Lagerautomater

Lagerautomater - En lagerautomat kan frigive 90 % af din lagerplads sammenlignet med konventionelle statiske lagerløsninger. Lagerautomater minimerer den daglige gåafstand med helt op til 70 %. Hvis man ønsker en nemmere og mere automatiseret hverdag på lageret, så er lagerautomater / lagerautomation en rigtig god idé.

Leverandører af og viden om Lagerautomater:


Constructor Danmark A/S

Rorupvej 1
4320 Lejre
Tlf.: +45 46 32 80 08
E-mail: coda@constructor.dk

www.constructor.dk

Kompetencer: Dybdestabling, Dækreoler, Gennemløbsreol, Grenreoler, Hyldereoler, Lagerautomat, Lagerindretning, Lagerinventar, Lagerreoler, Langspændsreol, Mezzanin, Mobile pallereoler, Pallereoler, Palleudtræk, Plastkasser, Reolkontrol, Shuttle, Småvarereol, Stålreoler, Vægsystem

Læs mere om Constructor Danmark A/S


ContiFlow

Industriparken 4
8832 Skals
Tlf.: 81 61 47 90
E-mail: max@max-consult.dk

www.contiflow.dk

Kompetencer: Lageroptimering, intern transport, transportsystemer

Læs mere om ContiFlow


Element Logic A/S

Blangstedsgårdsvej 1. 1th
5220 Odense SØ
Tlf.: +45 41 90 55 55
E-mail: info@elementlogic.dk

www.elementlogic.dk

Kompetencer: Lagerautomation, Lagerautomater, Robotarme, Robotløsninger

Læs mere om Element Logic A/S


Kardex Danmark A/S

Industrivej 10
5260 Odense S
Tlf.: 6612 8224
E-mail: contact.remstar.dk@kardex.com

www.kardex-remstar.dk

Kompetencer: Automatisk plukning, Lagerautomat,  Lagerløsninger, Plukning af varer, Lagerstyringssystem

Læs mere om Kardex Danmark A/S


Plastipol-Scheu Nordic ApS

H. P. Hansens Plads 32
4200 Slagelse
Tlf. 69 15 70 75
Mail: info@plastipol-scheu.dk

www.plastipol-scheu.dk

Kompetencer: Kompetencer: Producent og leverandør af bilindretning til alle typer af varebiler til den professionelle bruger. Producent og leverandør af lager- og arbejdspladsindretning, lagerkasser, stabelkasser, lagerreoler, arbejdsborde, plastkasser, lagerløsninger, reolsystemer mm

Læs mere om Plastipol-Scheu Nordic ApS


Thanex A/S

Hovedkontor:
Theilgaards Allé 17
4600 Køge

Jylland kontor:
Marsalle 113
8700 Horsens

Tlf.: 46 18 69 69
E-mail: info@thanex.dk

www.thanex.dk

Kompetencer: Dybdestabling, Dækreoler, Gennemløbsreol, Grenreoler, Hyldereoler, Lagerautomater, Lagerindretning, Lagerinventar, Lagerreoler, Mezzanin, Mobile pallereoler, Nethylde, Pallereoler, Plukreoler, Reoleftersyn, Rullebaner, Shuttle, Sikkerhedsudstyr, Stål reoler, Værksted indretning

Læs mere om Thanex A/S


Mere viden om Lagerautomater:

Den rigtige lagerautomat kan sikre en stor besparelse af den nuværende gulvplads, ligesom plukkefejl også kan reduceres betydeligt.

Lagerautomater er computerstyrede med en stærk software der kan tilpasses den enkelte løsning og de fås enten vertikale eller horisontale. Lagerautomater er med til at højne effektiviteten og selve overblikket over lageret.


SSI Schäfer – Skyd i højden og bliv mere effektiv med lagerautomater


11.okt 2021


Gåafstande og manuel ordrepluk kan sluge mere end 50 % af den tid, der medgår til plukning. (Source) Tidsforbruget og optimering af gulvpladsen er de primære og mest almindelige udfordringer, logistikchefer står over for, når de har behov for en løsning.

En SSI LOGIMAT® lagerautomat kan løse begge udfordringer i én alt-i-én løsning. Indvendigt kan lagerautomaten sammenlignes med et overdimensioneret skuffeskab med to skufferækker for og bag og en lift mellem de to rækker. Denne lift trækker den ønskede skuffe ud, og kører den til betjeningsåbningen. Brugerne kan vælge skuffer på en touchskærm med en intuitiv brugerflade. Når skuffen ankommer til betjeningsåbningen, kan de nødvendige produkter lægges i eller plukkes.

Hvordan kan vi hjælpe? Kort om fordelene

  1. Ikke behov for større areal: Optimering af din lagerplads

Hver vandret kvadratmeter koster mere og mere. Derfor er det særdeles fornuftigt at skabe plads lodret. Det smarte ved en lagerautomat er, at den kan bygges lige så høj, som dine aktiviteter kræver. Den mulige højde går fra 2,45 meter til 23,85 meter. Hvis flere kvadratmeter gulvplads tages i brug, kan lagerautomaten lagre op til 80 tons varer.

Lagerautomaten kan også bygges udenpå lagerets facade med betjeningsåbningen inde i bygningen.2

2. En mere dynamisk plukkeløsning: Øg hastigheden, minimér fejlprocenten

Med optimeret lagerhåndtering og brugen af lagerautomatens muligheder bliver responstiden og dermed den samlede plukketid optimeret som ønsket.

Alt efter hvilken mængde, der skal lagres, kan der for eksempel være mere end en lagerautomat og ved at placere dem side om side, bliver medarbejdernes gåafstand betydeligt reduceret. Så med den rette statistik på plads, kan dele, der almindeligvis hører sammen lagres i én skuffe for at spare tid på omfattende udlagring.

SSI Schäfers lagerautomat – SSI LOGIMAT® har også flere funktioner, der understøtter og effektiviserer flowet.

  1. LogiDual fungerer som løsning, hvis der er behov for adgang til mere end én skuffe på kort tid. Den anden skuffe hentes med en lille forsinkelse, så den er ved betjeningsåbningen, når medarbejderen er færdig med at plukke fra den første.
  2. LogiPointer er optisk visning af lagerpositionen med en laserpointer i den skuffe, hvor den ønskede del er lagret. Det hjælper med at reducere plukkefejl og gør plukketiden kortere.

  3. Sikkerhed: Sikre processer for medarbejderne og lagerstyringen

Lagerautomaterne har ikke kun et sikkerhedslysgitter for en risikofri arbejdsplads for medarbejderne, men sørger også for sikkerheden i din lagerbeholdning. Mens manuelle processer kræver individuelt ansvar for at indtaste nye data i systemet, betjenes lagerautomaterne udelukkende via brugergrænsefladen. Når noget udlagres eller indlagres, skal det derfor lægges ind i systemet. Alle bevægelser spores og registreres, noget der giver betydeligt færre muligheder for lager- og plukkefejl.

