge Steni-plader til at beklæde de originale og nedslidte betonvægge.
En test af pladerne fra Steni viste nemlig, at disse lever op til DSB Ejendommes vedligeholdelseskrav. Graffiti kan nemt vaskes af med miljøvenlige rengøringsprodukter, og pladerne går ikke i stykker, når de udsættes for slag og spark.

“Som bygherre var DSB Ejendommes krav til interiørpladerne, at de skulle være slagfaste og nemme at vedligeholde og rengøre for graffiti. Tilbagemeldingerne fra bygherre har været gode – både i forhold til æstetik og funktionalitet, og derfor har vi brugt pladerne på flere stationer,” forklarer Adam Wingstrand, projektleder i Gottlieb Paludan Architects.

Ifølge ekspert i adfærdsdesign, Sille Krukow, kan netop arkitektur og indretning på bl.a. S-togsstationerne bruges adfærdsregulerende for at undgå hærværk og graffiti.

“Om der bliver malet graffiti eller ej, afhænger af, hvad omgivelserne opfordrer til. Hvis væggene er smadrede, indlader de til graffiti, og når først nogen har malet den første graffiti, så følger andre hurtigt efter. Vi opfatter det nemlig som legalt at kopiere den adfærd, der tidligere har været i rummet. En helt ren og pæn overflade har en kæmpe effekt i forhold til at undgå graffiti,” forklarer hun og tilføjer:

“Når man brugerne farverne på en gennemført måde, opfordrer det ikke til graffiti, fordi det skaber en kunstillusion. Og en uskreven regel blandt graffitimalere er, at man ikke maler på kunst.”

Slagfaste interiørplader skaber arkitektonisk sammenhæng

En af de nyrenoverede S-togsstationer er Stengården Station i Bagsværd, som var under forvandling i 2014.

“Stengården er en helstøbt løsning med en god interiørsammenhæng. De store indvendige flader er beklædt med røde Steni-plader i to glansgrader fra DSB’s oprindelige farveskala. Farvevalget bygger bro mellem det traditionelle og moderne DSB og signalerer en klassisk DSB-station med et moderne udtryk. De to røde glansgrader skaber samtidig et raffinement på de store indvendige flader,” siger Adam Wingstrand.

I løbet af de kommende år vil de resterende S-togsstationer blive moderniseret med Gottlieb Paludan Architects i spidsen for
projekterne.


Steni – Landets største samling af gavlmalerier sikres mod hærværk og forfald




For at sænke vedligeholdelsesudgifterne på de 44 kunstværker skiftes den oprindelige bemaling løbende ud med en specialtrykt og langtidsholdbar facadebeklædning. Resultatet er besparelser på driftsbudgettet.
 
For 20 år siden fik Ladegårdsparken, der er en afdeling af Holbæk Boligselskab, udført 44 gavlmalerier, som en del af en helhedsplan fra Landsbyggefonden. De mange gavlmalerier er udført af en række forskellige kunstnere, og kunstværkerne betyder meget for Ladegårdsparkens identitet og arkitektur. Kunstværkerne blev dog oprindeligt udført på pudsede overflader, og det løbende vedligehold lægger derfor i dag beslag på store dele af driftsbudgettet.
 
Løbende reparationer tærer på vedligeholdelseskontoen
Problemet er, at der er trukket fugt ud i de områder, hvor kunstværkerne blev udført, med det resultat, at kunstværkernes maling og puds langsomt løsner sig og falder af. Det fortæller afdelingsformand, Uffe Frejdal Nielsen:
 
”Vi har 44 gavlmalerier, som vi er meget stolte af, men de kræver også en masse vedligeholdelse. Vi har løbende repareret på puds og maling, der er faldet af, men det holder kun et par år, og så har vi problemet igen. Den slags tærer selvfølgelig på vedligeholdelseskontoen, og da vi hvert år kun har en vis sum til rådighed, har det betydet, at nogle af vores gavle har måtte stå til – selvom de trængte til en renovering.”
 
Ladegårdsparken har været på udkig efter en mere langtidsholdbar løsning til at fremtidssikre de kunstneriske gavle. I forbindelse med renoveringen af taget stødte de på Stenis facadebeklædning:
 
”Vores tagrenovering krævede en meget holdbar løsning, og derfor valgte vi at samarbejde med Steni. En dag faldt jeg i snak med deres konsulent, og da jeg fortalte om vores gavle, forslog han at løse problemerne med Stenis specialtrykte facadeplader, Steni Vision,” fortæller Uffe Frejdal Nielsen, og forsætter:
 
”Idéen var at affotografere kunstværkerne, så motivet kunne trykkes direkte på facadepladerne, der i modsætning til vores eksisterende løsning er helt vedligeholdelsesfrie. Vi havde besøg af Steni flere gange, så vi var helt sikre på, at trykkvaliteten og farverne var i orden, og de specialtrykte plader endte med at være en nøjagtig kopi af det oprindelige motiv.”
 
Facaderne er sikret mod hærværk og graffiti
Udover de mange kunstværker har Ladegårdsparkens også en række facader, der er udført med fibercement. Facaderne udsættes med jævne mellemrum for hærværk og graffiti, og der er derfor etableret et samarbejdet med Steni om at opgradere facaderne med fokus på holdbarhed:
 
”De gammeldags fibercementplader går i stykker for et godt ord, og gennem årene har vi brugt mange penge på at udskifte ødelagt plader på grund af hærværk eller mødet med en affaldscontainer. Derfor har vi rent ud sagt også trykprøvet Stenis facadebeklædning, så vi er sikre på, at de kan modstå stød, slag og spark. Jeg har faktisk selv set store støvleaftryk på pladerne, og der må vi bare konstatere, at Stenis plader ikke sådan lige er til at slå i stykker,” fortæller Uffe Frejdal Nielsen, og forsætter:
 
”Derudover har vi i Ladegårdsparken en politik om, at al nyopdaget graffiti skal være fjernet inden fyraften. Og den opgave bliver selvfølgelig nemmere af, at Stenis plader er meget nemme at rengøre for graffiti. Så selvom Stenis løsninger måske er en lidt større investering end traditionelle pladeløsninger, er det i sidste ende et langt billigere valg, da pladernes holdbarhed er stor og vedligeholdet er minimalt,” siger Uffe Frejdal Nielsen.
 
Vedligeholdelsesopgaver kan nu langtidsplanlægges
I takt med at de oprindelige facadeplader går i stykker, udskifter Ladegårdsparken dem i dag med Stenis pladeløsninger, ligesom de hårdest ramte områder af gavlmalerierne i fremtiden skiftes ud med Stenis specialtrykte plader, Steni Vision.
 
For Uffe Frejdal Nielsen og Ladegårdsparken betyder det, at det løbende vedligehold nu foregår langt mere fremtidssikret end tidligere:
 
”Når vi i dag skifter en plade ud, så ved vi, at den holder i hvert fald de næste 60 år. Det giver os mulighed for at langtidsplanlægge vores vedligeholdelsesopgaver, så vi kan bruge budgettet bedst muligt. Og jo færre penge vi skal bruge på løbende vedligehold, jo flere penge kan vi poste i andre opgaver,” siger Uffe Frejdal Nielsen, og forsætter:
 
”Vi er en stor forening med 22 blokke, og der lyder et par gavle måske ikke af så meget. Men på langt sigt er de vedligeholdelsesfri Steni-plader klart den mest økonomiske og holdbare løsning for os.”



Cookie-indstillinger