Førerløse trucks (AGV)

Førerløse trucks (AGV)

Førerløse trucks (AGV) – Automatisering af materialer og varer

Førerløse trucks – Automatiserede styrede køretøjer, eller AGV (Automated Guided Vehicles), er selvkørende maskiner, der anvendes til at transportere materialer og varer inden for forskellige industrier. Disse intelligente køretøjer bruger sensorer, software og automatiseringsteknologi til at navigere og udføre opgaver uden behov for manuel styring eller fører.

Førerløse trucks (AGV – Automated guided vehicles) er med til automatisere håndteringen af materialer og varer hos mange virksomheder. Førerløse trucks (AGV) eller automatiserede trucks om man vil er kendetegnet ved at være fleksible løsninger, som giver mere effektive og omkostningsbesparende håndteringer.

Leverandører af Førerløse trucks (AGV – Automated guided vehicles):

BILA A/S

Industrivej 18
7900 Nykøbing M
Tlf.: +45 97710044
E-mail: bila@bila.dk

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

Jungheinrich Danmark A/S

Park Allé 350 C, 1. Sal
2605 Brøndby
Tlf.: 89 87 48 00

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

PALOMAT

Industrivej 10
7900 Nykøbing Mors
Tlf.: +45 96 69 47 10
E-mail: info@palomat.com

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her

ZTEC ApS

Åbrovej 57
8586 Ørum Djurs
Tlf.: 71 61 50 00
E-mail: info@ztec.dk

Besøg vores hjemmeside

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om AGV:

AGV'er er designet til at operere i forskellige miljøer og arbejdsområder. De kan være små og kompakte til at manøvrere i snævre rum eller store og robuste til at håndtere tunge belastninger. Køretøjerne er udstyret med sensorer, såsom laserscannere eller kameraer, der registrerer deres omgivelser og tillader dem at undgå forhindringer og navigere sikkert.

Anvendelsen af AGV'er er omfattende og spænder fra industrier som logistik, produktion, lagerstyring og sundhedssektoren.

Her er nogle af de vigtigste anvendelser af AGV'er:

  1. Materialehåndtering: AGV'er bruges til at flytte materialer og forsyninger inden for fabrikker og lagerfaciliteter. De kan transportere varer fra et sted til et andet, laste og aflaste containere og understøtte lagerstyringssystemer.
  2. Palletransport: AGV'er er ideelle til transport af paller med varer i store lagerområder. De kan hente og levere paller til bestemte placeringer og hjælpe med at optimere processen for varemodtagelse og -afsendelse.
  3. Vareplukning: AGV'er kan bruges til at assistere ved vareplukning, hvor de navigerer mellem reoler og plukker varer til forsendelse. Dette automatiserer plukningsprocessen, øger effektiviteten og reducerer fejl.
  4. Hospitals- og sundhedssektoren: AGV'er anvendes i hospitaler og sundhedsfaciliteter til at transportere medicinsk udstyr, forsyninger og affald. De kan også bruges til intern logistik og lagerhåndtering.

Fordelene ved AGV'er inkluderer øget produktivitet, reduceret behov for manuel arbejdskraft, forbedret sikkerhed og nøjagtighed samt muligheden for at arbejde døgnet rundt. De kan integreres med eksisterende systemer, såsom lagerstyringssoftware og produktionslinjer, og bidrage til at optimere arbejdsprocesser og forbedre effektiviteten.

AGV'er er en vigtig del af den moderne industrievolution og den voksende anvendelse af automatisering og robotteknologi. De spiller en afgørende rolle i at gøre transport- og logistikprocesser mere effektive, pålidelige og sikre.