4. Ingen unødvendige bevægelser: Forbedret ergonomi

Reoler kræver en række forskellige bevægelser – medarbejderne skal strække sig for at plukke varer fra de øverste hylder, og bukke sig for at hente varer fra de nederste. Disse arbejdsbetingelser er ikke så behagelige, og i nogle tilfælde kan de også medføre skader og sygdomme.

Ergonomikonceptet er grundlaget for designet af lagerautomaten. Betjeningsåbningen er placeret i en komfortabel, ergonomisk højde for at skåne medarbejderne for unødvendige bevægelser. Med LogiTilt vippemekanismen får du endnu mere ergonomisk korrekt plukning af varer og reduktion af rækkedybden.

Nyt design: Hvad kan lagerautomaten hjælpe dig med, hvis du ikke beskæftiger dig med e-handel?

Nogle løsninger synes at passe bedre til specifikke virksomhedsmodeller og markedssegmenter. Som den ansvarlige for logistik i din virksomhed, har du sikkert allerede en idé om, hvad der er tilgængeligt på markedet til dine aktiviteter. Men mange værktøjer fungerer bedre i sammenhæng. De dækker måske ikke alt, men er nærmere en del af dit system og spiller en understøttende rolle.

Hvad er din første tanke, når samtalen falder på smådele, hurtig omsætning og den ekstreme vigtighed af at vælge præcision? E-handel! Med ændringerne i kundernes købsadfærd har mange inkluderet e-handel i deres portefølje eller er gået i gang med at forberede den. Individuelle ordrer er mindre i mængder, men har flere SKU’er, og er derfor mere følsomme over for fejl. Generelt kræver de en hurtigere forsendelsestid og højere kvalitet, noget der også gælder pakkens udseende. Dette er kun én af de mest indlysende tilfælde, hvor lagerautomater kan være i brug, men e-handelsvirksomheder er ikke den eneste branche, der har fordele af dem.

Understøttelse af driften

Dit lagerudstyr, dine lagersystemer og produktionslinjer består af mindre dele. Nogle af dem skal være på stedet for at lette vedligeholdelse og forhindre driftsafbrydelser. Når lagerautomaterne er installeret, kan der lagres mange reservedele på meget lidt gulvplads. Delene er også velordnede og klar til hurtig udlagring, når behovet opstår.

Bufferlagring

En lagerautomat er også nyttig for virksomheder med produktionslinjer. I nogle procesdesign kører halvfabrikata ikke til næste trin med det samme og skal mellemlagres et eller andet sted. Da en lagerautomat kræver mindre plads kan halvfabrikata nemt lagres og udlagres i en lagerautomat.

Det er også en mulighed at bruge lagerautomater til færdigvarer som en buffer før afsendelse.

Lagerautomater som en del af en automatiseret logistikløsning

Så ruller vi igen: Lagerautomater med conveyors

Lagerautomater følger vare-til-person-princippet og sparer derfor skridt. Men hvis medarbejderens arbejdsstation ikke er placeret i nærheden af lagerautomaten, og medarbejderen stadig skal bevæge sig mellem områderne, kan der potentielt opstå en flaskehals, der gør den samle plukkeproces langsommere. Her kommer behovet for automatisering ind i billedet. Lagerautomaternes effektivitet kan øges ved at forbinde områderne med et conveyorsystem. De plukkede smådele fra lagerautomaten kan placeres på conveyorsystemet, som så leverer dem direkte til næste håndteringspunkt. Conveyorsystemet forbinder de enkelte lagerområder og arbejdsstationer. Det gør, at operatørerne udelukkende kan fokusere på at plukke varer.

Lagerautomat med førerløse trucks

Løsningsdesign er altid begrænset af den tilgængelige plads. Det er ikke altid muligt at installere et conveyorsystem med det samme, men der er en anden mulighed, der er egnet til automatisering. De bakker og kasser, der plukkes i fra lagerautomaten, kan leveres til destinationen med AGV’er eller førerløse trucks, som de også kaldes.

AGV’er navigerer efter optiske spor, hvilket optager mindre plads og giver større fleksibilitet, når de kører. De har sikkerhedssensorer for at spore enhver bevægelse eller barriere foran sig, og stopper når det er nødvendigt. Derfor er det ikke nødvendigt at adskille dem fuldstændigt fra de områder, hvor medarbejderne færdes.

SSI Schäfer har hjulpet C+C Krug GmbH, som er ekspert i plastikgalvanisering, med at skifte til semi-automatiserede processer ved at kombinere conveyorsystemer med SSI LOGIMAT® og førerløse WEASEL® trucks. En medarbejder vælger bakker og kasser ved lagerautomaten, og disse bliver derefter placeret på conveyoren. For enden af conveyoren bliver hver bakke eller kasse samlet op af en førerløs truck og leveret til den næste arbejdsstation, hvor den bliver håndteret af endnu en medarbejder. 

Klik på linket for at se, hvordan processerne er organiseret. En lagerautomat er en ideel løsning, når det tilgængelige lagerareal skal optimeres, og navnlig højden skal udnyttes maksimalt. Den kan anvendes i alle brancher og kan indgå i mere komplekse driftsanlæg og er et perfekt første skridt henimod automatisering af dine forretningsprocesser.


SSI SCHÄFER automatiserer Mathems nye logistikcenter i Larsboda syd for Stockholm


16.jun 2021


I lighed med den øvrige dagligvarehandel på nettet i de nordiske lande har Mathem også turbo på væksten. Etableringen af et nyt logistikcenter i Larsboda syd for Stockholm er en vigtig brik i puslespillet for fortsat ekspansion. En lige så vigtig brik er den specialdesignede automatiseringsløsning fra SSI SCHÄFER.

Mathem blev grundlagt i 2007 som en dagligvarebutik på nettet og har siden da ekspanderet eksplosivt med flere og flere loyale kunder. I øjeblikket er aktiviteterne centreret i Stockholm, Göteborg og Malmö og de omkringliggende områder.

En høj grad af fleksibilitet er et must, da kundetilbuddene løbende udvikles og ændrer sig. Løsningen skal også opfylde kundernes krav om øget og hurtigere tilgængelighed, som har været en af de største drivkræfter i løbet af projektet. Valget er faldet på SSI SCHÄFER på grund af deres fleksibilitet og tilpasningsevne til Mathems forretningsbehov og produktivitetsmål.

”Salg af dagligvarer på nettet er en spændende branche, hvor vi har set store vækstrater over hele verden, navnlig det seneste år. Mathem er et meget vigtigt projekt for medarbejderne hos SSI SCHÄFER. Det viser med al tydelighed, at vi går forrest, hvad angår effektiviteten i dette markedssegment, som fortsat er i rivende vækst. Det er spændende at bidrage til og støtte Mathem med at nå sine mål,” - siger Hans Ekström, Solution Design Manager Automation hos SSI SCHÄFER.

Med Mathems projekt positionerer SSI SCHÄFER sig endnu stærkere inden for det segment, der sælger dagligvarer på nettet. Det er et område, der stiller større krav til automatiserede løsninger end typisk e-handel i detailbranchen på grund af større ordrer og højere kapacitet. SSI SCHÄFER har allerede stor erfaring inden for automatisering til fødevaredetailhandlen med flere store projekter i de nordiske lande. Et eksempel er den største automatiserede løsning i Europa til COOP og automatisering med et stærkt fokus på bæredygtighed til ASKO.

”Jeg er glad for, at aftalen er faldet endeligt på plads. På kort tid og i tæt samarbejde med SSI SCHÄFER har vi fundet en løsning, der skaber forudsætningerne for at vi kan fortsætte vores fantastiske vækstrejse og opnå vores fastsatte rentabilitetsmål. Der skal plukkes og leveres tusindvis af varer i alle mulige kombinationer til vores kunder hver dag og så hurtigt som muligt. Løsningen giver også vores logistikmedarbejdere i Sverige det bedste arbejdsmiljø. Vi er kommet langt og har taget mange vigtige beslutninger, og nu begynder det virkelige arbejde med at opnå dette,” siger Henrik Peitz, COO i Mathem

Installationen går i gang i efteråret, og målet er at sætte de nye faciliteter i drift i andet halvår af 2022.


SSI SCHÄFER – FREJA optimerer e-handelslager med en ny pladsbesparende opbevarings- og plukkeløsning


22.jan 2021


Hvordan opbevarer og håndterer man B2C-E-handelsordrer effektivt på begrænset plads? FREJA Transport & Logistics A / S viser en enkel, men smart måde at gøre det på. På lageret i Skanderborg, hvor FREJA håndterer e-handelsordrer for deres kunde Deichmann, opbevarer FREJA ikke mindre end 40.000 par sko på kun 160 m2. Lagerløsningen er ikke kun pladsbesparende, men også ergonomisk, øger plukhastigheden og har forberedt FREJA på den fremtidige vækst af deres kunde.

Det danske firma FREJA Transport & Logistics A / S er en fuldt udbyder af transport og logistik. Med omfattende globale transportalliancer, opbevaringsfaciliteter og toldoplag i Norden tilbyder virksomheden transport, ordrebooking, pakning og emballering og slutmodtagerleverancer til deres kunder inden for alle forretningsområder. FREJA blev grundlagt i 1985 af Jørgen J. Hansen og er i dag en international virksomhed med filialer i Danmark såvel som Finland, Norge, Sverige, Polen og Kina. Siden etableringen har FREJA oplevet en årlig vækstrate på ca. 20 procent, og i dag beskæftiger virksomheden omkring 800 engagerede medarbejdere og har 2 millioner forsendelser hvert år.

En af ​​FREJAs mange kunder, skoforhandleren Deichmann, FREJA håndterer alle e-handelsordrer på det danske og svenske marked. Dette inkluderer opbevaring af sko, ordreplukning og udførelsestjeneste samt forsendelse af alle e-handelsordrer til begge lande. Alle ordrer håndteres og sendes fra FREJAs kontor og lager i Skanderborg, Danmark.

Efter nøje evaluering af flere leverandører valgte FREJA 10 LOGIMAT® lodrette løftemoduler fra SSI SCHÄFER som deres nye pluk- og opbevaringsløsning til opfyldelse af alle Deichmanns e-handelsordrer. ”SSI SCHÄFER gjorde et godt stykke arbejde med at forstå, hvad vores behov var, og det gav os tillid og kombineret med, at de havde en økonomisk sund løsning, en god kvalitet og gode referencer, valget var let at foretage,” forklarer Marina Steensen. Efter kun ti dages installation var de 9 meter høje elevatorer klar til at blive fyldt, og med 37 bakker pr. Lift kan de 10 lodrette elevatorer opbevare mere end 40.000 par sko.

Forud for den nye løsning til plukning og opbevaring blev alle sko opbevaret i hylder i et eksternt lager, idet de optog mere end 1.000 m2 lagerplads, hvor medarbejderne måtte gå meget for at vælge enhver ordre. Med de nye lodrette løftemoduler reducerede FREJA det nødvendige areal til opbevaring fra 1.000 m2 reolareal til 160 m2. Inkluderet området for plukning omkring LOGIMAT®s FREJA er nu i stand til at gemme og vælge det samme antal sko på kun 350 m2 - og der er stadig kapacitet tilbage til den fremtidige vækst af FREJAs kunder. Den pladsbesparende løsning gjorde det endda muligt for FREJA at kombinere flere lagre i et og dermed afslutte en ekstern lejekontrakt og samle alle lageraktiviteter på et sted.

Med de nye løsninger fra SSI SCHÄFER er hastigheden af ​​ordreudførelsen øget. FREJA har meget hurtigere og mere effektive valg, og rejsen på lageret reduceres til et minimum, hvilket sparer mange trin for de ansatte hver dag. ”Vi har en meget hurtigere betjening i den forstand, at vi ikke behøver at gå for mange trin for at opbevare produkterne,” siger Marina Steensen. En anden fordel ved elevatorerne er den ergonomiske plukning på grund af LOGITILT-funktionen. Alle bakker vippes i adgangsåbningen, hvilket giver medarbejderen et godt overblik over hver bakke og gør plukningen fra elevatorerne meget let og praktisk - også for varer i bagerste række af bakken.

Ikke blot FREJA, men også Deichmann er tilfreds med den nye løsning. Dennis Timmermann, Senior Project and Process Manager Logistics fra Deichmann  forklarer: "Vi valgte denne løsning sammen med FREJA for at blive hurtigere og mere effektiv, og vi er meget tilfredse med den samlede løsning."

Med den nye lagerløsning er FREJA og Deichmann nu mere end klar til de fremtidige vækstplaner.


Kardex præsenterer Display LED Navigator




En ny positionsliste til smartere og enklere ordrepluk

I kølvandet på covid-19, som har ført til ændret købsadfærd og øget e-handel, introducerer Kardex Remstar en ny funktionalitet på sine liftautomater, der forbedrer ordreplukningseffektiviteten for distributører og e-handelsleverandører, der har brug for stadig hurtigere ordrebehandling.

At finde og vælge de rigtige produkter på lageret har aldrig været vigtigere. Ved hjælp af LED-teknologi gør LED-Navigator ordrevalg lettere og hurtigere for Kardex nye og eksisterende kunder. Som markedsleder inden for lagerautomater har en vigtig del af Kardex succes været at kombinere hastigheden på lagerløsninger med de nyeste innovationer inden for lagersystemer. Display LED Navigator er en vigtig opgradering, der giver meget hurtigere og mere præcis ordreplukning.