Førerløse trucks (AGV)


Toyota introducerer Swarm Automation Storage


11.sep 2025


Toyota introducerer Swarm Automation Storage: Høj kapacitets AGV- og shuttle-løsning

Toyota introducerer Swarm Automation Storage: Høj kapacitets AGV- og shuttle-løsning

Høj kapacitets AGV- og shuttle-løsning

Toyota Material Handling Europe tilbyder nu Swarm Automation Storage - en komplet automatiseret løsning baseret på en kombination af tre gennemtestede komponenter - til virksomheder, der har brug for at øge lagerkapaciteten og optimere brugen af arbejdskraft. Konceptet tilbyder gangfri opbevaringstæthed, op til 80 % tættere end standardreoler, til en meget lavere pris sammenlignet med alternative løsninger med høj tæthed, og fleksibiliteten til at passe ind i eksisterende ledig lagerplads med valgfri skalerbarhed, hvis der er behov for mere lagerplads eller højere kapacitet.

Dette automatiserede lager- og shuttlesystem kombinerer tre komponenter, nemlig Toyotas gennemtestede Radioshuttle og højdensitetslagersystem, der arbejder sammen med virksomhedens automatiserede RAE-reachtruck og styres af Toyotas T-ONE warehouse execution system, der interagerer med kundens egen lagerstyringssoftware. Lagersystemets størrelse og struktur er fleksibel, da det kan konfigureres til at maksimere udnyttelsen af den tilgængelige lagerplads, og antallet af shuttles og AGV'er kan skaleres i henhold til driftsbehov.

Denne lagerløsning er primært designet til opbevaring af pallegods. Pallen transporteres af shuttle-enheden(erne) gennem lagerkanaler i det specialdesignede reolsystem. Pallerne føres ind i systemet af den eller de automatiserede gaffeltruck, som også flytter shuttle-enhederne mellem de forskellige kanaler. Lagersystemet kan konfigureres, så det passer til applikationen, og giver FIFO (først ind, først ud) eller LIFO (sidst ind, først ud) planlægning.

Systemet er ideelt til forskellige opbevaringsbehov som f.eks. et færdigvarelager i produktionen eller til at holde påfyldningsbeholdning til plukkestationer. Andre typiske krav til opbevaring og håndtering kommer med store mængder lager i bulk eller ved tildeling af værdifuld ekstra plads til bufferopbevaring ved indgående og udgående områder.

Blandt de mange fordele er fleksibilitet en vigtig egenskab. Lagersystemet kan tilpasses den tilgængelige plads og kan også bygges på et højere niveau i anlægget, hvilket giver fri arbejdsplads nedenunder. Alle tre systemkomponenter er gennemtestede, hvilket garanterer pålidelig drift og optimal udnyttelse af arbejdskraften. Med et enkelt styresystem, der er let at integrere, står automatisering også for sikkerhed og nøjagtighed, hvilket eliminerer risikoen for skader eller personskader. Desuden giver lagerløsningen betydelige omkostningsfordele ved at eliminere udgifter til chauffører, reducere skader gennem præcis håndtering, spare energi med jævn bevægelse og optimere pladsudnyttelsen. Alt i alt en omkostningseffektiv løsning sammenlignet med alternativer.

Jose Gener, Vicepræsident for Sales & Marketing, forklarer: "Vi ser mange virksomheder, som gerne vil udnytte den lagerplads, de har til rådighed, bedre. Automatisering er en stadig mere populær vej at gå for vores kunder i betragtning af de aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet. Så det giver simpelthen mening at kombinere disse nøgleprodukter i en reolløsning."


Optimismen gløder hos danske Global AGV


04.sep 2025


Jan B. Sørensen, CEO BILA og Majbritt Svane, Sales Manager Global AGV med selvkørende truck.

Jan B. Sørensen, CEO BILA og Majbritt Svane, Sales Manager Global AGV med selvkørende truck.

Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV. Virksomheden på Mors har netop taget fat på sit tiende år med udsigt til yderligere vækst.

”Vi er ikke i tvivl om, at fremtiden er lys. De sidste 12 måneder har været de bedste nogensinde. Samtidig vokser vores pipeline eksplosivt, både med danske og internationale kunder. Vi bliver kimet ned af maskinintegratorer, der gerne vil forhandle vores selvkørende truck i hele verden,” fortæller Majbritt Svane, sales manager hos Global AGV. Hun fortsætter:

”Jeg er sikker på, vi står ved foden af et kæmpe vækstbjerg. Lige nu er kundernes største udfordring, at de ikke kan skaffe arbejdskraft. De skal være mere effektive. Og de skal af med ensidigt gentaget arbejde, så de kan lave et flot ESG-regnskab. Vores selvkørende truck løfter dem på alle tre områder.”