” Vores forskning har vist, at nøjagtig og hurtig ordreplukning er lige så vigtig for vores globale kunder som brugervenlighed. Vi har udviklet en løsning til ordreplukning, der overgår alt på markedet i dag ved at fokusere på behovene hos en virksomhed og de enkelte operatører. LED-Navigator er designet til at forenkle samarbejde mellem mennesker og maskiner ved hjælp af avancerede farve-, lys- og tekstindikatorer. Det forbedrer plukningseffektivitet, plukningsnøjagtighed og pålidelighed i processen.” Volker Jungbluth, Head of Corporate Technology, Kardex AG

Presset på distributører og grossistvirksomheder øges eksponentielt, og den traditionelle forretning er under pres. En global virksomhed som Kardex har årtiers ekspertise bag sig med at forstå markedstendenser, så det er ikke overraskende, at virksomheden udvikler løsninger, der gør det muligt for sine kunder at forblive konkurrencedygtige på et marked i forandring. Et firma kan ikke længere kun stole på ordreplukkere, der går langs endeløse hylderækker for at afhente, pakke, sende og levere manuelt og samtidig imødekomme kundens skiftende forventninger.

Sådan fungerer Display LED Navigator

Liftautomaterne fra Kardex har nu et nyt LED-panel med statuslinje og nedtælling, som indikerer, hvornår det er tid til at plukke. Dette giver operatøren mulighed for at plukke på det rigtige tidspunkt. En farvenavigator giver operatøren intuitiv vejledning. Med sin flerfarvede skærm understøtter LED-Navigator forskellige plukkestrategier. Der er en sprogtilpasningsfunktion til flersproget kommunikation, herunder kinesisk, japansk og koreansk. En af de største fordele, som Kardex kunder har oplevet, har været endnu bedre plukningsnøjagtighed. Ved at vise ordreoplysninger såsom varenummer, beskrivelse, dimensioner, placering og mængde oplever kunderne ikke længere nogen plukfejl. Pålidelig navigation og en visuel bekræftelse til operatøren bidrager yderligere til korrekte plukprocesser.


Element Logic står bag Danmarks største robotlager




Når netbutikken Proshop til november slår dørene op til sit spritnye lager, skriver Proshop sig ind i rekordbøgerne. Med en flåde på 70 AutoStore-robotter leveret af Element Logic og et areal på 16.300 m2 bliver lageret nemlig Danmarks største af sin slags.

Når Proshop i fremtiden modtager en ordre på sin webshop med over 200.000 forskellige varer, får medarbejderne endnu flere mekaniske kolleger til at assistere med vareplukningen.

Robotlageret bliver nemlig bemandet af 70 avancerede AutoStore-robotter, som den europæiske AutoStore-specialist Element Logic har designet, leveret og installeret. I forvejen har Element Logic leveret Proshops nuværende robotlager, som blev taget i brug i sommeren 2018.

Plads til op mod 300 robotter

Med det nye rekordlager udvides antallet af kasser, hvorfra robotterne "plukker" varer og gør dem klar til afsendelse, fra 42.000 til intet mindre end 100.000 kasser. Og selvom der i første omgang kun bliver installeret 70 robotter i det 16.300 kvm. store lager, er der plads til at udvide kapaciteten til op mod 300 robotter, hvis behovet opstår.

"Proshop havde et ønske om at automatisere en endnu større del af deres lager og udvide kapaciteten markant, så de får et godt fundament til at kunne vækste forretningen. Og det må man sige, at de får mulighed for med det nye robotlager," siger administrerende direktør hos Element Logic, Nikolaj Bjørn Eriksen.

Genvalg til Element Logic

Det er ikke første gang, at Element Logic står bag et robotlager for Proshops. I 2018 udviklede de Proshops første og eksisterende robotlager med dengang 40 AutoStore-robotter, der var med til at øge virksomhedens toplinje med 30 % og fordoble resultatet på bundlinjen efter blot et enkelt år.

Derfor var Proshop heller ikke i tvivl om, at det endnu en gang skulle være Element Logic, der skulle levere det elektroniske indmad til det nye lager.

"Vi har haft et super samarbejde med Element Logic om det eksisterende anlæg og ser frem til at fortsætte og udvide samarbejdet yderligere. Vi ser helt klart AutoStore af Element Logic som en vigtig del af vores virksomheds rejse fremover," siger adm. direktør i Proshop, Ivan Jæger Christiansen.

Proshops nye lager forventes at stå færdigt d. 1. november i år, så det er klar til e-handlens største salgsdag; Black Friday.


Constructor – Tornado® UHD – næste generations lagerautomat




Lagerautomater indgår i stigende omfang i lagerets logistik, og det er med god grund. Fordele som pladsudnyttelse, besparelser i gang- og ventetider kombineret med stor plukkepræcision booster effektiviteten.

Lagerautomater kan enkelt integreres med dit eksisterende WMS, men fungerer også effektivt som en fritstående løsning.

Nu introducerer vi næste generations lagerautomat – TORNADO UHD med nyeste teknologi og TCPlus software.

TORNADO® UHD er en dynamisk lagerautomat, der anvender en helt ny metode til at fastlægge forskellige sikkerhedszoner inden i automaten. Dette giver mulighed for højere fart og skuffeudveksling i plukkeåbningen.

Ved at anvende en ny type rullestyring kan automaten arbejde med højere hastighed, samtidig med at støjniveauet reduceres. Hurtig skuffeudveksling og transport af skuffer gør din logistik mere præcis og effektiv. Skuffeudvekslingen gør det muligt for operatøren at plukke fra en skuffe, samtidig med at automaten begynder processen med at hente den næste frem. Dette er specielt effektivt ved batchpluk.

Tornado UHD Storage Machine

Styresystemet ved hvilke skuffer, der er mest frekvente og henter altid den skuffe, der er nærmest plukkeåbningen.

Systemets modulkonstruktion muliggør forskellige bredder og højder på automaten, hvilket giver den fordel at automaten kan tilpasses til næsten alle krav. En lagerautomat sparer op til 75% gulvplads sammenlignet med en konventionel lagerløsning og kan fungere som et fritstående system eller som en multi-installation.

TORNADO UHD anvender vort egenudviklede TCPlus software. Denne Windows-baserede platform kan enkelt opkobles til dit eksisterende WMS- eller ERP-system, og dermed indgår lagerautomaten i dit netværk.

Lagerautomaten TORNADO UHD er et smart valg til enhver, der er på udkik efter en fleksibel løsning til smådelsopbevaring. Du får en halvautomatisk løsning, der forbedrer arbejdsprocesserne, og de nye sikkerhedsfunktioner garanterer også en høj brugersikkerhed.

Find mere information her om TORNADO og andre lagerautomater.


Trodser corona – Webshop køber stort robotlager af Element Logic




Robotlagerspecialisten Element Logic skal til efteråret levere et AutoStore-anlæg til webshoppen Billig-arbejdstøj.dk. Anlægget skal fremtidssikre virksomhedens konkurrenceevne efter en periode med vækst både i Danmark og i udlandet.

Webshoppen Billig-arbejdstøj.dk investerer i fremtiden med købet af et AutoStore-robotlager fra Element Logic, der bliver leveret til efteråret.

Anlæggets foreløbig 20.000 kasser og 18 mobile robotter skal være med til at sikre Billigt-arbejdstøj.dk's fortsatte effektivitet og konkurrenceevne efter en periode med markant vækst, der blandt andet har kastet fem Gazelle-priser i træk og en international ekspansion af sig.

"Vi er i dag klart den største webshop for arbejdstøj i Danmark, men skal vi blive ved med at være det, er vi nødt til løbende at investere i vores setup. Det er det, vi gør med denne ordre hos Element Logic," siger ejer og administrerende direktør Tommy Søndergård.

Størst udbytte på investeringen

Billig-arbejdstøj.dk blev grundlagt i 2009 og beskæftiger i dag cirka 60 medarbejdere, der alle arbejder på virksomhedens adresse i Spjald i Vestjylland.

Med salg i foreløbig tre lande ud over Danmark - Sverige, Norge og England - har Tommy Søndergård gennem længere tid ledt efter en automatisk lagerløsning, der kunne øge effektiviteten og bedre udnytte den eksisterende lagerplads.

Den løsning fandt han i AutoStore af Element Logic, som med sin unikke aluminiumsgitterkonstruktion giver mulighed for at udnytte lagerarealet med op til en faktor fire i forhold til andre lagersystemer.

"AutoStore af Element Logic var det logiske valg, når det kom til såvel pladsoptimering som skalerbarhed. Og så ser vi det klart som den løsning, hvor man får det største udbytte af ens investering," siger Tommy Søndergård.

Klar til efteråret

Ifølge Nikolaj Bjørn Eriksen, administrerende direktør i Element Logic Danmark, er Billig-arbejdstøj.dk et godt eksempel på en e-handelsvirksomhed, der tænker langsigtet og strategisk ved at optimere sin logistik.

"Plads og lagerkapacitet er ofte en barriere for vækst for den slags virksomhed. Med vores løsning kan Billig-arbejdstøj.dk klemme flere varer gennem systemet og samtidig udvide anlægget inden for rammerne af det eksisterende lager, hvis der bliver behov for det," siger Nikolaj Bjørn Eriksen.

Efter planen skal anlægget stå klart til september, så Billig-arbejdstøj.dk's logistik er gearet til efterårs- og julesalget, der traditionelt er årets travleste periode.


SSI SCHÄFER – Fire lagerautomater gav 40 % hurtigere plukning




De fire lagerautomater udgør kernen af TOOLS' distributionscenter
Med installeringen af fire LogiMat® lagerautomater har den finske virksomhed TOOLS øget plukkeeffektiviteten med ca. 40 %. De fire automater, som blot fylder 54 m² gulvplads, indeholder omkring 7000 forskellige artikler, og investeringen er allerede tjent hjem på under to år. Den finske virksomhed TOOLS er Nordens største leverandør af produkter og servicer serviceydelser til industri, offentlig forvaltning og håndværkere. Virksomheden betjener sine finske kunder fra et distributionscenter i Finlands største eksporthavn, Kotka, som ligger øst for Helsinki. Centret danner base for løbende opbevaring og forsendelse af ca. 21.000 forskellige artikler. For at optimere arbejdsgangene i centret og opnå en mere effektiv plukning har TOOLS investeret i fire lagerautomater af typen LogiMat® fra lager- og logistikspecialisten SSI Schäfer. "Lagerautomaterne var absolut nødvendige for, at vi fortsat kan være kundernes foretrukne leverandør i fremtiden," fortæller TOOLS' lagerchef, Semi Hurtta, om hvorfor TOOLS valgte at optimere processerne i det finske distributionscenter. Med SSI Schäfer som leverandør kunne TOOLS få en innovativ kvalitetsløsning, som gav mulighed for en meget kompakt opbevaring. Udover selve lagerautomaterne kunne TOOLS også bestille plukke- og transportkasser med deres eget logo fra SSI Schäfer, og fik dermed den komplette løsning fra én og samme leverandør. Udover selve løsningen lagde TOOLS stor vægt på SSI Schäfers lokale tilstedeværelse og de gode referencer, som den tyske specialist kunne fremvise. "Vi synes, det var imponerende, at SSI Schäfer er en stor, international virksomhed som samtidig har en stærk lokal tilstedeværelse, og også er bakket op af enestående referencer fra hele verden," fortæller lagerchef Semi Hurtta om valget af leverandøren. Målet med investeringen i de fire lagerautomater var at øge plukkeydelsen med 40 % - et mål som blev nået allerede få uger efter installeringen. De fire maskiner, som blev installeret under hensyntagen til den eksisterende indretning i distributionscentret, har i alt 70 skuffer, som betjenes af elevatorer. Elevatorerne henter de ønskede skuffer og bringer dem til betjeningsåbningen, hvorfra en medarbejder kan plukke artiklerne direkte fra automaten. Der opbevares ca. 7000 artikler i de fire automater, men de fylder i alt ikke mere end 54 m² gulvplads. De har en højde på 9,8 meter, og udnytter dermed højden i rummet optimalt. Der plukkes hver dag omkring 600 ordrelinjer fra automaterne, som hver betjenes af bare én medarbejder. Derfor sparer automaterne ikke bare plads, men også medarbejderkapacitet. Lagerautomaterne styres af TOOLS' eget lagerstyringssystem, mens selve betjeningen foregår via en brugervenlig touchskærm. På skærmen er det nemt hele tiden at følge med i, hvor der er tomme skuffer, og hvornår de enkelte automater skal genfyldes. For at give plukkeeffektiviteten et yderligere skub valgte TOOLS en tilvalgspakke fra SSI Schäfer. I tilvalgspakken indgår blandt andet tilvalget LogiPointer, som indeholder en laser-lysstråle, som udpeger de artikler, der skal plukkes fra skufferne og tilvalget LogiPower, som giver en ekstra hurtig ekspedering af skufferne i automaterne. Med den nye løsning er TOOLS sikret, hvis de i fremtiden får brug for at udvide. Løsningen er nemlig meget fleksibel og let at udvide med flere automater eller andre tilvalgspakker, og der kan også med fordel installeres conveyorsystemer i forbindelse med automaterne. De fire automater, som står for næsten 30 % af den samlede plukning i TOOLS' distributionscenter, har en kort tilbagebetalingstid, og har nået break-even inden for 18-24 måneder.