Svært at undgå at tjene penge

Global AGV er en del af BILA-koncernen, hvis CEO, Jan B. Sørensen, for ti år siden fik den gode idé at erstatte truckførere, der kører de samme ruter igen og igen, med avanceret software. Så nu kører trucken uden fører og flytter tårne af paller fra A til B og helt ud til lastbilsrampen til sidst. Dermed slipper de ansatte for monotont arbejde. De kan overføres til mere spændende opgaver, mens en AGV – Automated Guided Vehicle – klarer de faste og gentagne ruter.

”Den her lille kloge maskine bringer så meget værdi ude hos kunderne, at de ikke kan undgå at tjene penge på det. Det er en gratis investering – ellers får man slet ikke lov til at købe. Der er mange steder, hvor AGV’en er tilbagebetalt på under et år. Hvis den fx frigiver to mand, som du kan sætte til at lave noget andet, giver det straks øget produktivitet,” forklarer Majbritt Svane.

Tilføj selv nye ruter

Global AGV langer ikke bare selvkørende trucks over disken, men analyserer og optimerer hele virksomhedens produktionsflow. Derefter indkaldes de nye ejere til obligatorisk kursus i at programmere trucken selv. Så behøver de ikke købe dyre konsulenter, når en rute skal ændres eller tilføres. Truckens køreplan kan nemt udvides i takt med, at virksomheden skalerer op, eller monterhallens indretning ændres.

”AGV’en er ikke sværere at programmere end en robotplæneklipper. De fleste lærer det hurtigt. Fleksibiliteten er noget af det, vores kunder er allermest glade for. Deres eneste klage er tit, at de ville ønske de havde haft AGV’en for længe siden,” siger Majbritt Svane.

Nemt at få flyttet sine paller

Global AGV er udviklet nogenlunde samtidig med de autonome mobile robotter (AMR). Men ifølge Majbritt Svane er de to typer autonome køretøjer ikke konkurrenter. De byder nemlig på hver sine fordele og komplementerer hinanden:

”En AGV kan overtage en trucks opgaver én-til-én. Den klarer alle de simple, gentagne palleflyt, hvor der er stor volumen. En mobil robot har nogle andre fordele. Jeg synes, de to systemer supplerer hinanden fint. Ikke mindst i en tid, hvor der er kamp om at få god arbejdskraft og produktionerne løbende skal effektiviseres. Så skal det bare være nemt at få flyttet sine paller. Vi er sikre på, at det har så stor en fremtid, at vi simpelthen går efter at blive verdensleder indenfor selvkørende trucks i fremtiden.”

For yderligere info, kontakt Majbritt Svane, Sales Manager hos Global AGV, 22 65 02 04 & ms@bila.dk


Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst


04.jun 2025


Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

Tidligere brugte medarbejderne på Fasterholt Maskinfabrik 700 timer om året på at fragte dele fra lageret til montageafdelingen. Det skabte en flaskehals, da efterspørgslen efter vandingsmaskiner steg efter en tørke. Medarbejderne kunne ikke følge med. Det problem har en førerløs truck nu løst, så der igen er plads til vækst.

Uanset om en tørke er hård ved kartoflerne i Danmark, jordbærrene i Tyskland eller salaten i Frankrig, så kan Fasterholts vandingsmaskiner sørge for, at afgrøderne spirer og gror.

Det kræver ’bare’, at virksomheden ved Brande kan følge med efterspørgslen efter vandingsmaskiner, som familievirksomheden siden 1958 har fremstillet flere end 10.000 af. Det blev et problem i 2018, hvor tørken i Danmark var den værste i 99 år.