Sanistål – Dansk leverandør til byggeriet vinder international pris




Den danske grossist- og servicevirksomhed Sanistål har netop fået tildelt prisen som årets internationale partner ved en konference i USA for fremtidens måde at håndtere byggebranchens varelagre
Der er stor tilfredshed hos Sanistål, der leverer alt til industri og byggerisektoren inden for eksempelvis metaller og værktøj til danske og udenlandske kunder. Mange års arbejde med at udvikle specialiserede løsninger til optimering i produktion og industri har nu båret frugt. For nylig fik Sanistål tildelt prisen ”International Partner of the Year 2017” for konceptet StockMaster, der er et lagerstyrings- og optimeringskoncept til bygge- og industrivirksomheder. Prisen blev uddelt ved en konference i Atlanta, som blev afholdt af det amerikanske brand CribMaster, der er en del af Stanley Black & Decker. CribMaster sælger lagerstyringsløsninger til industrien og blandt andet også industriautomater som Saniståls StockMaster. Tre priser blev uddelt, og der var 12 internationale distributører i Saniståls kategori. I Sanistål glæder salgschef Jesper Batsberg sig over den anerkendelse, som prisen fra CribMaster er et udtryk for: - Vi har arbejdet meget professionelt med udviklingen af StockMaster og har rigtig stor erfaring på vendingmarkedet. Vi var de første i Danmark til at udvikle et koncept, hvor vi bruger vendingautomaterne til at tage en dialog med vores kunder om deres forretning, så vi kan være med til at optimere den. Derfor er det helt klart et skulderklap, når CribMaster anerkender vores måde at arbejde på, siger Jesper Batsberg, salgschef i Sanistål. CribMaster er da heller ikke i tvivl om, hvorfor prisen i år skulle gå til Sanistål: - StockMaster er en stor succes, og Sanistål har øget deres forretning hos os med omkring 300 procent sidste år, hvilket jo er fantastisk, men derudover bruger Sanistål vendingautomaterne på en ganske unik måde sammenlignet med andre af vores samarbejdspartnere, siger Chris Magson, der er salgsdirektør for CribMaster på det europæiske marked. Fremtidens lagersystem StockMaster kaldes også for en vendingautomat. I praksis fungerer StockMaster på samme måde som en slik- eller kaffeautomat, men er i stedet fyldt op med varer som eksempelvis handsker og værktøj til produktionen. -  Med StockMaster har vi udviklet et koncept til industrien, som skal gøre det lettere at styre produktionens varelager. Fra automaten kan medarbejdere selv trække det værktøj, de har brug for. Det smarte er, at medarbejderne sparer en tur på fjernlageret, og derudover sørger automaten selv for at genbestille varer, forklarer Jesper Batsberg. Han forklarer uddybende, at prisen fremadrettet kommer til at have betydning for den måde, Sanistål driver forretning på. - Prisen er på mange måder med til at ændre synet på Sanistål som traditionel grossist. Den er et bevis på, at vi formår at følge med udviklingen og introducere innovative løsninger, som vi har lavet i samarbejde med vores kunder, så de i sidste ende tilfører størst mulig værdi og bidrager til at øge salgsresultaterne, slutter Jesper Batsberg.

Constructor – Tornado Lagerautomat sikrer dag-til-dag-leverancer for Bauhaus webshop




Danske Fragtmænd (DF) samarbejde med Bauhaus begyndte, da Winnie Kruse tiltrådte jobbet som logistikchef hos Bauhaus.

Partnerskabet begyndte i juni 2015 og havde til formål at sørge for dag-til-dag-leverancer for webshoppen i Danmark.

Bauhaus ønskede at forbedre deres leverancer væsentligt ved at tilbyde kunderne i webshoppen dag-til-dag-leverancer, dette for at sikre virksomhedens fortsatte vækst.

En aftale blev indgået mellem DF og Bauhaus, og processen med at flytte den danske webshop begyndte. Aftalen kunne udvides til også at omfatte det centrale Bauhaus lager for de fysiske butikker, hvis DF kunne forbedre den eksisterende leveringstid væsentligt.

Løsning:

Den første udfordring var, at DF ikke fysisk havde set lageret. Derfor kunne man ikke have forudset den store variation inden for hvert enkelt varenr, hvilket gjorde det vanskeligt at levere en optimal løsning fra dag 1. DF inviterede Constructor til et brainstorming-møde, hvor det blev konkluderet, at DF havde brug for en løsning med plukketruck. Det første forslag fungerede ikke af hensyn til brandregulativerne, hvorfor løsningen blev revideret. Med småvarereoler på de lavere niveauer kunne DF nu opbevare alle varenumre hvilket gav hurtigere plukketider. Ved hjælp af induktive plukketrucks og håndholdte scannere blev det nemmere for plukkerne at manøvrere rundt i den 2000 kvm store lagerbygning.

Det tog DF seks dage og 65 lastbiler at flytte hele lageret fra den daværende 3PL-udbyder (7500 individuelle varenumre i alt). DF arbejdede i to skiftehold fra klokken 6.00 om morgenen til kl. 22.00 om aftenen for at sikre, at flytningen blev udført så hurtigt som muligt. I og med at webshoppen var fuld funktionel under selve flytningen, var der sket en ophobning af ordrer, som skulle ekspederes som det første.

Allerede 3 måneder inde i samarbejdet blev aftalen udvidet til også at omfatte Bauhaus’centrallager, der i øjeblikket leverer til 18 butikker i Danmark, Norge og Island.

I oktober 2015, da DF havde haft succes med dag-til-dag-leverancer til den danske Bauhaus-webshop, blev DF bedt om at tage ansvaret for den norske webshop, som igen skulle tilbyde dag-til-dag-leverancer.

På baggrrund af Constructors store erfaring med lagerløsninger til e-handel og DF’s evne til at håndtere nye lagerløsninger blev det besluttet, at finde en anden tilgang til at håndtere webshoppen. Det store antal varenumre på intet mindre end 11.000 individuelle varenumre betød at Constructor anbefalede at installere en Tornado lagerautomat.

Med en kapacitet på omkring 3.000 kasser, fordelt på 183 skuffer, blev Tornado’en hos DF yderligere inddelt i mindre rum for at udnytte pladsen fuldt ud. Og hver af disse mindre rum indeholder op til fem forskellige varenumre.

Kombinationen af de induktive plukketrucks og Tornado lagerautomat betød at DF kunne øge den gennemsnitlige plukkehastighed betydeligt, fra 1,2 varelinier pr. ordre til 3,5, hvilket viste sig nyttigt, da DF modtog mere end 1.100 ordrer alene på Black Friday.

DF er først og fremmest en transport,- og logistikvirksomhed, der specialiserer sig i b-t-b transport af varer. Men i og med at DF tager sig af Bauhaus’ logistik, kan man nu uden problemer håndtere 300-400 b-t-c leverancer om dagen. Dette er kun opnået ved at sikre, at den korrekte løsning blev installeret helt fra starten. De induktive plukketrucks sammen med Tornado Lagerautomat betød, at DFs nuværende og fremtidige forventninger blev indfriet. Tornado’en er den første lagerautomat på et DF-lager, så det er ikke overraskende, at kolleger fra nær og fjern kommer for at se automatens imponerende formåen i dette krævende miljø.


Constructor – Teknisk krævende automatinstallation til opbevaring af cigarer




At lade lagerautomater indgå i lagerlogistikken er ikke nyt hos Scandinavian Tobacco Group (STG) i Assens, men det er nytænkning at installere en såkaldt Humidor til opbevaring af de færdige cigarer – 100.000 i alt.

Henrik Skov Jensen fra Constructor siger: "Vi har i denne proces haft et tæt samarbejde med underleverandørerne Servex Ventilation, Condair samt IKAS Isolering. Der var flere vigtige faktorer som skulle gå op i en højere enhed for at få en brugbar løsning".

Tornado Humidor er udstyret med både et befugtningsanlæg samt et ventilationsanlæg der recirkulerer den befugtede luft inden i automaten. For at sikre en konstant ventilation og luftfugtighed er automaten blevet isoleret, så den ikke kan opsuge fugten fra klimaanlægget.

Derudover udgør det fugtige miljø i lagerautomaten en udfordring for automatens holdbarhed i forhold til evt. rustangreb. Dette er løst med skuffer af galvaniseret stål samt lakerede paneler. Ligeledes er al elektronik ført ud af automaten og placeret i et separat skab. 

Automaten betjenes via 2 touch skærme der fører skuffer til og fra plukkeåbningen der er forsynet med en automatisk skydelåge.

For at udnytte lokalets højde indgår Humidoren i en mezzanin-konstruktion med plukkeåbning på 1. sal og pakkeområde i stueplan.

Teknisk chef Troels Westergaard Johansen fortæller om baggrunden for projektet: "Ideen opstod under en samtale med Henrik Skov Jensen fra Constructor. Ville det være muligt at specialtilpasse en Tornado Lagerautomat til de krav der stilles til opbevaring af cigarer? Det altafgørende krav var at der skulle være en konstant luftfugtighed på 68o i automaten ellers tørrer cigarerne ud."

Kapacitet:
Højde:  7726 mm
Bredde:  4705 mm
Indv. skuffebredde: 4250 mm
Indv. skuffedybde:   820 mm
Maks. skuffekapacitet:   400 kg

Scandinavian Tobacco Group (STG) fremstiller og sælger kendte kvalitetsmærker inden for cigarer, pibetobak og finskåren tobak. Virksomheden er verdens førende i pibetobak og den største producent af cigarer i verden. STG opererer internationalt med datterselskaber i 20 lande og sælger tobaksvarer i mere end 100 lande verden over.

Constructor Danmark A/S

Constructor

 

 

Rorupvej 1
4320 Lejre
Tlf.: +45 46 32 80 08
E-mail: coda@constructor.dk

www.constructor.dk


SSI Schäfer – 27 m2 gav plads til mere end 10.000 kasser




LogiMat lagerautomater fra SSI Schäfer gav forhandler og reparatør af landbrugsmaskiner A. P. Jørgensen plads til 10.400 kasser – på bare 27 m2. De 12 meter høje lagerautomater rummer tilsammen 260 hylder og var med deres store lagerkapacitet den helt rigtige løsning for A. P. Jørgensen, som havde behov for mere lagerplads, men ikke ønskede et større lager.

I Ribe ligger den familieejede virksomhed A. P. Jørgensen, som gennem snart 120 år har specialiseret sig i reparation og salg af landbrugsmaskiner. Virksomheden har siden 1995 oplevet en væsentlig ekspansion, som resulterede i pladsproblemer på lageret. "Vi har ikke mulighed for at udvide kvadratmetermæssigt" forklarer lagerchef hos A. P. Jørgensen, Søren Thomsen, og fortsætter: "Men det er heller ikke noget vi har interesse i. Når vi får kunder i butikken, er det vigtigt for os, at de har en følelse af, at medarbejderne, og dermed hjælpen, er lige i nærheden. Hvis området bliver for stort, kan dette blive en udfordring".

Løsningen blev to LogiMat lagerautomater fra SSI Schäfer, installeret i en udbygning der lige akkurat omslutter de to lagerautomater, i forbindelse med det eksisterende lager. Installationen krævede kun en åbning ind til den eksisterende lagerbygning og udvidelsen kunne dermed finde sted uden at forstyrre det daglige arbejde på lageret. Samtidig var denne løsning den mest økonomiske for A. P. Jørgensen. "De 12 meter høje maskiner har en samlet kapacitet der svarer til 200 m2 lager med reoler. At udvide med 200 m2 lagerareal, ville have været en væsentlig større omkostning" fortæller Søren Thomsen.

Lagerautomaterne hos A. P. Jørgensen kan rumme næsten alle A. P. Jørgensens forskelligartede reservedele. Derfor kan A. P. Jørgensen nu opbevare artikler som de normalt ikke ville have haft plads til. "Vi har gamle artikler i toppen af automaterne, som vi stadig sælger af, men som vi ikke har brug for hver dag. Nu kan de findes, når det er nødvendigt, og de ligger ikke i vejen" fortæller Søren.

Selve styringen af de to LogiMater foregår fra touch pc'er der er placeret i maskinernes betjeningsåbning. Lagerautomaterne er udstyret med en ergonomisk tilt-funktion, LogiTilt, som hos A. P. Jørgensen, ud over at være ergonomisk, også er en fordel ved optælling, da man i de tiltede skuffer hurtigt kan danne sig et overblik over indholdet. Udover LogiTilt er lagerautomaterne også udstyret med LogiPointer, som er en laser lysstråle, der peger præcist på det produkt, der skal plukkes. Derudover er automaterne forsynet med en liftfunktion: LogiLift som fungerer på den måde at skuffen der skal hentes varer fra, kan sættes til automatisk at indstille sig efter den enkelte medarbejders kropshøjde, og dermed sikre en ergonomisk korrekt arbejdshøjde for den enkelte medarbejder. Lagerautomaterne har i øvrigt et meget lavt strømforbrug. 

Søren Thomsen er ikke i tvivl om, at lagerautomaterne fra SSI Schäfer var den helt rigtige løsning:  "Jeg har set fra andre hvor simpelt og nemt det er - også hvis systemet engang i fremtiden skal udbygges. Det fungerer og er driftssikkert, så vi er absolut tilfredse med løsningen".


Constructor – Sådan finder du mere plads på dit lager




Alfa og omega inden for lagerlogistik er at opnå maksimal lagerkapacitet på mindst mulig gulvplads. Dette kan lade sig gøre med Tornado Lagerautomat fra Constructor. Hemmeligheden ligger i at udnytte loftshøjden i rummet, vi har installationer som går helt op i 15 meters højde. Men mindre kan også gøre det