Den interne forsyning blev en flaskehals

Om baggrunden for at investere i en førerløs truck fra Global AGV, siger Danny Hansen, fabrikschef hos Fasterholt Maskinfabrik:

”Vi kunne ganske enkelt ikke følge med efterspørgslen på vandingsmaskiner. Derfor måtte vi se nøje på vores produktions-setup for at gøre det mere effektivt. Det viste sig, at vi brugte 700 timer om året på at levere varer fra lageret til montageafdelingen, og vores medarbejdere, som plukker komponenter, kunne ikke følge med. Den førerløse truck fra Global AGV har frigivet timer fra kørsel, som kan bruges til plukning af komponenter, så vi nu kan følge med.”

30% mere effektiv med samme antal medarbejdere

Status er, at den førerløse truck henter varer på lageret og kører dem til et internt aflæsningssted i montageafdelingen, hvor en lagermand så fordeler de enkelte komponenter til de forskellige arbejdsstationer.

”Resultatet er, at vi med den førerløse truck fra Global AGV er blevet 30 pct. mere effektive med de samme folk og med den samme tid,” fortæller Danny Hansen.

Fasterholt Maskinfabrik er Skandinaviens førende producent af vandingsmaskiner og oplever både i Danmark, Skandinavien og resten af Europa en stadig større efterspørgsel efter at kunne vande afgrøderne i perioder med for lidt regn.

Simpel og fremtidssikker

Fasterholt Maskinfabrik valgte Global AGV efter at have orienteret sig om, hvad der fandtes på markedet.

”Global AGV udmærker sig ved at være enkel at lære at kende, enkel at sætte op til nye og flere ruter og enkel at bruge for vores medarbejdere i hverdagen. Der er et betjeningshåndtag, som gør det hurtigt og nemt at sætte den i gang igen, hvis den skulle gå i stå eller bruge den som almindelig palleløfter, hvis der er behov for det,” siger Danny Hansen.

Hos Fasterholt Maskinfabrik er der store ambitioner for nye opgaver, som den førerløse truck skal løse fremover. Planen er, at den også skal levere varer direkte fra skæremaskinerne og drejebænkene til forskellige arbejdsstationer i virksomheden. Og de ruter kan Fasterholt selv programmere.

”Den førerløse truck er fremtidssikret, og det er vigtigt. Vi er ved at få bygget et nyt lager med en mere central placering i forhold til vores montageafdeling. Så den vil få flere opgaver og komme til at køre meget mere, end den gør lige nu. Vi får knap 18.000 kvm under tag, som den kan boltre sig på med rigtig mange opgaver,” siger Danny Hansen.

Svært at skaffe nok dygtige medarbejdere

Udsigten til fortsat travlhed på Fasterholt Maskinfabrik i kombination med små årgange, som kommer ud på arbejdsmarkedet, har også medvirket til, at virksomheden har fokus på at automatisere arbejdsopgaver.

”Den arbejdskraft vi har brug for, bliver sværere og sværere at få. Så vi er nødt til at automatisere os ud af opgaver, som eksempelvis en Global AGV eller robotter kan klare. Og så må vi uddanne de hænder, vi så har, så godt som vi nu kan. Målet er hele tiden at øge effektiviteten for at være konkurrencedygtige, men uden at arbejde hårdere,” siger Danny Hansen.

Mindre manuelt arbejde skaber bedre arbejdsmiljø

På Fasterholt Maskinfabrik har et godt arbejdsmiljø høj prioritet, og det har den førerløse truck bidraget til at løfte.

”Medarbejderne har taget rigtig godt imod den nye førerløse truck. I første omgang har Global AGV givet et bedre arbejdsmiljø for vores lagerfolk, der slipper for en hel del manuelt arbejde, som følger med at bruge en traditionel truck,” siger Danny Hansen.  

Medarbejderne har hurtigt vænnet sig til den nye blå AGV, der hjælper med dagens arbejde. Den har fået kælenavnet ’Tøffe’.

”Alle sætter lige så stor pris på Tøffe som på deres andre kollegaer, hvis man kan sige det på den måde. Den indgår jo som en del af familien. Den hedder Tøffe, fordi den tøffer rundt blandt medarbejdere, som faktisk er kommet til at arbejde mindre hårdt efter, at vi har fået Tøffe. Nu skal de ikke bruge så meget fysiks energi på at flytte paller osv.  Så super god investering,” siger Danny Hansen.