Fælles for alle løsningerne er at de optager meget lidt gulvplads sammenlignet med mere traditionelle lagerløsninger som f.eks. småvarereoler.
Ved at kombinere automaten med vort intelligente kontrolsystem TC2000 opnår du endnu flere fordele:
- Øget plukkehastighed fordi kontrolsystemet automatisk placerer de mest aktive skuffer i automaten så tæt på plukkeåbningen som mulig,
- God ergonomi da skuffen kører ud i plukkerens ideelle arbejdshøjde,
- Stor sikkerhed fordi systemet kan leveres med password-beskyttet adgang.
- Optimeret effektivitet med batch-pluk hvor masser af ordrer kan plukkes i samme batch.
Vore kunder siger:
- Lagerchef Carsten Lausdahl, Dani-tech, Haderslev: "Da vi flyttede ind i vores nye bygning, fik vi samtidig moderniseret og optimeret vores lager med tre "intelligente" lagerautomater. Det har gjort en verden til forskel med hensyn til effektivitet, overblik, styring og samtidig sparer vi masser af tid og plads med vores automater.
- Lagerchef Lars Davidsen, Holger Christiansen (Bosch), Esbjerg: "Fordelen ved disse automater er, at de kan levere 300/400 artikler i timen uden at øge personalet, rent faktisk har det reduceret personaleomkostningerne med 50%. Automaterne styres af en yderst intelligent softwareplatform, hvilket gør dem til effektive værktøjer for vores virksomhed."
Tornado Lagerautomat fra Constructor kan skræddersys til 1001 formål og til din lagerlogistik. Den kan tilpasses taghældning, have plukkeåbninger på flere etager og sågar installeres uden for bygningen med indvendig plukkeåbning


Lagerautomation løftes til nye dimensioner




En nytænkende kombination af lagerautomations-teknologi fra SSI Schäfer vil bringe den finske stormagasinkæde Stockmanns kommende distributionscenter et godt stykke ind i en fager ny fremtid. Centret åbnes i 2016, og vil fra Helsinki-området servicere Stockmanns finske og baltiske stormagasiner, samt håndtere virksomhedens e-handel-ordrer.
En avanceret 3D-MATRIX-løsning fra SSI Schäfer forener varierede funktioner til en velsmurt helhed, og vil øge effektiviteten, fleksibiliteten og betyde væsentlige omkostningsbesparelser. En samlet og velsmurt helhed Finske Stockmann har valgt at effektivisere og strømline distributionen med ét automatiseret og multifunktionelt distributionscenter i Tuusula i Helsinki-regionen, hvilket får markant betydning servicemæssigt, funktionsmæssigt og økonomisk. Projektets teknologiske omdrejningspunkt er 3D-MATRIX-konceptet, som består af automatiske lagermoduler, som arbejder sammen i en samlet og velsmurt helhed. "Vi forventer med den nye lagerautomationsteknologi en markant styrkelse af Stockmanns konkurrenceevne i årene fremover, hvor vi udvider vore udbud af e-handel på både det finske og baltiske marked" lyder det fra logistikdirektør hos Stockmann, Björn Höglund. "Systemet vil sætte os i stand til at yde en langt bedre service, og effektiviseringen vil give en besparelse på millioner af Euro. Samtidig vil vi opnå betydelige operationelle fordele ved at samle vores varierede produktgrupper, som fx modetøj på bøjle og produkter til hjemmet, under et tag. Et vigtigt element i løsningen er, at den sætter os i stand til sideløbende at håndtere den stærkt voksende e-handel, som stiller særlige krav til distributionssystemer. " 'State of the art' teknologi Logistics Manager Elina Laine fra Stockmann, forklarer, at SSI Schäfers løsningsmodel blev valgt på grund af dens fleksibilitet og dens høje operatøreffektivitet sammenlignet med andre vare-til-mand systemer. For at opnå høj pålidelighed vil hele distributionscenteret, inklusiv de manuelle arbejdsstationer, hanging garment-systemet til tøj på bøjle, samt 3D-MATRIX-systemet, blive styret af SSI Schäfers omfattende WAMAS lagerstyringssoftware. Derudover var det en fordel, at SSI Schäfer som leverandør er til stede lokalt, med finsktalende ekspertise og support. "Det har stor betydning i et omfattende projekt som dette, at vi kan opretholde et nært og kontinuerligt samarbejde med leverandøren. Det vil sikre et gnidningsløst forløb med overholdelse af budget og tidsplaner, hvor vi undervejs får professionelle og innovative input" siger Elina Laine, som forventer et fortsat godt samarbejde og har store forventninger til den valgte løsningsmodel i form af omkostningsbesparelser, øget effektivitet og kvalitet. "Med SSI Schäfer som partner er jeg sikker på, at vi kommer til at servicere vores kunder bedre og hurtigere fremover. " Fleksibel dynamik Stockmann-projektet er SSI Schäfers største i Finland, og vil komme til at betyde meget for lagerleverandøren, som har adskillige store systemer implementeret verden over. "Stockmann er for os et spændende projekt på flere måder" fortæller Automation Sales Manager for SSI Schäfer i Finland, Rami Syrjä. "Teknologisk implementerer vi vores nyeste innovation af effektive distributionssystemer. Markedsføringsmæssigt kommer projektet til at udgøre en betydelig reference i Europa og især på det finske marked, hvor vi nu med ét slag bliver blandt de markedsførende inden for lagerautomation. Samtidig er vi glade for at blive bekræftede i, at vores strategi om lokal nærhed til markederne har vist sig at være helt rigtig - en strategi vi fortsat vil følge ved at udvide vores nuværende finske afdeling og blive den førende lokale leverandør af lagerinventar i Finland. " SSI Schäfers tekniske designer på Stockmann projektet, Stephen Baker bakker op om dette statement, og tilføjer: "3D-MATRIX-løsningen har allerede vist sig at være et populært valg for nye vare-til-mand distributionscentre verden over, og vi tror på at systemet kommer til at vise vejen for mange kunder i fremtiden. Grundet dets innovative design, automationsteknologi og integrerede IT, tilbyder 3D-MATRIX-løsningen netop dén fleksibilitet, som kræves af detailhandlere, som operere med flere forskellige salgskanaler på et stadig mere krævende og varierende marked. En unik feature ved 3D-MATRIX-systemets design er dets evne til at lagre, mellemlagre og sekvensere produkterne til plukkerne i ét og samme system. Dette gøres via en konstant og parallelt koordinering af produkternes bevægelse på lageret i x, y og z-akserne. " Projektet er opdelt i faser, som vil blive iværksat gradvist over de næste 2-3 års tid. Omkostningsmæssigt vil besparelserne planlagt komme som følge af et mere effektivt flow, mindre udgifter til transport, og væsentligt færre medarbejdere i processen. Distributionscentret vil blive opbygget med udbredt hensyntagen til miljøet. SSI Schäfer er verdens førende producent og leverandør af lagerinventar og logistiksystemer. Vi er en traditionsrig familieejet koncern som er repræsenteret i over 50 lande med mere end 9.000 medarbejdere, hvoraf ca. 120 medarbejdere er tilknyttet det nordiske marked, der har hovedkontor i Hadsund. Som totalleverandør leverer SSI Schäfer alt fra plastkasser og reoler til transportsystemer, fuldautomatiske lagre, serviceaftaler og IT-løsninger. I Danmark har vi bl.a. opført og indkørt Carlsbergs distributionscenter i Fredericia med ca. 70.000 pallepladser og et af de højeste palle-flow i verden. Derudover har vi ligeledes i 2007 leveret Nordeuropas dengang største lager for JYSK i Uldum, som omfatter ca. 135.000 pallepladser fordelt i tre højlagre, to miniloadlagre med plads til 30.000 kartoner samt ergonomiske plukkestationer.