God service – ingen driftsstop

Fasterholt Maskinfabrik lægger stor vægt på, at den førerløse truck er let at arbejde med – både når man skal lære den at kende, sætte den op med ruter og bruge den i hverdagen for medarbejderne. Derfor er behovet for ekstern assistance også minimal.

”Når vi har haft brug for hjælp over telefonen, så er vi blevet mødt af medarbejdere hos Global AGV, som både er flinke og hjælpsomme. Har vi haft brug for en montør, så er der kommet en montør kort tid efter. Global AGV er bevidst om, hvor vigtigt det er for os, når vi køber en førerløs truck, at den ikke står stille. Og den hurtige service er lige i vores ånd – det er også sådan, vi tænker i vores forretning,” siger Danny Hansen.

Citater:

Fabrikschef hos Fasterholt Maskinfabrik, Danny Hansen:

”Vi kunne ganske enkelt ikke følge med efterspørgslen på vandingsmaskiner. Derfor måtte vi se nøje på vores produktions-setup for at gøre det mere effektivt. Det viste sig, at vi brugte 700 timer om året på at levere varer fra lageret til montageafdelingen, og vores plukkere af komponenter kunne ikke følge med. Den førerløse truck fra Global AGV har frigivet timer fra kørsel, som kan bruges til plukning af komponenter, så vi nu kan følge med.”

”Resultatet er, at vi med den førerløse truck fra Global AGV er blevet 30 pct. mere effektive med de samme folk og med den samme tid”, fortæller Danny Hansen.

”Global AGV udmærker sig ved at være enkel at lære at kende, enkel at sætte op til nye og flere ruter og enkel at bruge for vores medarbejdere i hverdagen. Der er et betjeningshåndtag, som gør det hurtigt og nemt at sætte den i gang igen, hvis den skulle gå i stå eller bruge den som almindelig palleløfter, hvis der er behov for det,” siger Danny Hansen.

”Den førerløse truck er fremtidssikret, og det er vigtigt. Vi er ved at få bygget et nyt lager med en mere central placering i forhold til vores montageafdeling. Så den vil få flere opgaver og komme til at køre meget mere end den gør lige nu. Vi får knap 18.000 kvm under tag, som den kan boltre sig på med rigtig mange opgaver,” siger Danny Hansen

”Den arbejdskraft vi har brug for, bliver sværere og sværere at få. Så vi er nødt til at automatisere os ud af opgaver, som eksempelvis en Global AGV eller robotter kan klare. Og så må vi uddanne de hænder vi så har så godt, som vi nu kan. Målet er hele tiden at øge effektiviteten for at være konkurrencedygtige, men uden at arbejde hårdere,” siger Danny Hansen.

”Medarbejderne har taget rigtig godt imod den nye førerløse truck. I første omgang har Global AGV givet et bedre arbejdsmiljø for vores lagerfolk, der slipper for en hel del manuelt arbejde, som følger med at bruge en traditionel truck,” siger Danny Hansen.

”Alle er lige så glade for Tøffe som for deres andre kollegaer, hvis man kan sige det på den måde. Den indgår jo som en del af familien. Den hedder Tøffe, fordi den tøffer rundt blandt medarbejdere, som faktisk er kommet til at arbejde mindre hårdt efter, at vi har fået Tøffe. Nu skal de ikke bruge så meget fysiks energi på at flytte paller osv.  Så super god investering,” siger Danny Hansen.

”Når vi har haft brug for hjælp over telefonen, så er vi blevet mødt af medarbejdere hos Global AGV, som både er flinke og hjælpsomme. Har vi haft brug for en montør, så er der kommet en montør kort tid efter. Global AGV er bevidst om, hvor vigtig det er for os, når vi køber en førerløs truck, at den ikke står stille. Og den hurtige service er lige i vores ånd – det er også sådan, vi tænker i vores forretning,” siger Danny Hansen.


Nyheder og Indlæg om Førerløse trucks (AGV)


Seneste om Førerløse trucks (AGV)









Cookie-indstillinger